Kärsitkö kaamosoireilusta? Kokeili näitä vinkkejä oireiden selättämiseen

Kärsitkö kaamosoireilusta? Kokeili näitä vinkkejä oireiden selättämiseen
Kuva: Ephraim Mayrena

Teksti: Anna-Leena

Oireet alkavat syksyllä. Päivänvalo vähenee ja mieli laskee. Väsyttää, ahdistaa ja mikään ei huvita. Olo on surullinen ja epätoivoinen. Kaiken lisäksi on koko ajan nälkä ja tekee mieli makeaa. Jos tunnistat oireet, saatat kärsiä kaamosmasennuksesta, tai vielä yleisimmästä kaamosrasituksesta. 

Oireet alkavat syksyllä

Kaamosmasennuksen oireet alkavat syksyisin valon määrän vähetessä ja alkavat pikkuhiljaa helpottaa keväällä, kun valon määrä lisääntyy. Kesällä oireet lopulta häviävät. Mistä oikein on kyse? Kaamosmasennus on terveyskirjasto-sivuston mukaan pimeinä talvikuukausina ilmenevä masennustila, jolle ominaista on väsymys, fyysisen aktiivisuuden väheneminen, seksuaalisten halujen heikentyminen, ruokahalun kasvu ja painon lisääntyminen.

Kaamosmasennuksen oireet ovat hyvin samanlaisia kuin yleensäkin masennuksessa: mikään ei tunnu miltään, ahdistaa, mieli on maassa ja olo on surullinen ja toivoton. Jatkuva näläntunne saa syömään enemmän ja paino nousee. Kaamosmasennukselle on tyypillistä, että oireet voimistuvat iltapäivisin.

Kuva: christopher lemercier. Kaamosmasennukselle on tyypillistä, että oireet voimistuvat iltapäivisin.

Miten pimeys voi aiheuttaa masennusta?

Vaikka vain noin 1 % väestöstä kärsii talvisin toistuvista kaamosmasennusjaksoista, jopa 10–30 % väestöstä kärsii niin sanotusta “kaamosrasituksesta”, eli lievemmästä kaamosoireilusta. Kaamosmasennus iskee syksyllä, mutta miksi? Syytä kaamosmasennukseen ei täysin varmaksi tiedetä, mutta oireiden arvellaan johtuvan monen tekijän summasta: 

  • Vähäinen päivänvalon määrä sekoittaa sisäisen kellon, mikä lisää masennuksen riskiä.
  • Valon määrä vaikuttaa myös hormooneihin: vähäinen valo alentaa mielialahormoni-serotoniinin määrää aivoissa. Myös unihormoni-melatoniinin tuotanto saattaa sekoittua pimeydestä johtuen. Unirytmin sekoittuminen taas vaikuttaa alentavasti mielialaan.
  • Myös geeneillä on osuutensa asiassa: kaamosmasennus saattaa olla ainakin osittain periytyvä sairaus.

Näillä vinkeillä helpotat oloasi

1. Kokeile kirkasvalolamppua

Terveyskirjasto-sivuston mukaan kaamosmasennuksen ja kaamosoireilun tehokkain hoito on talvikuukausien aikana otettu valohoito. Kirkasvalolampun arvioidaan auttavan jopa neljää viidestä kaamosmasennuksesta kärsivää.

2. Terveelliset elämäntavat

Vaikka masentuneena omasta terveydestä huolehtiminen voi tuntua haastavalta, on tärkeää yrittää pitää kiinni säännöllisistä rutiineista, syödä terveellisesti, rajoittaa alkoholin käyttöä, viettää aikaa ystävien kanssa ja pitää kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä, unohtamatta 7-8 tunnin yöunia. 

3. Ulkoile päivänvalossa

Monesti päivän ainoa valoisa hetki sattuu keskelle työ-tai koulupäivää ja ulkoilulle voi olla vaikeaa löytää sopivaa hetkeä. Pakene ulos happihyppelylle päiväsaikaan aina, kun voit!

4. Energiaa aurinkolomalta

Jos mahdollista, pakkaa laukut ja suuntaa aurinkoon. Jopa viikon matka aurinkoiseen lomakohteeseen saattaa helpottaa oireita. On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka aurinkoloma helpottaa oireita hetkellisesti, ei masennus kuitenkaan katoa loman myötä lopullisesti: aurinkoloman arvellaan helpottavan masennusoireita pari viikkoa matkan jälkeen. 

Millon apua lääkäristä?

Kaamosmasennuksen tunnistaa yleensä siitä, että se alkaa samoihin aikoihin joka vuosi. Oireet kaamosmasennuksessa on samantyyppisiä kuin masennuksessa. Jos oma jaksaminen on kortilla ja kotikeinot eivät tunnu riittäviltä, on aika pyytää apua – yksin ei kannata jäädä, olkoon kyse kaamosmasennnuksesta tai masennuksesta.

Lähteet:

terveyskirjasto.fi

evermind.fi

duunitori.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *