Tavarapyörä kuljettaa lapset ja ostokset

Babboe Testdriving

Testasin lasten kanssa pyörää, jonka kyytiin mahtuu myös koira ja kauppakassi. Jos kauppa, päiväkoti ja työpaikka ovat muutaman kilometrin säteellä, pyörällä painelee kätevästi arkimatkat.

Taapero ei suostu istumaan aikuisen pyörän turvaistuimessa, mutta rattaistakin on jo luovuttu. Siksi lasten kanssa tulee liikuttua paikasta toiseen lähinnä vain autolla. Se taas tarkoittaa, että arkinen hyötyliikunta jää vähiin. Tämän vuoksi pyysin päästä testaamaan tavarapyörää, jonka kyytiin mahtuu useampikin lapsi.

Kyseinen Babboe kuljetuspyörä syntyi itse asiassa juuri vanhempien aloitteesta. He halusivat kuljetuspyörän, jossa olisi laatu kohdallaan, mutta hinta kohtuullinen. Kävi ilmi, että tavarapyörä-asiantuntijalla oli useampiakin pyörämalleja, joten testasin samalla muitakin merkkejä.

Kaksi- vai kolmipyöräinen?

Ensimmäiseksi täytyy päättää, haluaako kaksi- vai kolmipyöräisen mallin. Kolmipyöräisen kyytiin mahtuu parhaimmillaan neljä pientä lasta ja se on vakaampi. Tämä pyörä pysyy pystyssä myös silloin, kun pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin.

Kaksipyöräinen on nopeampi ajaa, mutta samalla myös haasteellisempi, koska se vaatii tasapainon säilyttämistä tavallisen pyörän tapaan. Pysähtyessä kaksipyöräinen ei pysy pystyssä ilman jalasta, kuten ei tavallinenkaan polkupyörä. Jutun yläosassa olevassa maahantuojan kuvassa on yksi kaksipyöräinen malli.

Minua miellyttivät eniten kolmipyöräiset mallit. Pyörään tulee lasten kanssa melko paljon painoa ja haluan varmistua siitä, että pysyn varmasti pystyssä täyden kuorman kanssa. Kun voi ajaa huoletta, voi nauttia enemmän.

Mutta tässäkin asiassa on toinen puoli. Maastopyöräilyä harrastava mies valitsisi ehdottomasti kaksipyöräisen mallin. Eli yhteenvetona voisi sanoa, että tottumattomammalle pyöräilijälle sopii ehkä kolmipyöräinen malli ja kokenut pyöräilijä arvostaa kaksipyöräisen menevyyttä.

Sähköllä vai ilman?

Valittavana on sähköavusteisia malleja ja pelkällä lihasvoimalla liikkuvia. Jos asuu mäkisessä maastossa, sähköavusteinen malli on todennäköisesti erittäin suositeltava. Lastin kanssa mäet voivat käydä muuten aika raskaiksi. Sähkön saa tietysti myös pois päältä, jos haluaa kuntoilla enemmän.

Sähkön hyödyntäminen oli helppoa ja tehoa voi säätää kätevästi. Kun teho on täysillä, polkimiin tulee kyllä reilusti potkua. Sähköavusteisuus lisää vauhtia vain polkiessa, joten jos ei polje, vauhti tasaantuu.

Sähköpyörä on mallista riippuen noin 500−1200 euroa tavallista kuljetuspyörää kalliimpi.

Hinta ja ulkonäkö

Malli on sitten viime kädessä makukysymys. Babboe-pyörissä on melko retro ulkonäkö. Testaamassani kolmipyöräisessä mallissa on mukavasti jalkatilaa myös kääntyessä. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että testaamani Babboe-pyörän kuljetuskorin reunat oli pyöristetty. Olen pitkäjalkainen ja Wintherin Carcoo -mallissa polvet mahtuivat pyörää kääntäessä juuri ja juuri korin ja polkimien väliin, joten siinä tilaa oli vähemmän.

Testaamani kolmipyöräinen Babboe Curve -pyörä maksaa ilman sähköä 1 799 euroa ja sähköllä 2 449 euroa.

Tavarapyörissä on saatavilla myös koirille sopiva malli, josta etuseinä aukeaa luukun tapaan ja isokin koira pääsee astumaan suoraan kyytiin. Lisäksi joihinkin malleihin saa hytin, jossa lapset ja tavarat pysyvät kuivina sateella ja suojassa tuulelta.

Minkä ikäisille lapsille?

Tavarapyörä sopii parhaiten alle kouluikäisille lapsille. Myyjän mukaan jo yli 4 kuukauden ikäisille vauvoille saa tiettyyn pyörämalliin turvaistuimen tai auton turvaistuimen saa erillisen lisäosan avulla kiinni pyörään.

Oma pitkä 7-vuotiaani mahtui kyllä hyvin kyytiin, mutta turvavöiden kanssa olisi tarvittu säätöä. Lisäksi pohdin kyllä aluksi sekunnin, onko hänen kyydissäolonsa turvallista, kun pitkällä lapsella laita näyttää olevan aika matalalla.

Kolmevuotias taas vaikutti olevan kokonsa puolesta tavarapyörän kyytiläisenä ihanteellista kohderyhmää.

Babboe

Tässä hinta-laatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto, kolmipyöräinen Babboe Curve -pyörä.

winther kangaroo

Ja tässä 7-vuotiaan suosikki, Wintherin malli. Hytti oli kylmällä tuulella kuin oma pesä.

Babboe vaihde

Mies kiinnitti huomiota siihen, että Babboe-pyörässä oli kestävän tuntuinen vaihteidensäätö.

tavaratila

Kun hytissä istuu kaksi lasta, penkkien takana on ”tavaratila”, jonne menee vaikka se kauppakassi tai pari.

2 kommenttia

  • Vastaa marraskuu 12, 2014

    hyötypyörääjä

    Mielenkiintoinen juttu, ja puolueettoman oloinen. Et tainnut kuitenkaan ostaa vielä sellaista? 🙂

    Tunnetko ketään, joka olisi ostanut? Mitä olen seurannut, Babboeta hehkutetaan vähän siellä ja täällä, myös Hollannissa, tavarapyörien / laatikkopyörien luvatussa maassa. Ei kuulemma kermojen kermaa, mutta halvin kunnollinen pyörä.

    Aavistuksen risoo kartellihenkinen järjestelmä, jossa Hollannin halpoja Babboeita ei pääse ostamaan ulkopuolelta, ja muualla hinnat ovat nousseet muutamassa vuodessa 50 prosenttia.

    Toisaalta http://www.tavarapyora-asiantuntija.fi on ”virallinen” maahantuoja ja vaikuttaa kaupalta, joka hoitaa hommansa, jos ongelmaa tulee. Pienen alennuksen vuoksi ei ehkä viitsi lähteä kokeilemaan eri kanavia – tilaamaan Saksasta tai http://www.muksumukaan.fi tai mitä näitä on muutamia kauppiaita… nyt kun ISON alennuksen Hollantikaupat on blogattu..

    Oliko sähköavusteinen ehdottoman tuntuinen valinta? Periaatteessa ärsyttää ryhtyä talvella pelaamaan akkujen kanssa, mutta hauksaahan meno olisi… 🙂

  • Vastaa marraskuu 14, 2014

    Piia

    En ostanut vielä, vaikka kiinnosti kyllä. Se on kuitenkin rahallisesti jonkinmoinen satsaus ja epäilin, että tuo pihassa seisova auto vetäisi kuitenkin kilometrien päähän kauppaan lähtiessä pitemmän korren 🙂

    Testasin pyörää melko tasaisessa maastossa ja siinä tuntui, että pärjää kyllä ilman sähköavusteisuuttakin. En tiedä sitten, miltä tuntuu ajaa lasti päällä mäkisessä maastossa. Eli kannattaa miettiä omia kulkureittejä ja tarpeita. Ja omaa luonteenlaatua; kuinka mukavuudenhaluinen on 😉

    En tunne ketään, jolla olisi juuri Babboe, mutta eräällä tuttavallani on toisen merkkinen tavarapyörä. Voin antaa privana yhteystiedot, jos haluat kysellä. Lisäksi tavarafillari.fi-sivustolla on lisää kokemuksia pyöristä yleensä.

    Noita Babboe-pyöriä pääsee kokeilemaan Espoossa, kun ottaa yhteyttä (asiakaspalvelu@tavarapyora-asiantuntija.fi). Suosittelen ehdottomasti käymään testiajolla! Se selventää paljon hommaa. Jos päädyt hankkimaan Babboen, niin mainitse Ruuhkavuodet-sivustosta, niin saatat saada vähän alennusta.

Kommentoi