Tällainen on aikuisten yleisin syömishäiriö – tunnista oireet ajoissa

Tällainen on aikuisten yleisin syömishäiriö – tunnista oireet ajoissa

Ahmintahäiriö eli binge eating disorder (BED) on kansainvälisten tutkimusten perusteella aikuisten yleisin syömishäiriö, kertoo Olen juuri syönyt – Läheiselläni on syömishäiriö (Duodecim, 2020). Terveyskirjaston mukaan ahmintahäiriötä ilmenee 2–3 prosentilla aikuisista, naisilla useammin kuin miehillä.

Mikä ahmintahäiriö?

Ahmintahäiriöllä tarkoitetaan toistuvia ahmintakohtauksia. Häiriö voi kohdistua herkkuihin, jotka tyypillisesti muuten kielletään itseltä, mutta se voi kohdistua myös tavalliseen ruokaan. Ahmintaoireista kärsivän syöminen voi jojotella ahmimisen ja laihduttamisen välillä.

Ahmintahäiriö eroaa bulimiasta siten, että siihen ei liity ns. kompensaatiokäyttäytymistä, kuten tahallista oksentamista tai ulostus- ja nesteenpoistolääkkeiden käyttöä, jolla ahmittujen ruokien lihottava vaikutus pyrittäisiin nollaamaan. Ahmintaan liitty kuitenkin voimakas itseinho ja syyllinen ja masentunut olo, joka iskee kohtauksen jälkeen.

Ahmintahäiriön eli BED:n oireita ovat:

  • Toistuvat ahminnat, joihin liittyy tunne syömisen hallinnan menettämisestä.
  • Ahminnan aikana tulee syötyä huomattavasti enemmän kuin ihmiset muuten söisivät vastaavassa tilanteessa
burger with lettuce and fries on brown wooden table
Kuva: Karolina Kołodziejczak.Ahminnan aikana tulee syötyä huomattavasti enemmän kun muut ihmiset söisivät vastaavanlaisessa tilanteessa.

Useimpien ahmintojen aikana todetaan vähintään kolme seuraavista oireista:

  1. Tavallista nopeampi syöminen
  2. Syöminen, kunnes olo on epämiellyttävän täysi
  3. Suurten määrien syöminen, vaikkei ole nälkäinen
  4. Yksin syöminen, koska ruoan määrä hävettää
  5. Syömisen aiheuttama itseinho, masennus ja syyllisyydentunne
  6. Ahmiminen aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja häpeää.
  7. Ahmintoja on esiintynyt keskimäärin kaksi kertaa viikossa kuuden viime kuukauden aikana.

Ahmintahäiriön syyt

Vaikka ahmintahäiriö näyttäytyykin tyypillisesti painon ja syömisen ongelmien kautta, se on mielen sairaus. Ahmintahäiriön taustalla saattavat olla esimerkiksi stressi, kuormittava elämäntilanne, tunne-elämän vaikeudet tai itsetunto-ongelmat. Kuurilaihdutteleminen pahentaa ahmintataipumusta. Ahmintahäiriötä sairastavalla ilmenee myös muita useammin psyykkisiä oireita, kuten yleistä alakuloa, masentuneisuutta, ahdistuneisuutta, mielialan aaltoilua ja psyykkistä haavoittuvuutta.

Ahmintahäiriö on tärkeä erottaa ylensyönnistä. Ylensyönnistä puhutaan, kun ihminen syö kerralla suuren määrän ruokaa – mutta syöminen pysyy kuitenkin koko ajan hallinnassa ja sen voi lopettaa halutessaan koska vain. Tyypillisiä ylensyöntitilanteita ovat jouluateria ja noutopöydästä syöminen, kirjassa kerrotaan.

Ahmintaoireista kärsivän syöminen taas voi olla hyvinkin ailahtelevaa: hän joko ahmii tai painonnousun pelon vuoksi laihduttaa.

Ahminta voi pahimmillaan laukaista tyypin 2 diabeteksen

Ahminta johtaa liialliseen kaloreiden saantiin ja voi aiheuttaa ajan mittaan painonnousua. Terveyskirjasto kertoo, että arvioiden mukaan jopa viidennes vaikean ylipainon vuoksi hoitoa hakevista saattaa kärsiä ahmintahäiriöstä.

Ylipaino ei kuitenkaan ole ainut seuraus, joka ahmintahäiriöstä voi koitua: ahmintahäiriön hallitsematon syöminen voi laukaista jopa aikuisiän diabeteksen.

Näin ahmintahäiriötä hoidetaan

  • Säännöllinen ateriarytmii, riittävä syömisen määrä ja monipuolinen ruokavalio on hoidon perusta
  • Toistuvasta kuurilaihdutuksesta eroon pääseminen
  • Syömällä oikein ahmintakohtausten ruokamäärät pienenevät ja ahmintakerrat harvenevat
  • Ruokapäiväkirjan tai syömisrytmipäiväkirjan pitäminen on käytännön apukeino, joka myös opettaa toipumisen kannalta tärkeitä itsehavainnointitaitoja
  • Jos ateriarytmin säännöllistäminen ei omin voimin onnistu, tai ahmintakohtaukset eivät ponnisteluista huolimatta vähene ja ahmintahäiriö häiritsee elämää, on syytä hakeutua hoitoon
  • Kun ahmiminen on saatu hallintaan, voidaan ajatella terveydelle haitallisen ylipainon pudottamista. Painonpudotus pitää kuitenkin tehdä maltillisesti ilman tiukkoja dieettejä, sillä ne johtavat helposti ahminnan palaamiseen.

Lähteet: Duodecim.fi

terveyskirjasto.fi

is.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *