Pienen esikoululaisen päivien toimivuudesta ja turvallisuudesta on vastannut joukko varhaiskasvatuksen ammattilaisia vanhempien lisäksi koko hänen ikänsä. Nyt koululaisen tulisi selvitä lomapäivistä omatoimisesti ja yksin. Ihan yhtäkkiä.
Tatjana Pajamäen artikkeli lapsiperheiden ratkaisemattomassa yhtälössä vanhempien normaalipituisen loman ja lapsen kesäloman välinen miinussaldo on vähintään viikkojen pituinen. Pajamäki toimii auttavien puhelinten päällikkönä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa.
Perheissä, joissa on vain yksi vanhempi tai lapsiperheissä, joilla ei ole mahdollisuutta kesälomaan, on tilanne vielä pahempi. Koululaisten lomat lähestyvät joka kevät kovaa vauhtia, mutta niin lähestyy vanhempien päätä puristava stressi siitä, miten kesästä selvitään.
Kaikki lapset ovat yksilöitä, mutta pienelle ensimmäisten luokkien koululaisille koko päivä yksin on Pajamäen mukaan liian pitkä aika. Iästä riippumaton nyrkki sääntö on se, että jos lasta pelottaa olla yksin kotona, häntä ei voi jättää yksin kotiin.
Suomessa varhainen yksinpärjäämisen kulttuuri
Pajamäen mukaan Suomessa arvostetaan lapsen varhaista itsenäistymistä. Lapsi, joka osoittaa tarvitsevuutta tai riippuvuutta, saattaa herättää ärtymystä ja huolta. Tosiasiassa pienen alakouluikäisen yksinolon pelkoa poistamaan ei lopulta tarvita muuta kun turvallinen aikuinen. Myös tekemisen puute ja muut asiat mietityttävät koululaisia.
– Joskus neuvotaan välipalan tekemisessä, joskus kuulustellaan englannin kielen sanoja. Joskus kuunnellaan lapsen laulua tai itse säveltämää kappaletta, kun lapsi haluaa jonkun aikuisen palautetta tai kannustusta siihen. Sitten on niitä lapsia, jotka ovat peloissaankin, yksinäisyys on alkanut pelottaa, kertoi Pajamäki Ylelle jo vuonna 2013.
Lähteen mukaan lasten ja nuorten puhelimen suurin soittajaryhmä oli jo muutama vuosi sitten 9–11-vuotiaat, eli iltapäiväkerhoiän ylittäneet alakoululaiset. Kakkos- ja kolmosluokkalaisten koulupäivä on vielä tunteja lyhyempi kuin aikuisten työpäivä, eikä iltapäiväkerho tai aikuisten seura ole tämän ikäisille itsestäänselvyys, mutta jostain syystä siihen ei saada aikaan pysyviä ja hyviä ratkaisuja.
Päiväleirit mahdollisuutena, mutta niissäkin haasteensa
Osa kunnista tarjoaa päiväleirejä ja muuta ryhmätoimintaa lapsille kesän ajaksi. Jotkin saavat niistä suurta apua, mikäli lähipiirissä ei ole muuta aikuista jonka kanssa lapsi voisi päiviänsä viettää.
Korona vaikutti myös leirien järjestämiseen, ja vielä alkukeväästä oli vielä hyvin epävarmaa, kuinka leirit saadaan järjestettyä turvallisesti ja vastuullisesti. Kaikille leirit eivät kuitenkaan sovi, koska uudet ja muuttuvat tilanteet ovat monille haastavia monista syistä.
Pajamäki kertoo lasten todella ansainneen lomansa, sekä myös vanhemmilla tulisi olla oikeus työrauhaan ilman jatkuvaa stressiä ja painetta siitä kuinka lapset pärjäävät yksin kotona.
Asiantuntijoiden vinkkejä kannattaa ehdottomasti Pajamäen mukaan lukea, mutta se ei poista jokavuotista yhteiskunnallista ongelmaa, ja joka keväistä vanhempien stressiä.
On väärin, että perheet kantavat vastuun siitä, miten lapsista huolehditaan yli kahden kuukauden ajan koulujen ollessa suljettuna
Jos yhteiskunnassa lasten ja perheiden hyvinvointiin halutaan panostaa, on taattava kaikille pienille alakouluikäisille kesäloman aikana ohjattua päivätoimintaa, ehdottaa Pajamäki Turun Sanomien artikkelissa.
Lue myös:
Lasten kesäleireille haut käynnissä: Ratkaisu koululaisen pitkään kesälomaan?
ADHD lapsi jonottaa koulupsykologille pääsyä – jonossa jo kolme vuotta
Suomessa vallitseva tyyli hylätä pienet lapset aivan liian aikaisin yksin työpäivien ajaksi on käsittämätöntä. Mutta tämä onkin turvattomasti kiintyneiden valtakunta, ja tätä taakkaa siirretään ymmärtämättömyyttään aina vain uusille sukupolville. Sen kierteen katkaisu olisi pitänyt jo tapahtua. Ei tarvitse olla reippaampi, rohkeampi ja pärjäävämpi kuin on ja vielä kouluikäiselläkin on oltava se aikuinen tarvittaessa saatavilla.