Kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti vinkkaa: Näin treenaat ahdistuksen sietotaitoja

Kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti vinkkaa: Näin treenaat ahdistuksen sietotaitoja
Kuva: Engin Akyurt

Jokaisen perheellisen elämässä on joskus tilanteita, jossa tunnekuohut, ahdistus, ja stressireaktio käyvät ylitsepääsemättömäksi. Tilanteissa tarvitaan ahdistussietokykyä, eli TIPP-taitoja. Kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti Teemu Ryhänen kertoo ohjeet mielen ensiaputaitoihin.

Ryhäsen mukaan mielen ensiaputaitojen tarkoitus on muuttaa elimistön kemiaa hetkellisesti niin, että mieli siirtyy pois ahdistuksesta. Psykoterapeutin mukaan TIPP-taidot kuuluvat dialektisen käyttäytymisterapian (DKT) suuntaukseen, jolla hoidetaan erityisesti epävakaata persoonallisuushäiriötä. Taidot on alunperin kehitetty avuksi niille, joilla on vääristyneitä tapoja sietää tunteitaan. Taitoja on käytetty avuksi esimerkiksi itsetuhoisiin ajatuksiin.

– Taitojen tarkoituksena on muuttaa elimistön kemiaa hetkellisesti niin, että mieli siirtyy pois ahdistuksesta”, kertoo kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti Teemu Ryhänen.

Keinoista voi kuitenkin olla apua kenelle tahansa tilanteessa, jossa tunteita on vaikea hallita. Taitojen tarkoituksena ei ole viedä hankalia tunteita pois, vaan antaa niille tilaa.

Moni vanhempi taiteilee arjessaan paineiden ja kiireen keskellä. Töitä on enemmän kuin ehtisi tehdä tai niitä ei ole ollenkaan. Mieltä voivat painaa rahahuolet, oma tai perheenjäsenen sairastelu, kasaantuneet kotityöt tai parisuhdeongelmat. Syitä stressille on monia ja stressin vaikutukset perheessä voivat olla kauaskantoiset. Tunteiden sisäistäminen on kutenkin oman mielen kannalta avainasemassa.

-TIPP-taidot ovat keihään kärki. Oikeasti meidän pitäisi opettaa ihmisille taitoja, miten hyvin voimakkaita oloja ja tunnetiloja hallitaan. Kun tunteita ruvetaan välttelemään pakonomaisesti, se johtaa ongelmiin, kertoo Ryhänen.

Taitojen avulla ihminen voi oppia kellumaan ahdistuksessa niin kauan, että tunnereaktio hellittää tai ongelman aiheuttanut tilanne on ohi.

”Hyvä metafora tähän on, että jos tipahtaa laivan kyydistä mereen, laiva menee menojaan eikä missään näy rantaa, ei kannata huutaa ja räpiköidä, koska silloin voimat loppuvat. Parempi on kellua ja rauhoittua ennen seuraavan laivan saapumista.”

Ryhänen kertoo, miten TIPP-taitoja voi käyttää käytännössä ja miksi ne toimivat.

1. taito: Upota pää jääkylmään veteen puoleksi minuutiksi ja pidätä hengitystä

Tarkoituksena on saada parasympaattinen hermosto laskemaan sydämen lyöntitiheyttä, ja lämpötilavaihtelu puolestaan ohjaa ajatukset muualle.

2. taito: Nosta sykettä nopeasti intensiivisellä liikunnalla, esimerkiksi spurtaten, porrastreenillä tai HIIT-treenillä

Kun liikunta on muutaman minuutin ajan repivää, keho menee maitohapoille ja alkaa vapauttaa endorfiinia.

3. taito: Jännitä ja rentouta eri lihasryhmiä vuorotellen

Tässä harjoituksessa jokaista 16:ta lihasryhmää jännitetään 5–10 sekuntia, minkä jälkeen samaa lihasryhmää rentoutetaan yhtä kauan. Kun keho jännitetään ja rauhoitetaan aina tietyn ajan tarpeeksi monta kertaa, keho ehdollistuu. 

Lähde: Kotiliesi

Lue myös:

Elekieli kehittää pikkulapsen sanavarastoa, sekä paljastaa paljon kaikkea muutakin

Synnytyksen jälkeen vatsalihasten erkauma aiheuttaa monia harmeja – tiesitkö nämä!

Kesä on täällä: 5+1 sääntöä turvallisempaan auringossa oleiluun

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *