Vatsalihasten erkauma ei ole ainoastaan synnyttäneiden naisten ongelma-näin erkauma voi oireilla

Vatsalihasten erkauma ei ole ainoastaan synnyttäneiden naisten ongelma-näin erkauma voi oireilla
Kuva: Volodymyr Hryshchenko

Teksti: Anna-Leena

Vatsalihasten erkauma vaikuttaa keskivartalon tukeen ja voi näkyä pömpöttävänä vatsana tai huonona ryhtinä. Erkauma ei kuitenkaan ole ainoastaan kosmeettinen haitta: pahasta erkaumasta kielivät selkävaivat, hengitysongelmat ja keskikehon väsymys. Erkaumaan voi liittyä myös tyriä ja jopa virtsankarkailua.

Erkauma raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen

Raskauden aikana on aivan normaalia, että vatsalihakset erkaantuvat antaakseen tilaa kasvavalle lapselle. On arvioitu, että kahdella kolmesta viimeisillään raskaana olevasta naisesta vatsalihakset ovat loitontuneet toisistaan. Synnytyksen jälkeen vatsalihasten tulisi palautua ennalleen pääosin kolmen kuukauden aikana, mutta pientä edistymistä tapahtuu vielä vuoden sisällä. Joskus kudokset kuitenkin pääsevät venymään niin pahoin, ettei niiden palautumiseen auta pelkkä jumppa.

Mitä erkauma tarkoittaa?

Keskellä vatsaa sijaitsee pitkittäinen jännesauma, johon vatsalihakset kiinnittyvät. Suorien vatsalihasten välissä oleva jännesauma voi löystyä ja joskus myös ohentua. Kun suorat vatsalihakset erkaantuvat toisistaan sivusuunnassa sauman molemmin puolin, puhutaan erkaumasta. Raskauden aikana vatsalihakset erkaantuvat toisistaan keskimäärin 4 – 8 cm. Vatsalihasten antaman tuen hävitessä keskeltä vatsaa, suoliston rakenteet työntyvät ihmisen ponnistellessa lihasten välistä vatsan pintaan pullistumana. Pullistuman voi huomata esim. selinmakuulta istumaan noustessa, jolloin vatsalihasten keskisaumaan nousee pitkittäinen pullistuma.

topless woman with skin condition
Kuva: Shan. Raskauden aikana vatsalihakset erkaantuvat toisistaan keskimäärin 4 – 8 cm.

Tyypillisiä erkauman oireita ovat

  • Epämääräiset kivut lantion alueella
  • Selkäkipuja
  • Keskivartalo tuntuu heikolta
  • Ummetus tai suolisto-oireita

Toimivan keskivartalon merkitys

Ajatus siitä, että erkauma on ainoastaan kosmeettinen haitta, on virheellinen. Vaikka alavatsan pullottaminen saattaa olla itsetuntoa laskeva tekijä, erkauma voi sen lisäksi aiheuttaa monenlaisia kipuja ja vaivoja.

Vatsalihakset yhdessä selkälihasten ja lantionpohjalihasten kanssa muodostavat keskivartalon tärkeän tukikorsetin. Tärkeä tukikorsetti osallistuu vartalon asennon ylläpitoon, mutta myös mahdollistaa luontevan liikkumisen. Vatsalihakset ovat merkittävä keskivartalon tuki, joka erkaumasta kärsivällä jää puutteelliseksi. Kun etupuolen jännesauma ei tuekaan normaaliin tapaan, vaan avautuu, selän lihakset, lihaskalvot, suoli-ristiluunivelet ja lonkkien toiminta kuormittuvat.

Erkauman myötä voimansiirto sekä ylä- ja alavartalon että oikean ja vasemman keskivartalopuoliskon välillä heikkenee ja lisää riskiä liikkumisen ja toimintakyvyn häiriöille.

Erkaumaan mahdollisesti työntyvä suoliston osa voi puolestaan aiheuttaa suolen toimintahäiriöitä mm. ummetusta tai vatsan turvotusta.

Ei vain synnyttäneiden naisten ongelma

Vaikka erkaumaa pidetään usein vain synnyttäneiden naisten ongelmana, voi erkaumaa esiintyä yhtä myös miehillä. Syynä voivat olla mm. raskas fyysinen työ, ylipaino tai sidekudoksen heikko rakenne. Erkauma ei johdu liikunnan puutteesta, mutta oikeanlaisella harjoittelulla erkaumaa voidaan ehkäistä ja kuntouttaa.

Jos sinulla on epämääräisiä kipuja lantion alueella, selkäkipuja tai keskivartalo tuntuu heikolta, voit tietämättäsi kärsiä vatsalihasten erkaumasta. Jos synnytyksen tietyt liikkeet ovat tuntuneet haastavilta tai jopa vastenmielisiltä, tai kärsit joistain aiemmin mainituista oireista, voi olla syytä tarkistaa vatsalihasten toiminta.

Erkaumaa epäiltäessä voi ottaa yhteyttä mm lantionpohjafysioterapeuttiin. Erkaumaa tutkitaan sormin etsimällä vatsalihasten reunat ja mittaamalla tämä väli sekä levossa että jännityksessä, tai ultraäänilaitteella, jolla erkauman suuruus on mahdollista mitata tarkasti. Normaaliksi katsotaan tilanne, missä suorien vatsalihasten erkauma on 0,7cm – 2,2cm, sijainnista riippuen.

Palaudu rauhassa

Vasta synnyttäneen ei tulisi rasittaa kehoaan liikaa. Teoriassa ensimmäiset 2 kuukautta olisi hyvä keskittyä palautumiseen ja tehdä vain äärimmäisen lempeitä harjoituksia. Käytännössä kuitenkin jonkun on nostettava ja hoidettava vauvaa ja uloskin olisi kiva päästä.

Synnytyksen jälkeen vatsalihasharjoittelu tulisi aina aloittaa hyvin maltillisesti ja oikeassa järjestyksessä. Ennen lankutusta ja istumaannousuja on tärkeää saada lantionpohjan tuki kuntoon. Jos lantiopohja ei ole kunnossa, vatsalihastreeni voi jopa suurentaa erkaumaa. Erityisesti tulisi välttää istumaannousuja, lankkua, suuria kiertoliikkeitä ja voimakasta ponnistelua.

Oletko sinä kärsinyt erkaumasta? Mistä sait apua erkauman hoitoon?

Lähteet:

Lapinliikuntakliniikka.fi

Yle.fi

mbody.fi/tukilihakset

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *