Rutiinien tärkeys: kuinka vanhemmat voivat auttaa lasta ja nuorta koulunkäynnissä?

Rutiinien tärkeys: kuinka vanhemmat voivat auttaa lasta ja nuorta koulunkäynnissä?
Kuva: Annie Sprat

Teksti: Anna-Leena

Loma loppuu ja koulu alkaa. Pitkän loman jälkeen on kiva päästä kiinni rutiineihin ja tavata kavereita. Koulunalkuun liittyy myös oleellisena osana kotiläksyt. Vaikka alakoulun ensimmäisillä luokilla läksyjä on vähän, on tärkeää tehdä kotiläksyjen teosta ja kokeisiin lukemisesta rutiini heti alusta asti. Millon läksyt kannattaa tehdä? Kuinka vanhemmat voivat auttaa lasta ja nuorta koulunkäynnissä?

Kuinka auttaa läksyissä?

Heti kouluvuoden alussa on suositeltavaa miettiä, millainen rutiini läksyjen tekemiseen sopisi kullekin lapselle ja perheelle. Onko parempi, että läksyt tehdään heti koulusta tultua vai vasta sitten, kun vanhemmat palaavat töistä kotiin ja voivat auttaa lasta?

Läksyjä tehdessä on hyvä muistaa, että myös lukuläksyt ovat osa läksyjä. Jos ei lukuläksyjä tee ajallaan, tulee kokeisiin kertaamisesta helposti mahdoton tehtävä. Vanhemmat voivat auttaa koululaista lukuläksyjen kanssa. Kun lapsi on lukenut läksynsä, vanhempi voi esimerkiksi pyytää lasta kertomaan omin sanoin, mitä läksyssä kerrotaan tai kyselemällä tärkeiden termien merkitystä. Jo vähän vanhempaa alakoululaista lasta voi neuvoa tekemään muistiinpanoja ja ajatuskarttoja lukuläksyjä tehdessä. Lapsi voi myös kirjoittaa vihkoon tai paperille ylös keskeisiä sanoja tekstistä. Myös uusien termien ylöskirjaaminen voi olla hyvä idea ja auttaa muistamaan uusien sanojen merkityksen myöhemmin.  

Kielten opiskelussa vanhemmasta voi myös olla apua. Sanojen kysely, erilaiset oppi-ja muistipelit vanhemman kanssa innostavat lasta oppimaan ja tekevät opiskelusta hauskempaa. Jos kieli on vanhemmalle uusi, voi lapsen kanssa opiskelu olla hyvä mahdollisuus uuden oppimiselle.

Miten kokeisiin luetaan? 

Kokeisiin kertaaminen voi alkuun tuntua lapsesta hankalalta. Ei riitä, että vanhempi sanoo lapselle, että kokeeseen on luettava, vaan lapsi saattaa tarvita ihan konkreettista apua. 

Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vaativammaksi koulunkäynti muuttuu. Kolmannella tai neljännellä luokalla koululaisen läksyjen ja oppiaineiden määrä lisääntyy. Vaikka alakoulun ensimmäisillä luokilla läksyjä on vähän, rutiineista on hyvä pitää kiinni heti alusta asti. Kun lapsella on koulunkäynnille hyvä pohja, ei hyppy ylemmille luokille ole niin suuri. 

Kuva: Element5 Digital. Vaikka alakoulun ensimmäisillä luokilla läksyjä on vähän, rutiineista on hyvä pitää kiinni heti alusta asti

Vanhempien asenne vaikuttaa lapseen

Vanhempien asenne koulunkäyntiä kohtaa vaikuttaa suuresti lapseen. Kun vanhemmat kannustavat lasta oppimaan ja ovat kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä, he viestivät lapselle, että koulunkäynti on tärkeää ja kivaa. Positiivinen ilmapiiri kotona innostaa lasta oppimaan uutta. Vanhempien on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mihin sävyyn he puhuvat koulusta ja opettajista lapselle. Opettajien arvostelua lasten kuullen on syytä välttää. 

Kysy lapsen koulupäivästä. Jos “Miten meni koulussa?” kysymykseen saa aina samana “Ihan hyvin” vastauksen, kannattaa vanhemman kokeilla kysellä muutakin. Mitä kaikkea teitte tänään koulussa? Mikä oli parasta tänään? Mistä et pitänyt? Mikä oli haastavaa? Mitä söit lounaaksi? Missä onnistuit?  

Mitä jos lapsi ei halua tehdä kotiläksyjä?

On ihan normaalia, että läksyjen tekeminen ei aina huvittaisi ja että joskus tekisi mieli tehdä jotain muuta. Jos läksyjen tekeminen kuitenkin tuottaa ongelmia päivittäin, kannattaa vanhemman olla yhteydessä opettajaan. Ensin on kuitenkin hyvä miettiä, mikä läksyistä tekee niin vastenmielisiä. Meneekö läksyjen tekemiseen kohtuuttoman paljon aikaa? Meneekö läksyjen tekeminen aina myöhään iltaan? Jo pienet muutokset rutiineissa saattavat helpottaa koululaista.

Lähde:

lapsenmaailma.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *