Ääneen lukeminen lapselle on tutkitusti hyödyllistä ja se auttaa kehittämään monia tärkeitä taitoja. Lapsen tulevat lukutottumukset opitaan jo vanhemmilta; mitä enemmän lapselle luetaan, sitä todennäköisemmin lapsi oppii myös sujuvammin lukemaan. Lapsen lukumotivaatio kehittyy jo pienestä asti jolloin hän saa kuunnella satuja ja tarinoita tutun aikuisen ääntä kuunnellen.
Lapsille lukemisella on myös toinen näkökulma, joka on hyvä tiedostaa. Varsinkin iltasadut ovat lapselle yksi tärkeimmistä ja turvaa tuovista iltarutiineista. Iltasadut eivät kuitenkaan aina palvele vanhempia. Pitkän päivän jälkeen se sata kertaa luettu satukirja tuo aikuiselle vähän erilaisia ajatuksia ja tuntemuksia.
Millaisia asioita vanhemmat sitten iltasadun aikana miettivät?
1. Kuinka monta sivua uskaltaa hypätä ”vahingossa” yli
Lapsi on tarkoituksella valinnut paksuimman kirjan joka hyllystä löytyy. Yrität muistella, kuinka hyvin lapsi muistaa kaikki kirjan kuvat, ja montako sivua voit hypätä yli.
2. Muistat tarinan ulkoa etkä tarvitsisi koko kirjaa
Olet lukenut tarinan niin monta kertaa, että voit lausua sen vuoropuhelut ulkomuistista. Jännä juttu sinänsä, kun tuntuu ettei muuten muista yhtään mitään.
3. Sadussa seikkailevat päähenkilöt ovat ärsyttäviä
Joidenkin satujen päähenkilöt voivat olla ärsyttäviä. Kirjat, joissa hoetaan samaa hokemaa usein, käy oikeasti hermon päälle. Prinsessat vaikuttavat liian reppanilta ja prinssit ovat niin ”vain satua”.
4. Muistat että kirja on kirjastosta
Ja pahasti myöhässä. Pieni pala ahdistusta taas yhdestä unohtuneesta asiasta kalvaa kurkussa koko loppusadun ajan.
5. Mietit seuraavan päivän ruokaa
Miten ihmeessä vanhemmat osaavat lukea samaan aikaan iltasatua, ja miettiä seuraavan päivän ruokaa uusine kauppalistoineen. Näppärää ja uskomatonta.
6. Päätät että tämä kirja menee hetkeksi piiloon
Kun se sadas kerta samaa kirjaa alkaa taas lähenemään loppuaan, päätät laittaa sen hetkeksi jäähylle. Rajansa kaikella.
7. Ylpeilet nopealla lukunopeudellasi – hiljaa sisäisesti
Myhäilet ylpeänä itseksesi, kuinka nopea olet lukemaan tilanteen aiheuttaman pakon takia. Normaalisti lukunopeus on tavallista tasoa, mutta pitkän ja uuvuttavan päivän jälkeen lukunopeus kasvaa.
8. Ihmettelet, miksi lapsi kokoajan keskeyttää
Mikä idea on lukea, kun lapsi keskeyttää tarinan jatkuvasti vaikeilla kysymyksillään? Tai mahtaako satu mennä ollenkaan perille kun tuntuu, että lapsi puuhailee kaikkea muuta, kun kuuntelee satua.
9. Mietit valmiiksi syyn miksi sitä ”yhtä satua vielä” ei tälläkään kertaa lueta
On hyvä olla valmiina pätevä syy olla lukematta viimeistä kuuluisaa iltasatua. Jos aikaisemmin on mennyt lankaan ja lukenut enemmän kuin yhden, on syiden oltava entistäkin parempia. Lapset kun harvemmin sanovat: ”Riittää kiitos jo, ei enempää satuja minulle”
10. Mietit, missä on oman lapsuuden aikaiset kirjat, jonka sadut olivat muka paljon parempia
Nykyaika on nykyaikaa, mutta silti kaipaat oman lapsuutesi lastenkirjoja. Jotkut kirjan kuvitukset ovat välillä hirveitä. Hahmot ovat ihan epämuodostuneen näköisiä ja seikkailut ihan mielenvikaisia. Mutta toisaalta, jos lapsi nauttii sadusta on kirja ja lukutuokio ollut kaiken arvoista.