Inspiroivat kehopositiiviset

Inspiroivat kehopositiiviset
Kuva: Monika Kozub

Kehon positiivisuus on jatkuvasti kasvava sosiaalisen median trendi, joka pyrkii haastamaan hallitsevat yhteiskunnalliset ulkonäön ihanteet ja edistämään kaikkien kehojen ja esiintymisten hyväksymistä ja arvostamista.

Kehon positiivisuusliike on täyttänyt somen aikajanaamme jo vuosia. Jotkut kuitenkin ajattelevat, että se edistää epäterveellisiä elämäntapoja ja kannustaa liikalihavuuteen. Martina Aitolehden lentävä kommentti antoi hyvin osviittaa siihen, kuinka väärin kehopositiivisuus on ymmärretty.

Kehopositiivisuus on laajempi käsite, kuin millaisena se näyttäytyy nykyajan yksilökeskeisessä Instagram-kulttuurissa. Kehopositiivisuus ei ole ainoastaan itsensä rakastamista vaan kaikkien kehojen hyväksymistä juuri sellaisena kuin ne ovat, eikä se ota kantaa terveyteen, painonhallintaan tai laihduttamiseen.

Mitä tämä todellisuudessa tarkoittaa?

Mitkään ulkopuoliset tekijät eivät määrittele kehoasi vääräksi.

Esimerkiksi laihdutus ja detoxkuurit antavat ymmärtää, että ihmisen kuuluisi korvata normaali ravinto korvikkeilla ja ripulikuurilla. Ryppyvoidemainokset olettavat, että kaikkien kasvot ovat sileät ja selluliittivoiteet poistavat nuo totaalisen normaalit muhkurat kehostamme. Hyvinvointiyritykset antavat vinkkiä että ihon tulisi olla ruskea ja kuulas, lihakset treenatut ja hiukset kiiltävät. Miksi?

Kieroa markkinointia

Kehopositiivisuudesta on tehty myös ovela markkinointityökalu. Monet suositut painonpudotus- ja kuntoyritykset toteuttavat niin kutsuttuja “kehon positiivisia” kampanjoita. Näiden pääasiallinen viesti on: Sinun pitäisi tuntea olosi hyväksi kehossa. Mutta todellisuudessa viesti on, että et voi tuntea oloasi hyväksi kehossa sellaisena kuin se on. Kyseessä on siis rakastamasi ruumiin luomisesta palvelun tarjoajien tuotteita käyttämällä, sen sijaan että hyväksyisi oman kehonsa sellaisenaan.

Kehopositiivisuutta voidaan käyttää myös väärin, kun määritelmän ulkopuolelle jätetään mm. kehitysvammaiset, erittäin suurikokoiset, sekä erilaisista etnisistä taustoista tulleet. Aina kun jättää yhden ryhmän ulkopuolelle, ei kehopositiivisuusliikkeen mukainen ajatus toteudu. Esimerkiksi monet suuret vähittäismyyjät mainostavat kehon positiivisuudesta hyvin kapeaa kuvaa. Joukko kevyitä naisia, jotka ovat pienen pluskoon malleja, edustaa yleisesti kehopositiivista ajatusmallia. Näin ollaan hyväksytty ehdollisesti toisen ihmisen keho. Liikaa läskiä= ei hyväksytä. Vähän läskiä= hyväksytty.

Ne somen rohkeat ja vahvat omissa kehoissaan

TOP 3 /FIN

1. Tinna Henriikka @tinnahenriikka

2. Elsa Heiko @elsa.heiko

3. Krista Kohonen @kohonenkrista

TOP 3 / Ulkomaat

1. Danae Mercer @danaemercer

2. @queenmizzsable

3.Ellana Bryan @ellanabryan

Kehopositiivisuus on ennen kaikkea aktivismia, jonka tarkoitus on lopettaa lopetetaan kehon kokoon ja ulkonäköön liittyvä leimaaminen, halveksunta ja syrjintä. Kehopositiivisuudessa pyritään tuomaan esiin se, ettei mikään keho ole hyväksyttävämpi tai parempi kuin toisen. Tämä aktivismi on yhteiskunnan rakenteissa ja asenteissa elävään epätasa-arvoon puuttuvaa kannanottoa.

TOP 8 tapaa ajatella kehopositiivisesti

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *