Ei mun tartte mennä lääkäriin, kysyin jo Facebookista

Ei mun tartte mennä lääkäriin, kysyin jo Facebookista
Kuva: Michal Jarmoluk / Pixabay

Teksti: Veera

Netti on loistava alusta erilaisille vertaistukiryhmille, joissa voi keskustella, ihmetellä ja kysyä toisten kokemuksia. Myös terveyteen liittyviin asioihin kaivataan paljon vertaistukea, mutta missä menee vertaistuen ja terveysneuvonnan raja?

Raskaana ollessa löysin varsinaisen vertaistuen aarreaitan: Facebookin äitiys- ja vauvaryhmät. Oli pulma mikä tahansa, yleensä joku oli ollut samassa tilanteessa ja osasi neuvoa. Joku on ostanut samat rattaat ja osaa käyttää niitä, toinen tietää mistä kaupasta löytyi kivoimmat sukat vauvalle. Pian kuitenkin huomasin monen turvautuvan nettiin myös terveyshuolissa. Facebookista kysyttiin outoja tuntemuksista raskausaikana tai pohdittiin josko olisi aika soittaa synnytyssairaalaan kun supistelee niin napakasti. Tässä kohtaa itseäni alkoi häiritä.

Sama jatkui lasten synnyttyä: lapsen paino ei nouse, lapsi ei syö, lapsi löi päänsä. Mitä pitäisi tehdä? Ja vähintään kerran viikossa kuva ihottumasta, jos joku osaisi kertoa mistä se johtuu ja miten sitä hoidetaan. Moninaisten veikkausten lisäksi päivityksiin tulee aina myös kokeilemisen arvoisiakin vinkkejä vanhemmalta toiselle tai kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Kuitenkin useassa tilanteessa minusta ylitetään vertaistuen raja.

Vertaistuki on kokemusten jakamista toisen saman kokeneen kanssa (terveyskyla.fi). On siis mielestäni eri asia kertoa, miten on itse vastaavassa tilanteessa toiminut, tai minkälaisia ohjeita on tervedenhuollon ammattilaiselta saanut kuin todeta, että: “Laita siihen kortisonia”. Itse koen esimerkiksi neuvolan olevan nimenomaan matalan kynnyksen palvelu, eikä sinne tarvitsisi erityisesti kehdata soittaa. Sen kuin soittaa jos jokin mietityttää. Toki ymmärrän, että aiemmat kokemukset, esimerkiksi oman huolen vähättely, varmasti nostavat kynnystä ottaa yhteyttä.

Vaikka Facebook-yhteisöt ja muut vertaisryhmät ovat oivallinen paikka jakaa kokemuksia ja vinkkejä, on ammattilainen aina alansa asiantuntija. Kokemus- ja fiilispohjaisen tiedon, jota vertaisryhmät tarjoavat, ei pitäisi olla kenenkään diagnoosi tai hoito-ohje. Seuraavan kerran kun aiot kysyä terveyshuoliisi apua Facebookista, pysähdy siis miettimään seuraavia asioita:

  • Onko asiani kiireellinen? – Jos on, olet väärässä paikassa.
  • Haluanko jakaa tämän asian itsestäni tai lapsestani kaikkien näiden ihmisten kanssa? – Vaikka ryhmä kuinka olisi suljettu, on valitettavasti aina mahdollista, että joku jakaa tietoa ryhmästä ulos.
  • Olenko jo saanut toimintaohjeita ammattilaiselta? – Jos et, hanki ne. Jos olet, jaa vapaasti kokemuksiasi.

Veera

Olen oululainen monikkoäiti, varhaiskasvatuksen opettaja, krooninen innostuja ja oman elämäni projektipäällikkö. Harrastan haaveilua, tanssia ja listojen kirjoittamista. Lisäksi tykkään leipoa, virkata ja katsoa samoja sarjoja uudestaan ja uudestaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *