Äkkiä avantoon: näin uskomattomat ovat avantouinnin terveysvaikutukset

Äkkiä avantoon: näin uskomattomat ovat avantouinnin terveysvaikutukset
Kuva: Mika

Teksti: Anna-Leena

Avantouinnilla on mahtavia terveysvaikutuksia. Avantouimarit uskovat jäisellä kylvyllä olevan myönteisiä vaikutuksia terveyteensä ja kertovat muun muassa kärsivänsä harvoin hengitystietulehduksista, stressistä, erilaisista säryistä tai kolotuksista. Myös uni maistuu hyvin hyisen kylvyn jälkeen. Avantouimareita tutkinut dosentti Pirkko Huttunen Oulun yliopiston oikeuslääketieteen laitoksesta kertoo Tieteen kuvalehdessä, että on tutkiessaan avantouimareita saanut näyttöä siitä, että kylmässä vedessä uimista harrastavien tuntemuksissa on perää.

Kuinka aloittaa avantouinti?

Vaikka tämän artikkelin luettuasi mielesi tekisi hypätä pää edellä avantoon, harrastus kannattaa aloittaa maltillisesti. Tässä muutama neuvo avantouinnista kiinnostuneille:

man in red shirt and black pants sitting on snow covered ground during daytime
Kuva: Mika

1. Hiljaa hyvä tulee

Elimistö kannattaa totuttaa kylmään aloittamalla uiminen viileissä vesissä jo syksyllä. Perinteinen neuvo onkin, että kesän jälkeen uimaharrastusta ei syksyn tullen lopettaisikaan, vaan jatkaisi sitkeästi läpi talven. Kun elimistö saa totuutella kylmään vähitellen, ei jäiseen veteen pulahtaminen ole niin raju kokemus elimistölle.

2. Avatouinti on ryhmälaji

Elimistö ei välttämättä toimi kylmässä vedessä normaalilla tai odotetulla tavalla ja paikalla on hyvä olla joku, joka voi auttaa, jos tunnet olosi heikoksi.

3. Tarkkaile säätä

Huonolla säällä uimista ei suositella. Varmista, että lähistöltä löytyy varmuuden vuoksi pelastusvälineet.

4. Maltti on valttia

Avantoon laskeudutaan hiljalleen, jotta elimistö ehtii tottua kylmään. Raju, äkillinen lämpötilaero rasittaa sydäntä ja voi aiheuttaa huimauksen tunnetta.

5. Tarkkaile hengitystäsi

Keskity hengittämään rauhallisesti. Liian nopea hengittäminen voi johtaa huimaukseen ja jopa pyörtymiseen.

7. Kastautuminen riittää

Ensimmäisillä kerroilla pelkkä kastautuminen riittää. Uintiaikaa voi vähitellen pidentää oman tuntemuksen mukaan. Puolen minuutin mittainen pulahdus riittää antamaan talviuinnin terveyshyödyt.

8. Älä sukeltele

Sukeltelua avannossa ei suositella. Jos haluat ehdottomasti kastella pääsi, älä pidä päätä upoksissa paria sekuntia kauempaa.

Avantouinnin hyöydyt

  • Apu painonpudotukseen

Kylmäsokki voi tutkimusten mukaan kiihdyttää aineenvaihduntaa aktivoimalla elimistön valkoista rasvakudosta ja muuntamalla sitä rasvaa polttavaksi ruskeaksi rasvakudokseksi.

  • Parantaa stressinsietokykyä

Avannossa käyminen parantaa myös stressinsietokykyä. Kokenut avantouimari tarvitsee keskimääräistä suuremman stressihormoniannoksen stressaantuakseen.

  • Parantaa vastustuskykyä

Avantouinti parantaa vastustuskykyä infektioita vastaan. Immuunijärjestelmän aktivoituminen näkyy hieman tavallista suurempana valkosolujen määränä.

  • Parantaa kylmänsietokykyä

Kylmässä vedessä lisämunuaiset erittävät lämmöntuottoa tehostavia hormoneja, kortisolia ja adrenaliinia.

Turun avantouimarit-sivustolla muistutetaan, että vaikka avantouinti sopii lähes kaikille, sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Etenkin sydän- ja verenpaineoireet saattavat olla este avantouinnin aloittamiselle.

Oletko sinä kokeillut avantouintia?

Lähteet:

Tieteenkuvalehti.fi

Turunavantouimarit.fi


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.