Auta lasta näkemään hyviä unia

nukkuva lapsi

Maalaisjärkikin sanoo, että hyvissä ajoin ennen nukahtamista on syytä ohjata lapsi pois vauhdikkaiden telkkariohjelmien tai pelien parista. Uniohjaaja ja psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärki kehottaa saattamaan lapsen hyvään tunnetilaan ennen nukahtamista. Tätä taustaa vasten iltasadun merkitys saa aivan uuden ulottuvuuden.

Jos kello on vierähtänyt ja lapsen nukkumaanmenoaika mennyt, tulee helposti ajatus jättää iltasatu väliin lasta peitellessä. Olen kokeillut sitä, mutta huomannut, että se johtaa usein ojasta allikkoon. Lapsi vain piehtaroi sängyssä ja unen hakemiseen menee aikaa. Kun lukee iltasadun, vaikka lyhyenkin, rutiini ei jää väliin ja nukahtaminenkin tuntuu sujuvan paremmin.

Keskustellessani uniohjaajana ja psykoterapeuttina toimivan Anne Lindholm-Kärjen kanssa ymmärsin, että iltasadulla on rutiinien lisäksi eräs tärkeä rooli. Sopiva iltasatu auttaa lasta saavuttamaan hyvän tunnetilan. Ja nukahtamista edeltävä hyvä tunnetila puolestaan auttaa nukkumaan hyvin ja näkemään hyvätunnelmaisia unia.

Eskarilaiseni on ymmärtänyt hyvän tunnetilan merkityksen jotenkin intuitiivisesti, sillä hän on jo pari vuotta kysynyt silloin tällöin nukkumaan mennessä: ”Äiti, mitä kivaa mä voisin nyt ajatella?” Vastaukseksi hän on sitten saanut aina sellaisia asioita, joiden tiedän aiheuttavan juuri sillä hetkellä ja siinä kehitysvaiheessa lapselleni iloa, mukavia muistoja tai kutkuttavan kivaa odotuksen tunnetta.

Jos lapsen uniin kuitenkin pujahtaa ikäviä asioita, lasta voi auttaa kohtamaan ne. Anne Lindholm-Kärki sanoo, että lapsen unet ja pelot ovat usein symbolisia, kuten leijona tai mörkö sängyn alla.

− Jos lapsi on nähnyt unta, että kukaan ei tule hakemaan häntä päiväkodista, auta lasta miettimällä uneen hyvä ratkaisu. Lasta voi myös kehottaa kysymään leijonalta tai möröltä, että mitä asiaa niillä on ja pyytämään heiltä lahjan.

Linhdolm-Kärki sanoo, että jos lapsi näkee ja pelkää esimerkiksi mörköunia, häntä voi pyytää piirtämään kuvan, jossa on joku mörköä vahvempi tai voimakkaampi asia tai henkilö. Lasta voi myös ohjata leikkiin, jossa hän saa kohdata tai voittaa pelottavan hahmon.

− Tärkeää on, että lapsi saa puhua öisistä peloistaan ja hän tuntee, että hänet otetaan vakavasti.

Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen!