Lasten leikki vaihtui aikuisten leikkimisen katseluun – Youtube -videot nostavat suosiotaan leikki-ikäisten keskuudessa

Lasten leikki vaihtui aikuisten leikkimisen katseluun – Youtube -videot nostavat suosiotaan leikki-ikäisten keskuudessa
Kuva: Charles Deluvio

Monelle tutuksi tulleet lasten lelu- ja leikkivideot ovat suuressa suosiossa videopalvelu Youtubessa. Leikkivätkö lapset enää niin paljoa kuin ennen vai onko leikkiminen vaihtunut täysin sellaisten videoiden katseluun, joissa aikuiset leikkivät lasten leluilla?

Videopalvelu Youtubessa käyttäjät voivat ladata omia videoitaan muiden katseltavaksi ja kommentoitavaksi. Sivusto on perustettu vuonna 2005 ja sen parissa viihtyy vuonna 2019 noin 30 miljoonaa käyttäjää päivittäin. Yhden päivän aikana katselukertoja kertyy miljardi.

Materiaalia siis löytyy ja vanhempien pitäisi olla tietoisia siitä, mitä sisältöä lapset Youtubesta katsovat. Seuratessaan lapsien videonkatselua, osuu helposti silmiin videot, joissa aikuiset leikkivät lasten leluilla. Videot eivät ole suoranaisia mainosvideoita, joissa aikuinen esittelisi tuotetta, vaan aikuinen leikkii, eläytyy ja näin ollen tarjoillee lasta kiinnostavaa viihdettä.

Lelu- ja leikkivideot ovat usein taitavasti editoituja ääni- ja kuvaefekteineen. Leikkivideoista on nähtävissä selkeä suunnitelmallisuus ja tarina, joka vie lasta mukanaan. Lelut ovat priimakuntoisia ja videoissa niitä käsitellään arvostavasti. Loppupeleissä videoiden tarkoitus on kuitenkin mainostaa lelua tai tuotetta, sillä videoiden tekijät saavat niistä tuntuvia korvauksia. Esimerkiksi unboxing-videot ovat leluvalmistajille tärkeä markkinointimuoto, sillä niiden avulla lasten huomio (ja halu ostaa lelu) on taattua.

Katso alta esimekki unboxing-videosta.

Ulkomaalaiset lelu- ja leikkivideoiden Youtube-kanavat ovat oma lajinsa, eivätkä kaikki suomalaiset niistä välitä. Onneksi suomalaisille lapsille suunnattuja – hieman lempeämpiä ja vähemmän “piilo”mainontaa sisältäviä – videoita on olemassa.

Esimerkiksi Taikalinna tuottaa nukkevideoita pienine nukentarvikkeineen, pipsapossuineen ja barbeineen ja Lasten leluvideot tarjoaa selkeästi leluauto-painotteisempia videoita. Suomalaiset ovat selkeästi löytäneet nämä kanavat, sillä Taikalinnalla on huimat 165 000 tilaajaa ja Lasten leluvideoilla 189 000 tilaajaa.

Hyvien, laadukkaasti tuotettujen ja sisällöltään lapsille sopivien videoiden katselu on nyt siis arkipäivää, eikä lasten tarvitse tyytyä vain arki-iltojen Pikku Kakkoseen. Mutta onko niin, että leikki- ja leluvideot syrjäyttävät lasten mielikuvituksen ja vievät liikaa aikaa lasten omalta vapaalta leikiltä?Toisaalta katselleessaan videoita, lapset saavat niistä myös hyviä vaikutteita, oppivat erilaisia uusia asioita ja voivat ammentaa niistä myös omaan leikkiinsä.

Toimituksen testivinkki: Vievätkö videot mukanaan vai voittaako vapaa leikki vielä? Ensi kerralla lapsesi katsoessa videota, tee testi: Pyydä lastasi tulemaan leikkimään kanssasi. Valitseeko hän mieluummin leikkimisen kanssasi vai aikuisten leikkimisvideoiden katselemisen?

Ruuhkavuodet toimitus