Lapsi ja talous – juttusarja, osa 2 : Lapsen talouskasvatus – mitä se on ja kenen vastuulla sitä on järjestää?

Lapsi ja talous – juttusarja, osa 2 : Lapsen talouskasvatus – mitä se on ja kenen vastuulla sitä on järjestää?
Kuva: Mathieu Stern

Millaisen esimerkin lapsesi saa sinulta ja ympäristöltään rahan käyttöön liittyen? Säästetäänkö perheessä rahaa hankintoihin, vai rahoitetaanko ne lainoilla? Harkitaanko suurempia ostopäätöksiä yön yli? Oppiiko lapsesi pitkäjänteisyyttä talousasioissa, jos sinunkin pitää saada kaikki-heti-mulle-nyt? Tarjoaako peruskoulu kaikille lapsille tasavertaiset oppimismahdollisuudet talousasioihin liittyen?

Aloitetaan ikävillä faktoilla: lähes 390 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Tämä tarkoittaa sitä, että 8,5 prosentilla aikuisväestöstä on merkittäviä ongelmia huolehtia omasta taloudestaan. Suomen Pankin mukaan kotitalouksilla olevat velat suhteessa saatuihin tuloihin ovat suuremmat kuin koskaan aiemmin. Koska lähes 10 prosentilla aikuisista on näin perustavan laatuisia ongelmia oman taloutensa kanssa, ei ainakaan heidän kohdallaan talouskasvatuksen määrä ja laatu ole olleet täysin riittävää.

Nuori aikuinen, joka on saanut riittämättömän talouskasvatuksen, voi pilata itsenäisen elämänsä alkutaipaleen hyvinkin helposti. ”Bileloma Espanjassa? Ei oo rahaa, mutta kyllähän se pikavipillä onnistuu”. Eipä sitten aikaakaan, kun viattomalta tuntuneesta bileloman pikavipistä seuraa velkaantumisen kierre ja maksuhäiriömerkintä. Maksuhäiriömerkinnänhän saa, jos jättää saamansa laskun maksamatta perintätoimiston maksuvaatimuksesta huolimatta. Tällöin perintätoimisto vie asian eteenpäin käräjäoikeuteen, joka antaa asiasta tuomion, ja tsadam; maksuhäiriömerkintä on isketty leimasimella kansalaisen otsaan. Koska rakkaalla lapsella on aina monta nimeä, tarkoitetaan myös luottorekisterimerkinnällä ja luottotietojen menettämisellä tätä samaa asiaa.

Maksuhäiriöleimasimen heilahtaminen aiheuttaa yksilölle ainakin kaksi vuotta kestävän kurimuksen, koska sen aikaa merkintä on vähintäänkin voimassa. Tänä aikana henkilö ei todennäköisesti saa uutta luottokorttia, vakuutuksia, puhelin- tai nettiliittymää, vuokra-asuntoa tai osamaksusopimusta. Ainoa hyöty merkinnästä on, että se yleensä estää uuden lainan saamisen, jolloin velkaantuminen pysähtyy. Hip hurraa!

Palataan ikävistä maksuhäiriöasioista siihen ihan tavalliseen arkeen lapsen kanssa. Lapsethan ottavat kaikkeen mallia vanhemmistaan, ja apinoivat milloin mitäkin toimintaa ihan pienistä pitäen. Siksipä myös sinun oma esimerkkisi kukkaron valtiaana antaa talousasioiden toimintamallin myös lapsellesi, ja myös tyyli puhua rahasta periytyy helposti perheen pienimmille. Lapselle on järkevää opettaa todellisen tarpeen ja hetkellisen mieliteon olevan eri asioita. Kaikkia hankintoja ei tarvitse kenenkään saada heti, vaan menoja täytyy priorisoida. Esimerkiksi asumiskulujen maksaminen ajallaan on merkittävämpää, kuin uuden polkupyörän ostaminen. Perhekunnan rahan käytöstä voi keskustella lapsen kanssa aina ikäkauteen sopivilla tavoilla.

Kaikilla vanhemmilla on erilaiset valmiudet ja resurssit lapsensa kasvattamiseen niin talous- kuin muissakin asioissa. Siksipä myös peruskoulun tulisi tarjota lapsille ja nuorille riittäviä taloustaitoja tulevaisuutta varten. Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) teettämän tutkimuksen (2018) mukaan myös 90% nuorista on sitä mieltä, että koulun pitää opettaa talousosaamista. Vain viidennes nuorista on kuitenkin sitä mieltä, että he ovat saaneet riittävästi valmiuksia omaan talousosaamiseensa koulusta. Opettajille tehdyn taloustutkimuksen mukaan taas vain vajaa 30% opettajista koki koulunsa antavan oppilailleen riittävät talousosaamisen valmiudet.  Näin ollen voidaan päätellä, etteivät nuorten tarve talousasioiden hallintaan täysin kohtaa sitä, mitä peruskoulussa opetetaan.

Suomesta puuttuu toistaiseksi talousosaamisen yhteinen koordinointi ja kansallinen strategia. Onneksi asiaan ja kansalaisten lisääntyvään velkaantuneisuuteen on herätty myös valtionhallinnon tasolla. Ministeriöissä on aloitettu uusia toimia taloudenhallinnan kehittämiseksi ja velkaantumisen vähentämiseksi, ja Suomen Pankin toimesta on aloitettu hanke koskien talousosaamistyön valtakunnallista koordinointia. Talousosaamista ei kuitenkaan mielestäni voi pelkästään sysätä koululaitoksen kontolle, sillä talouden hallinnan siemenet kylvetään jo lapsen kotitalouden seinien sisäpuolella.

Eveliina Pukarinen

Eveliina Pukarinen

Olen 31-vuotias autottoman perheen äiti. Perheeseeni kuuluu lisäkseni aviomies, taapero sekä Kaisa-koira. Viihdyn metsässä ja polkupyörän selässä, rakastan suunnittelua sekä tehtyjen suunnitelmien soveltamista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *