Mitkä ihmeen paljasjalkakengät?

Mitkä ihmeen paljasjalkakengät?

Kaupallinen yhteistyö Ideapark Lempäälä

Teksti: Nanna

Ajatus ohutpohjaisista paljasjalkakengistä, joiden läpi tuntee kivenmurikat ja kävyt, tuntuu aluksi hämmentävältä. Voiko kävely ohutpohjaisilla, tuettomilla kengillä olla terveellistä ja mukavaa? Täytyy kuitenkin muistaa, ettei ihminen alkujaankaan käyttänyt kenkiä vaan oli luonnollista kävellä avojaloin.

Paljasjalkakengillä kävelyä voi verrata avojaloilla kävelyyn. Paljain jaloin ei kuitenkaan yleensä voi kävellä työpaikalla, lumessa tai kuumalla asfaltilla. Jalka tarvitsee myös suojaa esimerkiksi lasinsiruilta ja teräviltä kiviltä. Paljasjalkakenkä suojaa jalkaa ympäristön vaaroilta, mutta antaa muutoin lähes saman tuntuman kuin paljain jaloin kävellessä. Paljasjalkakenkien kanssa voi käyttää sukkia.

Moni muistaa varmasti lapsuudesta äidin neuvon paljain jaloin kävelystä: se tekee hyvää jaloille. Useimmiten ajatellaan, että jalka tarvitsee tukea. Totuus on kuitenkin se, että jos jalkaa koko ajan tuetaan vahvasti topatulla kengällä, jalan ei tarvitse tehdä työtä, jolloin se heikkenee. Paljasjalkakengissä tällainen tuki puuttuu, jolloin jalka oppii uudelleen tukemaan itseään ja vahvistuu. Samalla koko ryhti voi parantua.

Työikäinen Jussi on ollut paljasjalkakenkien käyttäjä jo vuosia. Hän kiinnostui paljasjalkakengistä, kun luki niistä netistä ja jutteli tuttavien kanssa. Jussi halusi hankkia kengät, jotka ovat hyvät jaloille ja harjoittavat jalkapohjan omaa lihaksistoa. Jussilla on paljasjalkakengistä pelkästään hyviä kokemuksia: Kengät ovat kevyet käyttää, ja niissä tulee jalan liike hyvin esiin. Kengät eivät myöskään tunnu liian tuetuilta tai pehmustetuilta. Uudelle paljasjalkakenkien käyttäjälle Jussilla on vinkki: kenkien käyttö kannattaa aloittaa vähitellen kävelemällä ensin lyhyehköjä matkoja.   

Monissa tavallisissa kengissä kärki on kapea ja pohja paksu ja korollinen. Paljasjalkakengissä varvasosa on leveä, jolloin varpaat levittyvät kävellessä luonnollisesti, mikä ehkäisee virheasentojen syntymistä. Paljasjalkakengissä ei ole korkoa vaan pohja on ohut, joustava ja saman paksuinen koko pituudeltaan. Tasaisen pohjan ansiosta koko jalka on tasaisesti ja luonnollisesti maata vasten, kuten paljain jaloin kävellessä. Paljasjalkakenkien päällysmateriaali on kevyttä ja taipuisaa.

Paljasjalkakengissä on ohut, tasainen pohja.

Lempäälän Ideaparkiin avattiin tänä syksynä Suomen ensimmäinen Groundies -myymälä, josta löytyy laaja valikoima paljasjalkakenkiä aikuisille. Ideaparkin Groundies-myymälä on suomalainen yritys. GROUNDIES®-kenkiä on myyty jo pitkään Euroopassa. Kengät valmistetaan kokonaan EU:n alueella, Saksassa ja Portugalissa. Ideaparkin myymälän mallistoa uudistetaan jatkuvasti. Saatavilla olevia kenkämalleja päivitetään aktiivisesti Facebookissa ja Instagramissa. Paljasjalkakenkiä kannattaa sovittaa myymälässä asiantuntevan myyjän opastuksella ennen ostopäätöstä. Näin vältytään hutiostoksilta.

Groundies-myymälän  valikoimasta löytyy paljasjalkakenkiä naisille ja miehille eri käyttötarkoituksiin ja eri vuodenaikoihin. Tarjolla on talvikenkiä, saappaita, saapikkaita, mokkasiineja, tennareita, lenkkareita, tossuja, sandaaleita ja ballerinoja. Tyylikkäitä kenkiä on saatavilla moneen eri makuun.

Paljasjalkakenkiä on saatavilla moneen eri käyttötarkoitukseen.

Paljasjalkakengät soveltuvat suurimmalle osalle ihmisistä. Groundies-myymälästä kerrotaan, että diabeetikoille paljasjalkakenkiä ei kuitenkaan suositella ilman lääkärin konsultaatiota. Sairauteen kuuluu alaraajojen tunnottomuus, jolloin vaarana on jalan satuttaminen ohuen pohjan läpi. Esteenä paljasjalkakenkien käytölle voivat olla myös esimerkiksi nivelrikko jalkaterässä tai reuma.

Lempäälän Ideaparkista löytyy myös Kenkäpark, josta voi hankkia paljasjalkakenkiä lapsille. Lasten paljasjalkakenkämerkkejä ovat muun muassa Zeazoo, Affenzahn, Froddo ja Beda. Kenkäpark ja Groundies-myymälä sijaitsevat lähellä toisiaan, Ideaparkin ensimmäisessä kerroksessa C-aukiolla

Duodecim Terveyskirjasto kertoo, ettei lasten kenkien käytön aloittamista kannata kiirehtiä. Paljain jaloin liikkumista kannattaa suosia lapsillakin aina, kun se on mahdollista. Paljain jaloin liikkuminen kehittää jalkaterän lihasten toimintaa, vahvistaa nilkkoja ja parantaa tasapainoa. Joustavat ja ohutpohjaiset kengät simuloivat paljasjalkakävelyä, eivätkä muuta jalkaterän luonnollista toimintaa kuten tavalliset kengät.

Paljasjalkakenkiä suositellaan myös lapsille.

Groundies-myymälöiden verkkosivuilta löytyy hyvin tietoa paljasjalkakengistä. Jos aikeissa on paljasjalkakenkien hankinta, kannattaa huomioida, että jalka vaatii aluksi hieman aikaa tottuakseen paljasjalkakenkään. Tämä onnistuu parhaiten siten, että kävelee mahdollisimman paljon avojaloin. Kannattaa siis jättää kotona aamutossut nurkkaan, kävellä nurmikolla ilman lenkkareita ja hiekalla ilman rantasandaaleita. Paljasjalkakenkiä kannattaa aluksi käyttää sellaisina päivinä, jolloin ei tarvitse kävellä kovin pitkiä matkoja. Näin jalka tottuu uuteen kävelytunteeseen. On hyvä käyttää vaihdellen tavallisia kenkiä ja välillä paljasjalkakenkiä. Jalkoja ja varpaita kannattaa myös jumpata ja kiinnittää huomiota kävelyasentoon.

Paljasjalkakengissä ei ole mitään ylimääräistä vaan ajatuksena on luonnollisuus ja minimalismi. Kun jalan ja maan välillä on vain ohut pohja, tuntee pääsevänsä lähemmäksi luontoa ja on tietoisempi ympäristöstään. Olemme erkaantuneet liikaa luonnosta. Paljain jaloin kävely ei ole aina mahdollista, mutta paljasjalkakengillä se tunne on saavutettavissa.

Lähteet

Duodecim Terveyskirjasto

Groundies-sivusto

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *