Ei ole väliä tuleeko lapsesta oikea- vai vasenkätinen: Kiinnitä huomiota vain yhteen asiaan

Ei ole väliä tuleeko lapsesta oikea- vai vasenkätinen: Kiinnitä huomiota vain yhteen asiaan
Kuva: Sven Brandsma

Ennenvanhaan vasenkätisyyttä pidettiin vääräkätisyytenä. Vasenkätisyyteen, kuten moneen muuhunkin ihmisten vähemmistöjen ominaisuuteen, on suhtauduttu monina aikoina kielteisesti. Toisaalta vasenkätisyyttä on myös ihailtu ja eri tutkimusten mukaan vasemman käden käyttö voi kertoa mm. ihmisen luovuudesta, motivaatiosta ja urheilullisuudesta.

Maailman väestöstä noin joka kymmenes on vasenkätinen. Kätisyys vakiintuu määritellään useimmiten sen mukaan, kummassa kädessä ihminen pitää mm. kynää tai saksia. Vasurit osaavat kuitenkin usein käyttää tarvittaessa molempia käsiä, oikeakätiset harvoin vasenta.

Kätisyys vakiintuu lapsilla eri-ikäisinä. Jo sikiöaikana voidaan tehdä alustavia arvioita siitä, kumpaa kättä lapsi tulee vahvemmin elämässään käyttämään. Lapsi vie peukaloaan suuhunsa jo äidin vatsassa.

Ensimmäisten vuosien aikana vauva on molempikätinen, joka on kehityksellisesti toivottavaa ja eduksi tasaisesti molempien käsien voimalle, ja hienomotoriikalle. Jos lapsi käyttää kynää vielä 4-vuotiaana molemmissa käsissä, toinen käsistä tulee jossakin vaiheessa vakiintumaan hallitsevammaksi.

MLL:n mukaan koulun aloittamisen aikoihin, n. 6 vuoden iässä, kehittyy lapsen hienomotoriikka ja käden ja silmän yhteistyötä vaativat taidot, kuten kynäote, piirtäminen, askartelu. Kätisyys on kuitenkin vakiintunut usein jo paljon aikaisemmin.

Lapsen kätisyydellä ei ole mitään väliä, kunhan tuetaan lapsen luontaisia vahvuuksia

HUS:n lastensairaalan vastaava toimintaterapeutti Paula Kyyrönen kertoo, että pientä lasta ei tarvitse ohjata käyttämään jompaakumpaa kättä. Kuitenkin esikouluun mennessä kätisyyden olisi hyvä olla vakiintunut, jotta lapsi voi keskittyä tehtävien tekemiseen ja kehittyä kynätyöskentelyssä.

– Jos kätisyys ei ole vakiintunut eskariin mennessä, voi lasta ohjata käyttämään sitä kättä, jota hän näyttäisi hieman enemmän suosivan esimerkiksi piirtäessä, hampaita pestessä, syödessä ja leikkiessä, Kyyrönen neuvoo.

Oikeakätinen, vasenkätinen, molempikätinen lapsi: kaikille löytyy sopivat keinot

Vasenkätisen oppimisen strategiat ovat jo käytännön syistä erilaiset kuin oikeakätisellä. “oikeakätisten maailmassa” vasuri joutuu opettelemaan tekniikkaa peilikuvana. Esimerkiksi virkkaaminen tai pesäpallon lyönti vaatii vasenkätiseltä koululaiselta pohdiskelua. Vasenkätisellä on kuitenkin periaatteessa yhtäläiset oppimisedellytykset kuin oikeakätiselläkin, vaikka hän joskus joutuu työstämään oppimistaan enemmän.

Erityistä hankaluutta aiheuttavat monet oikeakätiselle suunnitellut ja heille itsestään selvät tarvikkeet, työkalut ja koneet. Terotin, säilykepurkin avaaja, kuorimaveitsi ja videokamera ovat hyviä esimerkkejä näistä.

Koulussa on nykyään paljon vasenkätiselle suunniteltuja tavaroita ja urheiluvälineitä. Nykyään yksikään lapsi ei joudu miettimään omaa kätisyyttään, vaan kaikki ovat normaaleja.

Lue myös:

Suuri perhe kysyy vastuullista vanhemmuutta

“Tuntemattomille aikuisille ei saa puhua” Näin turvakasvatat lasta

Kirjaesittelyssä Ella ja kaverit etäkoulussa: Me selviämme yhdessä!

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *