Kesä on täällä: 5+1 sääntöä turvallisempaan auringossa oleiluun

Kesä on täällä: 5+1 sääntöä turvallisempaan auringossa oleiluun
Kuva: Vidar Nordli-Mathisen

Teksti: Anna-Leena

Kesäkelit ovat saapuneet Suomeen. Lämmin ilma houkuttelee ulos leikkimään ja aurinkoisista päivistä nautitaankin usein uiden ja pihalla leikkien. Vaikka aurinko onkin yksi D-vitamiinin tärkeimmistä lähteistä, on hyvä muistaa, että lämpötila tai auringonpaiste eivät ole ainoita merkkejä siitä, että auringossa voi palaa: auringolta tulisi suojautua myös pilvisinä ja kylminä päivinä. Suomessa suositellaan suojautumaan auringolta vähintään huhtikuusta elokuuhun.

Näin nautit hellepäivistä turvallisemmin:

  1. Auringolta suojaudutaan ensisijaisesti vaatetuksella, hatulla ja aurinkolaseilla. Etenkin lasten silmät ovat todella tärkeä suojata laadukkailla aurinkolaseilla. Tutkimuksissa on todettu, että lapsena altistuminen liialliselle UV-säteilylle lisää aikuisena todennäköisyyttä sairastua silmänpohjan rappeumaan.
  2. Iho tulee suojata sopivalla aurinkosuojatuotteella, jota levitetään vähintään 15 minuuttia ennen aurinkoon menoa. Lapsiperheissä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että aurinkovoide antaa pitkäaikaisen ja vedenkestävän suojan. Aurinkosuojaa tulisi silti lisätä aina esimerkiksi pyyhkeellä kuivaamisen tai vesileikkien jälkeen. 
  3. Lapsen ja aikuisen iho ei ole samanlainen. Lapsen iho on herkempi ja erityisen altis auringon haitalliselle säteilylle, koska lapsen ihon suojamekanismit ovat vielä kehittymättömät. Lapsen iho on ohuempi kuin aikuisilla, ja siksi se reagoi UV-säteilyyn erityisen herkästi. 
  4. Vältä auringossa oleskelua päivän kuumimpaan aikaan (vähintään klo 11–15).
  5. Tarkkaile ihoa: punoitus on merkki siitä, että aurinkosuoja on pettänyt. Ihon palaminen kertoo siitä, että iho on jo vaurioitunut. Siirry varjoon auringolta suojaan.
  6. Ihminen tarvitsee tavallisesti noin 1,5 litraa vettä päivässä, mutta helteessä hikoillessa keho kaipaa runsaampaa nesteytystä. Nesteytyksen tarve on kesäkuumalla yksilöllinen. Virtsan väri kertoo nestetasapainosta paljon: tavallista tummempi virtsa ja harventunut virtsaamisen tarve kielii vähäisestä nesteen saannista. 

Auringon lämmöstä ja valosta nauttiminen on monelle kesän kohokohta. Kuinka teillä nautitaan hellepäivistä?

Lähteet: mtvuutiset.fi

omaterveys.terveystalo

ilmansyopaa.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *