10 helppoa tapaa saada koko perhe syömään lisää kasviksia

10 helppoa tapaa saada koko perhe syömään lisää kasviksia
Kuva: Johnny McClung

Teksti: Anna-Leena

Onko sinullakin hankaluuksia saada täyteen suositeltu “puoli kiloa päivässä”? Nyrpistääkö lapsesi nenäänsä salaatille? Näillä helpoilla vinkeillä lisäät kasviksia koko perheen ruokavalioon.

1. Paloittele kasvikset valmiiksi

Kuori ja paloittele kasvikset tulevien päivien ruokiin valmiiksi. Kasvisten pilkkominen saattaa kiireessä tai nälkäisenä tuntua työläältä ja jääkaapissa odottavat, valmiiksi pilkotut kasvikset nopeuttavat ruoanlaittoa huomattavasti. 

2. Lisää kasviksia tuttuihin ruokiin

Kasviksia on helppo lisätä kastikkeisiin, pastoihin, pataruokiin, munakkaisiin ja pitsoihin. Bolognesekastikkeeseen tai lihapullataikinaan on helppoa ujuttaa porkkana -ja kesäkurpitsaraastetta. Tai oletko jo kokeillut pitsaa kukkakaalipohjalla? Kasvisten ei tarvitse aina tulla lautaselle salaatin muodossa tai “erillisenä ruokana” vaan niitä voi lisätä oikeastaan mihin vain. 

3. Hyvää pakastealtaasta

Kasviksia löytyy myös pakastealtaasta. Pakastimessa kannattaakin pitää valmiina “hätävarapusseja”, joista saa nopeasti taiottua mainion aterian.

6. Jokaisella aterialla edes vähän

Ota tavaksi syödä jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää. Aamupalaleivän päälle voi laittaa kurkkua, paprikaa ja tomaattia, välipalaksi syödä hedelmän tai dippikasviksia. Lounaalle ja päivälliselle voi pöytään pilkkoa raikkaan salaatin, tai nauttia kasvikset pääruokaan ujutettuna.

Kuva: Conscious Design. Ota tavaksi syödä jokaisella aterialla jotain kasvista tai hedelmää.

7. Smoothiet

Smoothiet ovat nopeita ja helppoja tehdä, ja kaiken lisäksi niihin pystyy sujauttamaan melkein mitä vain. 

9. Keitot ja pataruoat

Keittoihin ja pataruokiin saa uppoamaan huikean määrän kasviksia. Kasvissosekeitoissa vain mielikuvitus on rajana! 

10. Juureksista ranksalaisia ja kesäkurpitsasta spaghettia. 

Kukkakaalista voi tehdä pitsapohjan ja kesäkurpitsasta  “spagettia”. Alkuun vihannesten käyttö muiden hiilarilähteiden korvaamiseen saattaa tuntua työläältä, mutta siihen tottuu nopeasti ja paluuta ei ole.  

11. Kokeile uusia reseptejä

Kasvisten syönnistä voi tehdä tylsää tarjoamalla päivästä toiseen samaa salaattia. Kokeile uusia reseptejä ja etsi juuri teidän perheellenne sopiva tapa syödä kasviksia.  

Lähde: kuntoplus.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *