Ruokasuunnitelma – Näin säästät satoja euroja kuukaudessa

Ruokasuunnitelma – Näin säästät satoja euroja kuukaudessa

Teksti Anna-Leena

Haluatko säästää rahaa? Haluatko säästää aikaa? Onko ruoka-aika+ nälkäkiukku tuttu yhdistelmä? Tuntuuko siltä,että teillä syödään aina samaa ruokaa? Väsyneet ja kiukkuiset lapset roikkuvat lahkeessa ja pää lyö tyhjää: mitä ihmettä mä teen tänään ruoaksi?? Kerron nyt, miten itse kehittämäni ruokasuunnitelma on pelastanut arkemme.

Aloita tekemällä lista teidän lemppari ruoista. Itse jaan ruoat lounaisiin ja päivällisiin. Listaa ruokia, joista te oikeasti tykkäätte. Pyydä lapsilta ideoita: ehdota vaikka, että jokainen saa vaikka päättää yhden aterian/päivän ruoat.

Piirrä seuraavaksi paperille kahden viikon lukujärjestys. Netistä voit myös helposti ladata ja tulostaa valmiin lukujärjestyksen. Siirrä listaamasi ruoat lukujärjestykseen lyijykynällä: näet yhdellä silmäyksellä koko kahden ateriat ja pystyt tekemään muutoksia. Onko listalla tarpeeksi kalaruokia? Voisiko jonkun aterian korvata kasvisversiolla?

Välttääksesi tunnetta siitä, että olet 90% hereelläoloajastasi keittiössä, tee ruokaa kerralla isompi satsi ja pakasta se. Ei ole mitään niin ihanaa, kun sulattaa valmis, pakastettu ruoka. Pakastamalla osan ruoasta vältyt myös syömästä samaa ruokaa kolme päivää putkeen. On ruokia, joita ei voi pakastaa, ilman että niiden koostumus muuttuu, esimerkiksi makaronit ja riisi. Niinpä suunnittelen ateriat niin, että jos makaroonilaatikkoa jää yli maanantaina, me syömme yleensä loput vasta keskiviikkona ja tiistaina syömme jotain ihan muuta.

Kerron helpon esimerkin: kun teen lihapullia, niin käytän taikinaan 500g sijaan 1kg jauhelihaa. Taikinasta tulee noin 50 pientä pullaa. Meidän viisihenkinen perhe syö yhdellä aterialla yleensä noin 20 lihapullaa, joten taikinasta jää pakastimeen 30. Pakastan lihapullat kahteen eri rasiaan, yhteen 20 ja toiseen 10. Näin saan helposti sulatettua aterian koko perheelle tai tarpeen tullen vain osalle perheestä.

Kun lisään viikkosuunnitelmaan ruoan, jota olen tehnyt isomman satsin pakastimeen,merkkaan sen selkeästi suunnitelmaan, että muistan myöhemmin, mitä pakastimessa on. Suunnitelma on meillä näkyvällä paikalla jääkaapin ovessa.

On tärkeää merkata pakastettuihin rasioihin mitä ne sisältää ja kuinka paljon. Olen muutaman kerran joutunut arpomaan mitä ihmettä pakastetussa rasiassa on: trust me, se ei ole helppoa.

Merkkaan yleensä yhden päivän “jämäpäiväksi”. Sillon syömme tyhjiksi ne pienet lautaset, joita kertyy jääkaappiin viikon aikana. Salaatin jämät, yksi peruna, puolikas hampurilainen… Ettei elämä kävisi tylsäksi, jätän myös monesti lauantain lounaan kohdalle kysymysmerkin. Se on villikortti ja se tarkoittaa joko kotiin tilattua ruokaa tai muuta “Mun on tehny koko viikon ihan kauheesti mieli…” ateriaa. Kun tietää, että lauantaina on tällainen mahdollisuus, on helpompi pysytellä suunnitelmassa.

Olemme säästäneet satoja euroja suunnittelemalla ruoat huolella. Päivittäisistä, monesti nälkäisenä tehdyistä ostoksista kertyy kuukausien ja vuosien aikana sievä summa.

Lopuksi sanon, että kaikki tämä vaatii harjoittelua. Älä hermostu, jos ensimmäisellä viikolla tuntuu siltä, että olet koko ajan keittiössä. Kun seuraavalla viikolla vedät pakastimesta valmiita aterioita toisensa perään, tajuat että se oli sen arvoista.

Anna-Leena

Anna-Leena

12 vuotta Sevillassa asunut Kuopiolainen. 3 lapsen äiti ja yhden miehen vaimo. Auttamaton romantikko, innostuja ja sotkija. Intohimoinen amatöörikokki joka pakenee keittiöön jäähylle ja yrittää kasvattaa lapsistaan suomalaisia korvapuustien ja riisipiirakoiden voimalla. Rakastan kahvia, mustaa huumoria ja villasukkia. En voi sietää negatiivisuutta enkä puisia jäätelötikkuja. Isona minusta tulee järjestelmällinen ja kärsivällinen.