Oletko perheen viime hetken vitkuttelija? Kyse ei välttämättä ole laiskuudesta vaan prokrastinaatiosta

Oletko perheen viime hetken vitkuttelija? Kyse ei välttämättä ole laiskuudesta vaan prokrastinaatiosta
Kuva: Zhang Kenny

Termi tarkoittaa selkokielellä vitkuttelua, vetkuttelua ja asioiden lykkäämistä. Viivyttely voi näyttäytyä työelämässä tai kodinhoidossa, jossa asioita lykätään eteenpäin keinolla millä hyvänsä. Suurin syy vitkutteluun on kuitenkin negatiivisten tunteiden välttäminen, eli henkilö välttelee epämieluisien asioiden tekemistä.

Psykologin mukaan prokrastinaatio on hyvin yleinen ilmiö, jonka pitkittyessään aiheuttaa aikaansaamattomuuden kautta ahdistusta ja asioihin lannistumista.

– Toisilla prokrastinaatio voi liittyä opiskeluun tai töihin, toisilla taas se kohdistuu esimerkiksi siivoamiseen tai siihen, ettei jaksa käydä kaupassa. Prokrastinaatio voi ulottua moneen elämän osa-alueeseen, kertoo Terveystalon psykologi ja psykoterapeutti Sonja Eräranta Annan artikkelissa.

Psykologin mukaan helposti siirrämme haastavia ja isoja projekteja, koska ne eivät palkitse meitä välittömästi. Ihminen nauttii enemmän välittömästä mielihyvästä, eli siitä josta saa palkkion heti. Vitkuttelu voi johtua myös siitä, että tehtävä työ tuntuu tylsältä, tai sitä kohtaan kokee jonkinlaista epävarmuutta.

Miten prokrastinaatio eroaa ihan tavallisesta laiskuudesta?

Ennen kun alkaa sättimään puolisoa laiskuudesta, voi miettiä onkohan kyseessä sittenkin prokrastinaatio. Sen tunnistaa Nyytin mukaan näistä:

  • Saman asian tekemistä lykkää toistuvasti
  • Tuntuu ahdistavalta, kun hommat eivät etene
  • Tehtävän lykkäämiseen liittyy erilaisia toimintoja: esim. ”tarkistan nämä muut jutut ensin alta pois” , tai henkilö odottaa parempaa hetkeä että inspiraatio iskisi.
  • Keksii muka parempaa ja tärkeämpää tekemistä, kaupassa käynnille, siivoamiselle tai muille asioiden hoidoille.

Prokrastinaation erottaa laiskuudesta parhaiten siten, että laiskuus ei aiheuta pahaa mieltä tai kärsimystä. Prokrastinaatio nostaa stressiä ja ahdistustasoa. Laiskuudesta taas on mukava nauttia, ja se on rentouttavaa

Erärannan mukaan asiaan kannattaa puuttua, kun tuntee syyllisyyttä ja epäonnistumisen tuntemuksia asioiden lykkäämisen johdosta. Asioiden tekeminen, jossa saa aikaan vain välitöntä mielihyvää kestää vain hetken, joten lasku todellisuuteen on musertava. Lopulta huomaa, että kaiken ajan on käyttänyt kaikkeen muuhun, kun oleellisten töiden tekemiseen – oravanpyörä on valmis.

Annan artikkelin mukaan pahin prokrastinaatiossa on kehä, jossa ihminen yrittää jatkuvasti tehdä jotain, mutta ei saa mitään aikaiseksi ja ahdistuu. Epäonnistumisen tunne turhauttaa, ja tilanteessa on helppo syyllistää itseään: ”Miksi en saa mitään aikaiseksi?”

Asiaan voi puuttua keskittymällä Sonja Erärannan antamien ohjeiden mukaan seuraavasti

1. Tunnista, mistä prokrastinaatio johtuu

Omia tunteitaan ei kannata sysätä sivuun, vaan itseltä tulisi kysyä, miksi jatkuvasti lykkää tiettyjen asioiden hoitoa?

2. Estä prokrastinaatio pilkkomalla projektit pienempiin osiin

Ei kannata asettaa itselleen liian suuria suorituksia kerrallaan, jotta tehtävän aloittaminen olisi mielekkäämpää.

3. Puhu itsellesi kuin ystävällesi

Eräranta muistuttaa, että suunnitelman laatiminen on jo askel kohti tavoitteen saavuttamista. Sitä tulisi iloita. Lempeä itsensä kannustaminen toimii paremmin kuin raaka piiskaaminen. Muista myös palkita itsesi!

4. Muista sosiaalinen tuki – prokrastinaatio voi juontaa juurensa myös yksinäisyydestä

Jos työn aloittaminen tuntuu epämukavalta, ongelman kanssa ei tulisi jäädä yksin. Yksinäisyys voi yhtä lailla lamaannuttaa ja saada aikaansaamattoman olon. Kerro siis lähesellesi ongelmasta.

5. Rauhoitu tehtävään

Tehtävä on helpompi aloittaa kun olosuhteet ovat rauhalliset. Lapisperheissä tämä saattaa tuottaa vaikeuksia, ja harvoin vanhemmat saavat esimerkiksi siivota ilman häiriötekijöitä. Jos tilanteen saa järjestymään, on hyvä sulkea tietokone ja kännykkä, ettei päädy selaamaan jotain muuta mitä pitäisi.

6. Keskinkertainen riittää

Aina ei tarvitse saada täydellistä lopputulosta,

7. Huomioi omat voimavarasi

Omat voimavarat on hyvä tunnistaa ja tunnustaa. Työmäärä saattaa olla vaan kertakaikkiaan liian suuri omaan jaksamiseen.

8. Jos prokrastinaatio haittaa arkea, käänny ammattiavun puoleen

Aikaansaamattomuuden haitatessa elämää Eräranta kannustaa hakeutumaan matalalla kynnyksellä ammattiavun piiriin, mikäli tilanne on oikeasti elämänlaatua haittaava.

Lue myös:

Vauva 17 000 tonnilla: “Eriarvoisuus tuntuu järjettömältä ja sen korjaaminen on yhteiskunnalta arvovalinta”

Kokeilu kaksivuotiseen esiopetukseen starttaa syksyllä: mistä kokeilussa on kyse?

Mitä vanhempana voi tehdä, jotta lapselle kehittyy hyvä itsetunto?

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *