Mitä ihmettä: päivällinen ja jälkiruoka tarjolle samaan aikaan- voiko tämä toimia?

Mitä ihmettä: päivällinen ja jälkiruoka tarjolle samaan aikaan- voiko tämä toimia?
Kuva: Brooke Lark

Mtv-uutiset kertoo äidistä joka on jakanut TikTok kanavallaan videon, jossa esittelee uuden tavan tarjota lapsille päivällinen ja jälkiruoka samaan aikaan. Kyllä, ei päivällisen jälkeen vaan samaan aikaan.

Yleisesti perheissä annetaan jälkiruoka tarjolle vasta, kun ruoka on syöty. Videon tekijä Emily Dingmann kuitenkin vannoo tavan nimeen ja esittelee ajatuksen kannustavan lapsen omaan taitoon kuunnella kehoaan.

Emily toteaa että ruoka kannattaa pitää neutraalina asiana. Yhdelle ruoalle ei kannata antaa enemmän painoarvoa kuin toiselle.

Esimerkkinä hän kertoo tilanteen jossa annamme lapselle jälkiruoan, kun he syövät ensin palan parsakaalia. Tällöin tarkoitamme itse asiassa, että parsakaali maistuu huonolta ja jälkiruoat maistuvat hyvältä. Näin opetamme lapset hyvään ja pahaan ruokaan.

Katso video tästä:

@myeverydaytable

Reply to @18spashley Who will try this and report back? 🙋🏼‍♀️ #healthyfamily #feedingkids #momtok #learnontiktok #tiktokpartner

♬ original sound – Emily

Malli kumoaa ajatuksen siitä, että jälkiruoka on palkkio, joten lapsi oppii itse säätelemään syömänsä ruoan määrää ja oppimaan kehonsa viestit.

Miten voisimme suojella lapsemme ruokasuhdetta?

Ihanteellinen tilanne olisi se, että lapsen syömiskäyttäytyminen kehittyisi oikein. Mistä ylipäätään tietää, onko lapsen tai nuoren ruokasuhteessa kaikki kunnossa? Psykanet kertoo terveen, mutkattoman ruokasuhteen tunnusmerkien olevan:

  1. Järkevä syöminen: säännöllinen ateriarytmi, joustavuus ruokavalinnoissa, ruoan monipuolisuus ja ravitsevuus. Tavallinen arkiruoka riittää.
  2. Syöminen tuo hyvän olon ja mielen, eikä siihen liity pettymystä, syyllisyyttä, pahaa oloa, ahdistusta tai alakuloa.
  3. Syöminen on rentoa, joustavaa ja sallivaa. Syöminen ei karkaa käsistä, eikä syötyjä määriä tarvitse hallita ankaralla kurinalaisuudella ja kontrolloinnilla.

Psykanet listaa muutaman vinkin, kuinka vahvistaa ja tukea terveen ruokasuhteen syntymistä.

Syökää yhdessä mahdollisimman usein.

Keskustelkaa yhdessä ruokaan ja syömiseen liittyvistä uskomuksista

Pohdi omaa ruokasuhdettasi

 Ole tarkkana muutoksissa

Hälyttävissä muutoksissa tulee ottaa yhteyttä ammattiauttajaan. Hälyttäviä ja huolestuttavia merkkejä ovat psykanetin mukaan:

  • Epäilet lapsellasi syömishäiriötä
  • Lapsen syömisen hankaluudet haittaavat normaalia arkea
  • Lapsen kasvu hidastuu tai pysähtyy
  • Lapsella on jotain fyysisiä oireita, kuten sydäntuntemuksia, pyörtyilyä
  • Lapsen paino laskee tai nousee huomattavasti
  • Lapsi on merkittävän alipainoinen
  • Lapsen syömisen vaikeudet pitkittyvät
  • Perheenne ei saa omin voimin tilannetta ratkaistua

Lue myös: Kyllä, vien lapseni päivähoitoon myös vapaapäivinäni

Kuka keksi ruuhkavuodet? – “Onko niin, että ruuhkavuodet koostuvat vain perhe- ja työelämästä?”

Kalaa väsymyskastikkeella lusikalla suoraan purkista ilman seksiä, kiitos

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *