“Apua, lapseni ei syö kasviksia”! Kuinka toimia, kun lapsi kieltäytyy syömästä kasviksia

“Apua, lapseni ei syö kasviksia”! Kuinka toimia, kun lapsi kieltäytyy syömästä kasviksia
Kuva: Dan-Cristian Pădureț

Teksti: Anna-Leena

Kasvisten syöminen tuottaa harmaita hiuksia lukuisissa perheissä ympäri maailmaa. Lasten valikoiva syöminen nähdään monesti merkkinä siitä, että lasta on hemmoteltu liikaa. Askelterveyteen.fi sivuston mukaan syy lasten vihanneskammoon ei kuitenkaan johdu hemmottelusta, vaan aivojen suojamekanismista.

Mikä ihmeen suojamekanismi?

Aivojen kehitys on seurausta tuhansien vuosien muokkautumisesta. Aivoista löytyy edelleen mekanismeja, jotka suojaavat meitä myrkyllisiltä ja pilaantuneilta asioilta. Jotkut värikkäät ruoat, kuten kasvikset, aktivoivat aivoissa hälytyksen aiheuttaen vaistomaisesti vastenmielisyyttä niitä kohtaan. Erityisesti vihreän ja oranssin sävyiset ruoat aiheuttavat monesti torjuntareaktion pienissä lapsissa. Toisin kuin kuvitellaan, kasvisten torjuminen liittyy pikemminkin niiden väriin kuin makuun.

Vaikka nirsoilun voi tässä valossa nähdä osana lapsen luonnollista kasvuprosessia, on vanhempien vastuulla lisätä näitä ruokia vähitellen lapsen ruokavalioon. Kasvikset ovat tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. 

Suuri herkkyys

Maku- ja hajuaisti ovat herkempiä ensimmäisten vuosien aikana ja monen lapsen on vaikea sietää muita ruokia kuin rintamaitoa tai maidon korvikkeita. Myös geenit vaikuttavat siihen, kuinka herkkä ihminen on eri mauille.

Askelterveyteen.com sivuston artikkelissa kerrotaan, että asiantuntijoiden mukaan lapset pääsevät yli kasvisten “inhostaan”, kun he maistavat 12-14 kertaa erilaisia aterioita, joissa toistuu sama maku. Vasta näin monen maistelukerran jälkeen aivot lakkaavat pitämästä näitä ruokia myrkyllisinä. Vanhempien ei siis kannata lopettaa tietyn vihanneksen tarjoamista, jos se ei heti maistu, vaan jatkaa sitkeästi tarjoamista. 

Kuinka toimia, jos lapsi ei syö kasviksia?

Jokaisella lapsella on omat ruokailutottumuksensa, mutta kasvisten vältteleminen on syytä korjata.  Vanhempien velvollisuutena on lisätä kasviksia lapsen ruokavalioon vähitellen.

Jos  lapsi ei syö kasviksia, on mahdollista, että hän ei saa tarvittavaa määrää kaliumia, natriumia, magnesiumia, kalsiumia eikä k-vitamiinia. Myös antioksidanttien ja A-vitamiinin saanti jää monesti heikoksi. Kasviksia välttelevä lapsi saa myös liian vähän kuituja, joka saattaa johtaa suolistovaivoihin ja ummetukseen.

Kasvikset kuten munakoiso, kukkakaali, pinaatti, kurkku ja retiisi ovat monen lapsen inhokkilistalla.  Lapset kuitenkin sietävät monesti hieman paremmin makeampia vihanneksia, kuten bataattia, kypsiä tomaatteja ja muita makeampia vihanneksia. Aloita tarjoamalla sellaisia kasviksia, mitä lapsi sietää paremmin ja lisää ruokavalioon vähitellen muita.

Kuinka vanhemman tulisi toimia?

Kuinka vanhempien tulisi toimia, jos lapsi kieltäytyy syömästä vihanneksia?

  • Vanhempi toimii esimerkkinä. Yhdessä perheen kanssa syöminen on tärkeää.
  • Uusia ruokia ei tulisi tarjota liian usein. Ihanteellinen väli on joka toinen päivä.
  • Tarjoa aluksi yhtä vihannesta kerrallaan.
  • Älä pakota lasta syömään isoja annoksia. 
  • Muuntele kasvisten tarjoamistapaa. Jos lapsi ei tykkää jostain vihanneksesta sellaisenaan, kokeile lisätä sitä ainesosaksi johonkin lapsen lempireseptiin. Porkkanaraasteen sijaan lapsi saattaa aluksi tykästyä vaikka“porkkanaranskiksiin”. Mehut ja leivonnaiset eivät ole parhaat vaihtoehdot tähän tarkoitukseen.
  • Kokeile tarkoilla vihannekset vaikka dipattavina tikkuina. Lapsi saattaa innostua syömään vihanneksi, kun saa itse ottaa ne käteen ja laittaa ne suuhun. Hyödynnä lapsen lempiruokia. Jos hän syö mielellään hampurilaisia, lisää pihvitaikinaan vaikka pinaattia. Vähitellen kasviksista tulee osa lapsen ateriaa.
  • Hyödynnä ruokahalua. Jos lapsi on hyvin nälkäinen, hän syö myös kasvikset suuremmalla todennäköisyydellä. Jos lapsi herää nälkäisenä, aamupala saattaa olla hyvä hetki tarjota vihanneksi.  
  • Pysy kärsivällisenä ja rauhallisena. Vältä rankaisua ja uhkailua ruokapöydässä.

Jos lapsi ei syö kasviksia, muutos ei tule tapahtumaan päivässä. Kasvisten tarjoamista kannattaa kuitenkin sitkeästi jatkaa jokaisella aterialla. Vähitellen kasvikset tulevat lapselle tutuksi ja niistä muodostuu osa tasapainoista ateriaa.

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *