Mielipide: ”Lapsi ei ole brändityökalu”

Mielipide: ”Lapsi ei ole brändityökalu”
Kuva: Charles Deluvio

Suositun Leikki leikkinä -blogin kirjoittaja Emma avaa kiitellyssä blogitekstissään keskustelua uudesta normista, eli lasten kuvien julkaisemisesta sosiaalisessa mediassa ja lasten käyttämisestä kaupallisten yhteistöiden välineenä. Hänen mielestään aikuisten on ennen kaikkea pidettävä lasten puolia ja kyseenalaistettava lasten läsnäolo sosiaalisen median kanavissa. Onko lapsen näkyminen somessa lapsen edun mukaista?

Blogitekstillään Emma haluaa rohkaista erityisesti julkisten tilien käyttäjiä ja somevaikuttajia pohtimaan lapsensa etua ja yksityisyyden suojan toteutumista sosiaalisen median kanavissa. Toteutuuko lapsen oikeus yksityisyyden suojaan silloin, kun hänen vanhempansa julkaisee kuvia lapsestaan jokaisen nähtäville ja käyttää lastaan välineenä tuotteiden mainostamiseen? Kuinka moni kuvia jakava vanhempi kysyy lapseltaan tai vauvaltaan lupaa kuvan julkaisuun?  ”Olen vakaasti sitä mieltä, että meidän aikuisten tehtävä on ennen kaikkea pitää lasten puolia. Pienet lapset ovat suojattomia, herkkiä vaikutteille ja uskomattoman lojaaleja omille vanhemmilleen. Meidän tehtävämme on pitää omien ja muiden lasten puolia – niin somessa kuin somen ulkopuolellakin.” kirjoittaa Emma julkaisunsa alkumetreillä. 

”Vanhempi ei omista lastaan eikä hänen yksityisyyttään. Vauva ei ole somebrändin jatke.”

Emmaa huolestuttaa se, miten vauvoja ja pieniä lapsia käytetään häikäilemättömästi, milloin minkäkin tuotteen mainoskasvoina heidän edes tietämättään, mistä on kyse. Lapset ovat kuvissa omina itsenään – tai kuten monesti, sonnustettuina tietynlaisiin vaatteisiin, asentoihin, ilmeisiin ja eleisiin. Toisin sanoen edustamassa vanhempiensa brändiä. ”Lapsella ei ole todellisia mahdollisuuksia punnita, haluaako olla mukana vanhempansa somejulkaisuissa tai mainoskampanjoissa”, Emma toteaa. Hänen mukaansa lapset eivät lähtökohtaisesti toimi työntekijöinä vanhemmilleen.

”Olisiko tässä kehittymisen paikka perheellisille vaikuttajille?”

Emma toivoo, että jokainen somevaikuttaja pysähtyisi todella miettimään omaa sisältöään ja lapsen yksityisyyttä rikkovaa käyttäytymistään sosiaalisen median kanavissaan. Hän myös tuo esille näkökulman siitä, miten lapsi voi tulevaisuudessa suhtautua hänestä julkaistuihin kuviin ja tietoihin. Emma muistuttaa, ja osoittaa tekstissä käytetyillä valokuvillakin, että lasta voi valokuvata hänen yksityisyytensä säilyttämällä. ”Voisitko sinä olla rakentamassa turvallista somea, jossa lapset saavat olla lapsia, säilyttää viattomuutensa ja kasvaa rauhassa?”, hän napauttaa.

Lue Emma koko blogiteksti täältä.

Ruuhkavuodet toimitus