Kuinka opettaa lapsi uimaan? Kokeile näitä vinkkejä

Kuinka opettaa lapsi uimaan? Kokeile näitä vinkkejä
Kuva: Peter Idowu

Teksti: Anna-Leena

Uinti on monipuolinen urheilulaji jonka harrastaminen kehittää lähes kaikkia kehon lihaksia. Kun lapsi kokee uinnin viihdyttävänä vapaa-ajan aktiviteettina, tulee uimaan oppimisesta miellyttävä kokemus. Haluaisitko opettaa lapsesi uimaan itse uimakoulun sijasta? Kokeile seuraavia vinkkejä, joiden avulla  uimaan opettelu onnistuu turvallisesti!

Seuraavat vinkit auttavat lastasi oppimaan sekä turvallisella että hauskalla tavalla erilaisten harjoitusten -ja vesileikkien kautta, unohtamatta veteen liittyviä vaaroja ja varotoimenpiteitä.

Pelko pois!

Jotta lapsi voi oppia uimaan, ensimmäinen haaste on mahdollisen vesipelon päihittäminen. Mahdollisimman aikainen tutustuttaminen veteen on tärkeää vesipelon voittamiseksi ja ehkäisemiseksi. Kun ensimmäiset kontaktit veden kanssa tehdään yhdessä vanhempien kanssa, lapsi pystyy rentoutumaan ja alkaa vähitellen nauttimaan vedessä olosta pelkäämisen sijaan.

Lapsen uimataidon harjoittelu alkaa paljon sujuvammin, kun ensikontakti veden kanssa on mahdollisimman miellyttävä.  Veden olisi hyvä olla kädenlämpöistä, sillä lasten iho reagoi herkemmin lämpötilan muutoksiin kuin aikuisten. Ensimmäiset  kontaktit veteen kannattaa tehdä kontrolloidussa tilassa ja matalassa vedessä; kun lapsen jalat yltävät pohjaan ei uppoamisen tunne aiheuta lapsessa paniikin tai pelon tunnetta.

Harjoituksia kylpyammeessa

Yksi parhaista paikoista tehdä ensimmäisiä hengitysharjoituksia on oman kodin kylpyamme. Nenän kautta puhallettavien kuplien tekeminen veden alla on monien lasten mielestä hauskin tapa tehdä hengitysharjoituksia.Kylpyamme on lapselle myös turvallinen paikka kokeilla miltä tuntuu upottaa pää kokonaan veden alle. Lasta voi motivoida pudottamalla ammeen pohjalle leluja, jotka lapsen täytyy nostaa ylös sukeltamalla. 

Lasta ei saa missään nimessä koskaan pakottaa veden alle. Oppimisprosessin tulee aina olla mahdollisimman luonnollista, asteittaista ja lapsen ehdoilla tapahtuvaa toimintaa. Kiirettä ei kannata pitää, kärsivällisyys palkitaan.

Myös lapsen persoonallisuus vaikuttaa oppimiseen. Osa lapsista on rohkeampia ja osa taas ujompia. Lapsi voi molemmissa tapauksissa oppia erinomaiseksi uimariksi, jos vain osaamme motivoida ja kunnioittaa lapsen omaa oppimisrytmiä.

Uima-altaan vuoro

Lapsen ensimmäinen kontakti uima-altaaseen voi olla vaikka uima-altaan reunalla istuminen ja jalkojen uittelu vedessä. Lapsi totuttelee sekä veden lämpötilaan että uuteen ja outoon tilanteeseen. Kun lapsi on saanut totutella rauhassa, voit rohkaista lasta tulemaan veteen kanssasi. Pidä lapsesta kiinni samalla, kun hän totuttelee kävelemään altaan matalimmassa päässä.

Kellukkeet hidastavat huomattavasti lapsen luonnollista oppimisprosessia, sillä niiden käyttö johtaa yleensä riippuvuuteen, josta lapsi on myöhemmin vaikea saa irti. Jos haluat, että lapsesi oppii uimaan mahdollisimman nopeasti, pyri välttämään kellukkeiden käyttöä. Kellukkeiden käyttö voi myös muodostaa lapselle virheellisiä mielikuvia vedessä kellumisen helppoudesta, joka voi myöhemmin vaikeuttaa uimaan oppimista.

Harjoitellaan!

Uimaharjoittelun tulisi olla hauska ja rento aktiviteetti ja vanhempien tulisi aina kannustaa lasta, onnistui harjoitus tai ei. Erityisesti uimaharjoituksissa lapsen rajoja ei saisi koskaan koetella. On tärkeää sisällyttää ensimmäiset siirtymäharjoitukset  uimaharjoituksiin leikkien muodossa, ottaen aina huomioon lapsen ikä ja taidot.

  • Siirtymäharjoitus yhdessä molempien vanhempien kanssa: Asetu lyhyelle etäisyydelle kumppanistasi ja laske lapsesi veteen vaakatasossa. Pidä lapsesta koko ajan tukevasti kiinni ja lähde työntämään häntä hitaasti kohti kumppaniasi. Huomaat kuinka lapsen kädet ja jalat alkavat mukautua liikkeeseen vaistomaisesti. Harjoitusten jatkuessa voit vähitellen kasvattaa uintietäisyyttä.
  • Palkinnon metsästys: Aseta lapsi veteen vaakatasossa tällä kertaa uimanuudelia apuna käyttäen. Heittele sitten vesileluja ympäri allasta, joita lapsen tulee uimanuudelin avulla kerätä kokoon. Kun leikki alkaa sujua paremmin, voit nostaa vaikeustasoa heittämällä leluja yhä kauemmas.
  • Lentokone: Nosta lapsi tukevasti reppuselkääsi ja levitä kätesi sivuille lentokoneen siiviksi. Asetu sitten kumaraan veteen ja “lennätä” lastasi ympäri uima-allasta.

Näiden vinkkien ja harjoitusten avulla lapsesi tottuu vedessä oloon vähitellen, hänellä on altaassa koko ajan turvallinen olo ja uimaan oppiminen sujuu hauskasti ja turvallisesti

Asuuko teillä vesipetoja? Kuinka teillä opittiin uimaan?

Lähde: askelterveyteen.com

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *