Raskaana kesällä? Näin vältät turhat riskit

Raskaana kesällä? Näin vältät turhat riskit
Kuva: Cristian Bowen

Nestehukka, lämpöhalvaus ja iho-ongelmat ovat raskaana olevien suurimpia riskejä kesällä. Oikeanlainen ruokavalio ja riittävä nesteytys ovat kuumimpien kesäkuukausien aikana erityisen tärkeitä. Kevyt ja mukava vaatetus, auringolta suojautuminen ja liikunnan rajoittaminen päivän kuumimpaan aikaan, sekä sopivien urheilumuotojen etsiminen voi myös helpottaa oloa ja edistää odottajan terveyttä.  

Kesän kuumimpina päivinä raskaana olevien tulisi muistaa ottaa huomioon muutamia erityistoimenpiteitä, jotka vähentävät epämukavaa oloa sekä lämpöuupumuksen ja lämpöhalvauksen riskiä.  Lämpöhalvaus ei ole vaarallinen ainoastaan odottavalle äidille, vaan myös syntymättömälle vauvalle, sillä se lisää lisää tutkitusti keskenmenon riskiä (Sociedad Española de Ginecología y Obstetricia (SEGO).)

Seuraavat viisi neuvoa vähentävät kuumuuden aiheuttamia riskejä. 

1. Riittävä nesteytys

Nestehukka on yksi vakavista riskeistä raskauden aikana. Raskaana ollessaan keho tuottaa ylimääräistä verta, ja siihen tarvitaan nestettä. Neste myös tukee aineenvaihduntaa, vähentää turvotusta sekä ehkäisee ummetusta. Meksikossa tehdyn tutkimuksen mukaan vain 2-3 prosentin nestehukka lisää veritulpan- ja virtsatulehduksen riskiä, vaikuttaa lapsiveden määrään ja aiheuttaa ummetusta. Riskit kasvavat, jos odottava äiti kärsii pahoinvoinnista ja oksentelusta. 

2. Ruokavalio 

Ravintorikkaiden ruokien lisäksi raskaana olevan kannattaa suosia ruokia, joiden nestepitoisuus on korkea, kuten hedelmiä, kasviksia ja maitotuotteita. Oloa voi myös helpottaa syömällä kevyemmin ja vähentämällä ruokavaliosta eläinrasvojen sekä sokeristen herkkujen määrää. Annoskokoon kannattaa myös kiinnittää huomiota: syömällä pienempiä annoksia tasaisin väliajoin voi välttyä pahoinvoinnilta. Lisää ravintosuosituksista raskauden aikana voi lukea esimerkiksi ruokavirasto.fi sivustolta.  

3. Auringolta suojautuminen 

Vaikka auringolta on suojauduttava ympäri vuoden, on kesällä oltava erityisen varovainen. Suoralta auringonvalolta suojautuminen ja riittävä aurinkosuojan levittäminen ennen auringossa oleskelua voivat vähentää muun muassa pigmenttimuutosten riskiä.

Maksaläiskä tai melasma, on hyvänlaatuinen ihon pigmenttimuutos, josta kärsii jopa 50 % odottajista. Se on muuta ihoa tummempi, usein symmetrinen alue, joka ilmestyy tyypillisesti kasvojen iholle. Monille laikkuja syntyy otsan ja poskien alueelle, ylähuuleen tai leukaan. Maksaläiskiä voi syntyä kuitenkin mille tahansa ihoalueelle joka altistuu auringon säteilylle. UV-säteilylle altistuminen on merkittävä pigmenttimuutoksia aiheuttava tekijä, sillä auringon UV-säteily lisää pigmenttiä tuottavien melanosyyttien aktiivisuutta. Siksi uusia läiskiä syntyykin erityisesti kesäaikaan.  

4. Kevyet vaatteet 

Raskaus voi lisätä hikoilua varsinkin kuumina kesäpäivinä. Jotta olo pysyisi mahdollisimman mukavana, kannattaa vaatteissa suosia löysiä malleja sekä ohuita ja kevyitä luonnonmateriaaleja. Myös kenkiin kannattaa kiinnittää huomiota. Raskaus ja kuumuus saattavat turvottaa jalkoja ja kenkien on hyvä olla hengittävät, mukavat jalassa ja helpot sujauttaa jalkaan. 

5. Muutoksia treeniin

Aktiivisena pysyminen ja liikunnan harrastaminen raskaana on tärkeää ja siitä on hyötyä niin raskaana olevalle, kuin myös vauvallekin. Liikuntaa voi harrastaa oman voinnin mukaan kesälläkin, mutta kuumalla ilmalla on tärkeää kuunnella oman kehon merkkejä ja suosia rauhallisempia aktiviteetteja lämpöhalvauksen ja nestehukan välttämiseksi. Yksi suosituimmista urheilumuodoista kesällä on uinti. Uinti vahvistaa kehoa ja on erinomainen urheilulaji myös raskauden aikana.  

Oletko sinä ollut raskaana kesällä? Minkä vinkin sinä antaisit kesällä raskaana olevalle?

Lähteet: eldiario.es , ruokavirasto, vau.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *