Synnytyksen jälkeen vatsalihasten erkauma aiheuttaa monia harmeja – tiesitkö nämä!

Synnytyksen jälkeen vatsalihasten erkauma aiheuttaa monia harmeja – tiesitkö nämä!
Kuva: Damir Spanic

Keho tulee muuttumaan väistämättä raskauden aikana. Jokainen ottaa oman aikansa palautumisessa, joka vaihtelee muutamista kuukausista vuosiin. Suuret muutokset saattavat hämmentää ymmärrystä siitä, mikä on normaalia ja mikä ei.

Vatsalihakset ovat raskauden aikana kovilla, koska ne joutuvat venymään ja siirtymään pois vauvan tieltä. Tämän vuoksi on normaalia, että vatsalihaksissa on erkaumaa heti synnytyksen jälkeen. Yleensä lihakset palautuvat omille paikoilleen ajan kanssa, mutta joskus ne jäävät erilleen aiheuttaen erilaisia vaikeasti tunnistettavia oireita.

Vatsalihasten erkauman oireet voi olla haastava tunnistaa, koska erkauman parantuminen vie aikaa ja on iso osa koko synnytyksen toipumisprosessia. Erkaumaa saattaa olla vaikea erottaa synnytyksen jälkeisen lantiopohjalihasten heikosta kunnosta.

Kipeä alaselkä ja huono lantion tuki

Koska vatsalihakset eivät tue keskivartaloa entiseen malliin, saattaa alaselkä olla usein kipeä. Keskivartalon tuen puute huonontaa myös ryhtiä, sekä altistaa helpommin vammoille.

Selän lisäksi myös vatsa, sisäelimet ja lantio ovat vatsalihasten erkauman vuoksi vailla tukea. Vatsaontelon paineen säätely on haastavampaa, ja tästä voi aiheutua painetta alaselkään. Koska vatsa ei tiivisty kunnolla, voi vaikeuksia vessakäynnillä, kuten ulostamisen vaikeutena ja virtsankarkailuna. Virtsanpidätysongelmat voivat konkretisoitua nimenomaan ponnistelujen, yskäisyjen ja nopeiden liikkeiden yhteydessä.

Pullottava vatsa

Pallomainen vatsa, jota ei pysty vetämään sisään. Vatsa saattaa pullottaa, vaikka synnytyksestä olisi jo kuukausia tai vuosia. Sormilla voi tuntea suorien vatsalihasten väliin jäävän tilan. Ohjeiden mukaan, jos rako on yli kahden sormen levyinen on hyvin todennäköistä että kärsit erkaumasta.

Muita erkauman oireita:

  • paineen tunne alaselässä tai vatsalla
  • virtsankarkailu
  • heikentynyt virtsanpidätyskyky
  • keskivartalon väsyminen
  • puutteellinen keskivartalon hallinta
  • lysähtänyt ryhti
  • hengitysvaikeudet yhdessä ylläolevien oireiden kanssa
  • vatsan alueen tyrä

Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voi alkaa tekemään harjoituksia 2 viikkoa alatiesynnytyksen jälkeen. Sektion jälkeen harjoitteet on hyvä aloittaa vasta n.3-4 viikon jälkeen.

Aloita harjoitukset Leeni Viion jumppaohjeilla:

Jos olet epävarma, liittyvätkö oireesi vatsalihasten erkaumaan, on asia hyvä ottaa esille neuvolassa. Ammattilaisen turvin on hyvä tehdä harjoitteita, jotka ovat juuri sinulle sopivia. Pahan vatsalihasten erkauman kanssa voidaan harkita myös leikkaushoitoa.

Lähteet: Yle

Lue myös:

Kuinka tunnistaa synnytyksen jälkeinen masennus?

Vauvavuodesta jäi käteen pettymys – “Halusin niin nauttia tästä ajasta”

Vauvavuoden kamalimmat kommentit: “Miten voi valittaa, että on väsynyt, jos vauva nukkuu yöt? Nykyajan äidit on kovia valittamaan.”

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *