Kolme keinoa, joilla teet vuodestasi paremman

Kolme keinoa, joilla teet vuodestasi paremman
Kuva: Nathan Dumlao

Uuden vuoden kynnyksellä moni miettii, miten vuodesta tulisi hyvä, ehkäpä parempi kuin edellinen. Liikunnan lisäämiseen ja ruokavalioremonttiin liittyvät lupaukset ovat suosiossa, kun moni aloittaa tammikuussa sen terveellisemmän elämän. Hyvinvointimme koostuu kuitenkin paljon muustakin kuin siitä, miten paljon tänään liikuimme ja mitä lautaseltamme löytyi.  

Fyysisen puolen lisäksi kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta suuri merkitys on psyykkisellä puolella, sillä miten mielemme voi. Entäpä, jos tänä vuonna panostaisitkin enemmän siihen? Alla on listattuna kolme keinoa, joita hyödyntämällä teet vuodestasi todennäköisesti paremman ja mielekkäämmän kuin perinteisten kuntokuurien nimiin vannomalla.

Harjoittele positiivista ajattelua ja asennetta

Positiivinen ajattelu ja asenne eivät ole synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka toisilla sattuu olemaan ja toisilla ei. Niitä voi harjoitella ja niissä voi kehittyä. Mikäli huomaat toistuvasti sortuvasi ajattelemaan asioiden huonoja puolia tai näkemään pelkästään huonosti olevat asiat, kannattaa tämän taidon harjoittelu aloittaa pikimmiten. Minulla on taipumusta murehtia asioita, sellaisiakin, jotka eivät edes ole tapahtuneet. Olen kuitenkin harjoitellut tällaisesta ajattelutavasta eroon pääsemistä ja siihen olen saanut yhden kultaakin kalliimman neuvon. On opittava erottamaan asiat, joihin voi itse vaikuttaa ja asiat, joille ei voi itse tehdä mitään. Kyseisen opin hyödyntäminen vähentää negatiivista ajattelua, koska monet asiat, jotka tuottavat meille ahdistusta ja pahaa mieltä, ovat itseasiassa sellaisia, joille emme itse voi tehdä yhtään mitään. Viisainta on jättää tällaisten asioiden vatvominen sikseen ja suunnata huomio asioihin, joihin voimme itse vaikuttaa. Toinen helposti toteuttavissa oleva tapa on etsiä jokaisesta negatiivisesta asiasta myös positiivinen puoli. Joskus se voi olla hyvinkin pieni ja jopa vähäpätöiseltä tuntuva seikka, mutta väitän, että sellainen löytyy, vaikka sitä ei heti tunnistaisikaan.

Mieti joka päivä ainakin yksi kiitollisuuden aihe

Kiitollisuus lisää valtavasti hyvinvointiamme ja on suoraan yhteydessä positiiviseen ajatteluun. Meillä jokaisella on varmasti monia kiitollisuuden aiheita. Veikkaan, että useimmilla ensimmäisinä mieleen tulevat lapset, perhe, koti, työ, ystävät ja terveys. Valitettavan usein nämä niin perustavalla tavalla elämämme isoimmat ja tärkeimmät asiat ovat meille itsestään selviä. Kun sitten syystä tai toisesta menetämme tai olemme vaarassa menettää näistä jotain, huomaamme miten arvokkaita ne ovatkaan. Itse tunnen nykyään valtavaa kiitollisuutta terveydestä. Se on saanut vaikeavammaisen ja sairaan lapsen myötä aivan uudenlaisen merkityksen. Arjessamme on valtavasti pienempiäkin kiitollisuuden aiheita. Olen varma, että kun näitä oppii tunnistamaan, muodostuu arkeenkin uudenlaista mielekkyyttä. Kiitollinen voi olla esimerkiksi siitä, että koko perhe oli samaan aikaan ruokapöydässä tai että edellisyönä sai nukuttua kunnon yöunet.

Ole armollinen itsellesi.

Tämä ei ehkä ole se helpoin asia omaksua, varsinkaan, jos olet taipuvainen suorittamiseen tai täydellisyyden tavoitteluun. Neuvo, jonka olen saanut tämän harjoittamiseen, on seuraava: Mieti, miten puhuisit parhaalle ystävällesi tai miten neuvoisit häntä. Ota samanlainen suhtautuminen myös omaan itseesi. Jos ystäväsi soittaa sinulle ja kertoo olevansa todella väsynyt ja stressaantunut, kun lapset ovat valvottaneet ja uusi työ tuntuu kuormittavalta, niin mitä sanoisit hänelle? Todennäköisesti neuvoisit häntä tavalla tai toisella lepäämään ja hengähtämään. Noudata myös itse näitä neuvoja, jos tunnet olosi väsyneeksi, stressaantuneeksi tai muuten uupuneeksi. Älä tällöin pakota itseäsi sille viiden kilometrin juoksulenkille, joka kunto-ohjelmasi mukaan tänään olisi kalenterissa. Tai mikäli koet juoksulenkin rentouttavan, niin mene ihmeessä. Oleellisinta onkin oppia tunnistamaan ne asiat, jotka tekevät itselle hyvää ja auttavat palautumaan. Opi kuuntelemaan itseäsi äläkä soimaa ja syyllistä itseäsi, jos jokin suunniteltu asia jääkin tekemättä. Tai jos olitkin mielestäsi tänään vähän huonompi äiti, niin älä jää moittimaan itseäsi. Huomenna sinulla on mahdollisuus toimia toisin.

Edellä mainitut keinot ovat meidän jokaisen käytettävissä riippumatta siitä, mitä vuoden aikana kohtaamme. Voimme aina vaikuttaa siihen, miten asioihin suhtaudumme. Voimme kehittää itseämme ja mieltämme ja saada näin elämäämme lisää mielekkyyttä.

Sari

Sari, 34. Uusperheen arjessa mukana mies ja 2-4 lasta. Vauhdikkaan ja toimeliaan arjen keskellä nautin metsästä, patikoimisesta, liikunnasta ja leipomisesta. Erityislapsen myötä nykyään enemmän hetkessä eläjä entisen sitku-elämän sijaan.