Muistatko nämä ulkoleikit lapsuudesta?

Muistatko nämä ulkoleikit lapsuudesta?
Kuva: Robert Collins

Teksti: Anna-Leena

“Kirkkis”, “nurkkis”, “ranskis” ja “polttis”. Pisimmän hyppynarun omistaja oli koko pihan suosituin kaveri ja sai päättää “mitä hypätään”. Koulussa sovittiin kenen pihalla leikitään ja moneltako. Paikalle saavuttiin pyörillä, joiden pinnoihin pujotetut muovihelmet kolisivat äänekkäästi ja saivat aikaan ihastuneita huokaisuja. Tunnit kuluivat, mutta kukaan ei malttanut lähteä kotiin. Vasta kun parvekkeelta kuului “viimeinen varoitus”, punaposkiset leikkijät kaahasivat pyörillään kotiin. Muistatko vielä nämä 6 suosikkileikkiä lapsuudesta? 

10 tikkua laudalla

Peliin tarvitaan vähintään kolme pelaajaa, mutta mitä enemmän, sen parempi. Leikkiin tarvitaan kymmenen puutikkua, lauta, sekä kivi tai puupalikka laudan alle.

Yksi pelaajista on etsijä. Tikut kerätään laudan matalaan päähän ja polkaisemalla nopeasti laudan toiseen päähän lennätetään sikin sokin maahan. Etsijän pitää kerätä kaikki 10 tikkua takaisin laudan päälle, ja tällä välin muut pelaajat menevät piiloon.

Kerättyään kaikki tikut takaisin laudan päälle etsijä huutaa: ”Kymmenen tikkua laudalla!” ja alkaa etsiä piilossa olevia. Kun etsijä löytää piilossa olevan, molemmat lähtevät juoksemaan lautaa kohden. Jos etsijä ehtii ensin laudan luokse, koskee hän lautaa ja huutaa löydetyn nimen, jolloin tämä jää vangiksi odottamaan, että muutkin löydetään.

Jos taas piiloutuja ehtii laudan luokse ensin, potkaisee hän tikut uudestaan ilmaan ja juoksee takaisin piiloon. Muut piilossa olevat voivat myös pelastaa jo löydetyt jos ehtivät ennen etsijää potkaisemaan tikut pois laudalta. Kun kaikki on löydetty, tulee ensimmäisenä löydetystä etsijä.

Lohikäärmeen häntä

Tässäkin leikissä pätee sääntö “mitä useampi leikkijä, sen hauskempaa”. Leikkijät menevät jonoon ja tarttuvat edellä olevaa vyötäröstä molemmin käsin. Jonon viimeisenä oleva on lohikäärmeen häntä, ja hänen vyötäröltään roikkuu huivi tms. Jonon ensimmäisenä oleva yrittää saada hännän itselleen. Jonon tulee pysyä koko ajan koossa. Kun ensimmäisenä oleva saa pyrstön napatuksi, pääsee hän pyrstöksi. Jonossa toisena oleva alkaa tavoitella pyrstöä seuraavaksi.

Tervapata

Maahan piirretyn ympyrän kehälle piirretään jokaiselle leikkijälle oma puoliympyrän muotoinen paikka. Yksi leikkijöistä on kiertäjä ja muut asettuvat ympyrän kehälle omille paikoillensa.

Kiertäjä kulkee leikkijöiden takaa kepin tai kiven kanssa ja pudottaa sen mahdollisimman huomaamattomasti jonkun leikkijän kohdalle tämän taakse. Kepin tms. taakseen saanut leikkijä nappaa sen ja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan kuin kiertäjä. Molemmat yrittävät päästä tyhjäksi jääneeseen paikkaan.

Se, joka on viimeisenä perillä, jatkaa kiertäjänä. Ympyrän keskelle piirretään myös ympyrä eli tervapata, jonne joutuu, jos ei huomaa keppiä sillä aikaa, kun kiertäjä on tehnyt kepin jätön jälkeen kokonaisen kierroksen. Tervapadasta pääsee pois vasta silloin, kun seuraava leikkijä joutuu sinne.

Värit

Yksi leikkijä on johtaja ja muut menevät sovitun matkan päähän hänestä. Johtaja sanoo jonkun värin ja askelmäärän. Kaikki joilla on vaatteissaan mainittua väriä, saavat lähestyä johtajaa sanotun askelmäärän verran.

Johtaja keksii hauskoja askel-tapoja kuten “karhun askel” jolloin leikkijät ottavat oikein suuren harppauksen tai “muurahaisen askel” jolloin leikkijät ottavat aivan pikkuisia askeleita. Se, kuka ensimmäisenä pääsee johtajan luokse, on seuraava johtaja.

Nurkkapiilonen eli “Nurkkis”

“Nurkkista” varten leikkijät valitsevat rakennuksen, jonka ympärillä leikitään. Yksi leikkijöistä on etsijä, jota karkuun muut juoksevat. Etsijä voi liikkua kerrallaan vain yhden seinän välin, jonka jälkeen hänen on pysähdyttävä ja heilutettava kädellä näkyvästi “nurkan yli” 5 kertaa, ennen kuin voi jatkaa nurkan toiselle puolelle. Nähtyään tämän, muut yrittävät juosta piiloon seuraavan nurkan taakse. Etsijä saa vaihtaa suuntaa koska haluaa ja heiluttaa hämäykseksi aivan maan rajassa tai mahdollisimman korkealla. Muiden tehtävänä on yrittää juosta seuraavan nurkan taakse piiloon, ilman, että etsijä näkee heitä. 

Taskulamppupiilo

Yksi leikkijöistä valitaan etsijäksi ja muut menevät piiloon.  Etsijä yrittää löytää piilossa olijat taskulampun avulla. Syksyn pimeässä illassa leikki on hauskaa ulkona, mutta toimii myös sisällä, kun sammutetaan valot. Jos leikkijät ovat pieniä, voi jokaisen leikkijän parina olla aikuinen.

Lähteet:

Leikkipäivä.fi

Perinneleikit.fi

Ruuhkavuodet toimitus