Heräätkö joka aamu väsyneenä? Syy voi löytyä sängystä

Heräätkö joka aamu väsyneenä? Syy voi löytyä sängystä
Kuva: Taisiia Stupak

Teksti: Anna-Leena

Oletko pysähtynyt ajattelemaan, että vietät sängyssä noin kolmanneksen elämästäsi? Hyvä sänky on oleellinen osa lepoa, sillä vääränlaisessa asennossa nukkuessa lihakset eivät pääse rentoutumaan ja unenlaatu kärsii.

Lapsiperheissä huonoista yöunista on helppoa syyttää lapsia. Yöunien laatuun voi kuitenkin lasten lisäksi vaikuttaa myös huono patja tai sänky. Selkärangan jatkuva huono asento nukkuessa aiheuttaa nopeasti selkäongelmia. Vääränlaisessa asennossa nukkuessa lihakset eivät pääse rentoutumaan ja verenkierto häiriintyy. Aamulla olo on väsynyt, kädet ja jalat saattavat tuntua puutuneilta.

Se millaisella patjalla nukut, vaikuttaa merkittävästi unen laatuun. Hyvä patja mahdollistaa lihaksiston täydellisen levon. Kun uni on levollista ja keho ja mieli rentoutuneet, on helpompi päästä syvään ja palauttavaan uneen.  

woman in white tank top and blue denim shorts sitting on bed
Kuva: Sasun Bughdaryan. Selkärangan jatkuva huono asento nukkuessa aiheuttaa nopeasti selkäongelmia.

Jos epäilet, että sänkysi ei takaa sinulle oikeanlaista tukea ja lepoa, kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  • Nukutko levottomasti, etkä löydä mieleistä asentoa?
  • Unesi katkeilee? etkä saavuta palautumiselle välttämätöntä syvän unen vaihetta.
  • Ovatko kätesi tai jalkasi aamuisin puutuneet?
  • Särkeekö päätäsi aamuisin?
  • Onko selkäsi aamulla kipeämpi, kuin nukkumaan mentäessä?
  • Onko patja painunut kuopalle?
  • Tuntuuko sänky epämukavalta?
  • Heräätkö aamulla hikisenä, nenä tukossa tai onko sinun muuten vaikea hengittää?
  • Onko sänkysi yli kymmenen vuotta vanha?

Patjan tehtävänä on tukea ja myötäillä vartaloa niin, että mielen lisäksi myös koko kroppa lepää yöunien ajan. Patjan tärkein tehtävä on antaa tukea: hyvä patja tukee ja myötäilee kehoa oikein. 

Patjaa valitessa huomioon tulee ottaa nukkujan painon lisäksi nukkuma-asento, mistä johtuen parivuoteen patjan valinta voi olla haastavaa. Mitä painavampi nukkuja, sitä tukevampi ja jämäkämpi patjan on oltava. Kevyempi nukkuja taas pärjää mainiosti joustavammalla alustalla.

Muistilista makuuhuoneeseen

Jos heräät aamuisin ja tunnet olosi kipeäksi ja jäykäksi, saattaa syy löytyä vanhasta tai huonosta patjasta. Liian pehmeästä patjasta kielivät usein selkä -tai niskakivut-liian kovasta taas lonkka tai olkapääkivut. Joskus myös yöllinen pyöriskely ja levottomuus saattavat johtua huonosta patjasta, jolla on hankala nukkua hyvässä asennossa. Jos olo on aamuisin tukkoinen ja nuhainen, mutta oireet helpottavat pian noustua, saattaa olla aika antaa kenkää vanhalle tyynylle ja patjalle.

Kokeile näitä, jos heräät aamuisin väsyneenä

  • Sänkyhygienia kuntoon! irrotettava sijauspatjan päällinen ja hengittävä tyynyn- ja patjansuojus suojaavat sotkuilta ja pidentävät patjan ja petivaatteiden ikää.
  • Nyrkkisääntö: pese tyyny 2–4 kertaa, patjansuojus neljästi ja peitto kerran tai pari vuodessa.
  • Hyvä huoneilma on olennaista. Ota ilta-ja aamurutiiniksi makuuhuoneen pikatuuletus.
  • Tuuleta myös sänkyä säännöllisesti ilman petivaatteita.
  • Imuroi patja ja vie tyynyt ja peitot tuulettumaan ulos lakanoita vaihtaessasi.
  • Uni maistuu parhaiten, kun makuuhuoneessa ei ole liian kuuma. Sopiva lämpötila on 16–21 astetta.
  • Älä petaa sänkyä heti noustuasi. Avaa ikkuna ja vedä peitto sivuun. Anna petivaatteiden tuulettua ja kosteuden haihtua yön jäljiltä vuoteesta ainakin parin tunnin ajan.

Heräätkö sinä aamuisin levänneenä vai tuntuuko sinustakin usein siltä, että olet väsyneempi kuin ennen nukkumaanmenoa?

Lähteet:

is.fi

meilläkotona.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *