Äidin juoksuharrastus lapsen jälkeen – Uhka vai mahdollisuus?

Äidin juoksuharrastus lapsen jälkeen – Uhka vai mahdollisuus?
Kuva: Emma Simpson

Juoksu on laji, joka lähtökohtaisesti sopii monelle, mutta jota myös paljon vieroksutaan. Varsinkin lapsen saannin jälkeen. On monia syitä miksi juoksua ei suositella heti synnytyksen jälkeen, mutta ajan kuluessa juoksu harrastuksena on edullinen ja tehokas kunnon ylläpitäjä.

Monelle on saattanut jäädä kouluajoilta epämiellyttäviä kokemuksia, koska on juostu pakotettuna, liian kovaa, ja liian pitkiä matkoja.

Turkulainen liikuntayrittäjä Mikko Liukka arvelee MT artikkelissa sen johtuvan siitä, että juoksua ei ole voinut tehdä omilla ehdoilla. Liukan yritys Vauhtisammakko on järjestänyt juoksukouluja jo lähes 18 vuoden ajan.

“Juoksemista ei ole silloin juurikaan harjoiteltu, vaan on vedetty täysillä. Mieleen jää vain cooper ja se, että siinä on oltu huonoja”, hän summaa.

Ihmisen evoluutio on kehittynyt tutkimusten mukaan juoksun kautta, joten sen kuvittelisi olevan ihmiselle luonnollinen tapa liikkua. Väkisin tehty, ja epämääräinen harjoittelu kuitenkin tekee enemmän haittaa kuin tuottaa myönteistä kehitystä. Nykyaikana myös korostuu kovaa treenaaminen. Trendinä ovat muun muassa hiit-tyyppiset liikuntamuodot, jossa haetaan maksimaalista ja nopeaa suoritusta.

Nämä saattavat aiheuttaa rimakauhua vastasyntyneen lapsen äidille, joka suunnittelee liikuntaharrastusta. On muistettava, että yleensä kaikki aloittavat liikkumisen synnytyksen jälkeen melko pohjalta.

Vaunukävelystä kevyen hölkän kautta hikijuoksuun

Lapsen saannin jälkeen kehon palautumiseen on hyvä antaa aikaa. Synnytyksestä palautuminen on hyvin yksilöllistä, joten yleisiä ohjeita ei oikein voi asettaa. Normaalin alatiesynnytyksen jälkeen liikunnan voi aloittaa jo parin viikon kuluttua tai heti kun äiti tuntee olonsa hyväksi. Neuvolasta kannattaa kysyä itselleen sopivat neuvot.

Omatahtisuus on avainasemassa liikkumisen aloituksesa. Juoksu on kovatehoinen harjoitus, joka nostaa vatsanontelon painetta ja tuo näin rasitusta lantionpohjaseudulle. Synnytyksen jälkeen nopeasti juoksun aloittavilla yleisiä oireita ovat virtsankarkailu, tuki -ja liikuntaelinkivut, vatsalihasten erkauma ja lantion elinten laskeumat. Juoksun voi aloittaa pienen uuden tulokkaan kanssa heti kun oma olo sen sallii ja palautuminen on ollut riittävää.

Kävelyllä ja kevyellä juoksulla ei ole vaikutusta äidinmaidon määrään tai laatuun. Imetys on hyvä ajoittaa ennen kävelyä, jotta liikkuminen olisi äidille mukavampaa. Tukevat ja sopivat liivit ovat kaiken A ja O!

Omia tuntemuksia on hyvä tunnustella lenkkien ajan, vähitellen nopeuttaen tahtia. Vähitellen ja ottaa pieniä hölkkääviä spurtteja. Useimmat vaunut sopivat hyvin hölkkäjuoksuun, eikä vaaraa lapselle synny kun pitää vauhdin maltillisena.

Juoksun hyödyt?

Tikis on listannut tieteellisesti tutkittuja hyötyjä jotka ovat myös tuoreelle äidille hyvin tervetulleita!

1. Juokseminen tekee onnelliseksi

2. Juokseminen auttaa masennukseen

3. Juokseminen parantaa oppimiskykyä ja muistia

4. Juokseminen pitää nuorena

5. Juokseminen on sydämen ja verenpaineen paras kaveri

6. Juokseminen pienentää syöpäriskiä

Alkuunsa suositellaan mieluummin liian kevyttä kuin yhtään liian kovaa vauhtia. Kävely on siksi erinomainen tapa aloittaa liikunta, ja siitä on helppo siirtyä halutessaan hölkälle.

Muut lähteet: Äitiysliikunta-akatemia

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *