Välipalana proteiinipatukka – ravitsemusterapeutti kertoo onko valinta hyvä

Välipalana proteiinipatukka – ravitsemusterapeutti kertoo onko valinta hyvä
Kuva: Nature Zen

Energiapitoiset patukat ovat suosittu ja helppo välipala, jos aikaa ruokailuun on vähän tai se on muuten haasteellista. Osa patukoista sisältää kuitenkin enemmän kaikkea muuta, kuin haluttua proteiinia ja hyviä ainesosia. Suuret sokeripitoisuudet tekevät sen, ettei patukoita kannata käyttää joka päivä välipalana tai ateriankorvikkeena.

Mehiläisen ravitsemusterapeutti Saara Karjalaisen mielestä saatavilla olevissa proteiinipatukoissa on suuria eroja sokeripitoisuuksissa ja terveellisyydessä. Karjalainen ei allekirjoita niiden terveellisyyttä, koska ne saattavat sisältää suuriakin määriä glukoosi- ja fruktoosisiirappia. Monet patukat sisältävät suklaata, josta löytyy myös kovia rasvoja kuten palmuöljyä ja kaakaovoita.

– En voi sanoa, että proteiinipatukat olisivat terveellisiä. Totta kai proteiinipatukoissakin on eroja: toisissa patukoissa on esimerkiksi vähemmän sokeria kuin toisissa.

Ravitsemusterapeutin mukaan edes liikkuja ei tarvitse patukoita – hyvä ja terveellinen ruoka riittää

Joskus nautitulla patukalla ei asiantuntijan mukaan saa haittaa aikaiseksi, ja se sopii toki korvaamaan hektisen päivän puuttuvan välipalan, tai tasaamaan kuntoilussa tullutta energiavajetta.

Karjalaisen mukaan kuntoilija pärjää kuitenkin aivan hyvin tavallisella ruoalla, jossa on sekä proteiinia että hiilihydraatteja. Urheilija ja aktiivisesti liikkuva ei tarvitse proteiinipatukoita edes palautumiseen, mikäli käytössä on täysipainoinen ruokavalio.

– Kuntosalitreenin jälkeen syötävässä proteiinipatukassa voi olla vähemmän proteiinia kuin tavallisessa ruoassa ja saman verran energiaa ja kaloreita kuin suklaapatukassa, Karjalainen perustelee

Välipalat lasten kanssa ovat tarpeellisia, mutta aikuiset eivät välttämättä tarvitse niitä lainkaan

Päivän mittaan tulevaa väsymystä ja keskittymiskykyä on tarpeellista joskus parantaa välipaloilla. Lisäksi säännöllinen välipala- ja ateriarytmi tukee painonhallintaa, pitää olon energisenä ja verensokerin tasaisena.

Asiantuntijan mukaan on hyvä oppia tunnistamaan myös nälän tunne. Nälkä johtuu usein liian vähäisestä syömisestä, jota ei kannata paikata piilosokerilla ja kovaa rasvaa sisältävällä patukalla. Kun ateriarytmi on säännöllinen, sokerihimoa ei tarvitse paikata välipaloilla ollenkaan.

Nälän tunne saattaa olla myös makean nälkää, jolloin tekee mieli suklaata tai muuta pientä makeaa. Mieli saattaa haluta vain herkutella, jolloin kannattaa valita rehellisesti juuri itselleen mieluisa herkku, eikä “muka terveellinen” proteiinipatukka.

– Ajattelen itse herkuttelua psykologian kannalta: jos on syönyt päivän aikana hyvin ja tekee mieli suklaata, silloin kehottaisin ottamaan mieluummin sitä, mistä oikeasti nauttii ja mitä tekee mieli. Voi olla, ettei proteiinipatukka tyydytä makeannälkää tarpeeksi, kertoo Karjalainen.

Jos haluaa vähentää sokerin käyttöä, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa syökö riittävästi tavallista ruokaa

Ravitsemusterapeutti neuvoo korvata proteiinipatukat hyvällä ja kunnollisella kotiruoalla. Makeannälkä voi nimittäin johtua myös liian tarkasti noudatetusta ruokavaliosta. Karjalainen myös muistuttaa, että itselleen on tärkeää antaa lupa herkutella. Näin ihan tavallisen suklaapatukankin voi syödä hyvällä mielellä.

Lähde: Anna

Lue myös:

Huh hellettä! 7 vinkkiä kuinka huolehtia lapsen nesteytyksestä kuumalla ilmalla

6 Helppoa ja nopeaa kesäpäivän lounasta

5 helppoa jäätelöohjetta: Nämä onnistuvat nopeasti ja ilman jäätelökonetta

Ruuhkavuodet toimitus

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *