5 hyvää syytä syödä suklaata joka päivä -Tiesitkö tämän suklaasta?

5 hyvää syytä syödä suklaata joka päivä -Tiesitkö tämän suklaasta?
Kuva: Tamas Pap

Teksti:Anna-Leena

Suklaata voi syödä hyvillä mielin säännöllisesti, joskin kohtuudella. Mikä tahansa suklaa ei kuitenkaan takaa samoja terveysvaikutuksia. Nyrkkisääntönä suklaata valitessa toimii “mitä tummempi, sen parempi”. Tässä artikkelissa esittelemme hyviä syitä lisätä tumma suklaa ruokavalioosi.

Tumman suklaan historia

Maya-intiaanit ja heidän jälkeensä asteekit viljelivät kaakaopapuja jo satoja vuosia ennen eurooppalaisten tuloa Amerikkaan. Intiaanit valmistivat kaakaopavuista nestemäistä ja kitkeränmakuista kaakaojuomaa nimeltä xocoatl, johon he lisäsivät myös muun muassa chiliä. Kaakaojuomaa käytettiin osana pyhiä rituaaleja.

person holding dried beans
Kuva: Pablo Merchán Montes. Eurooppaan ensimmäiset kaakaopavut tuotiin viimeistään vuonna 1544.

Eurooppaan ensimmäiset kaakaopavut tuotiin viimeistään vuonna 1544, kun kekchi-intiaanien valtuuskunta saapui tapaamaan Espanjan kruununprinssiä. Ensimmäisen kaakaolastin tiedetään saapuneen Sevillaan vuonna 1585. Tämän jälkeen nestemäinen suklaajuoma alkoi saavuttaa suosiota Espanjan hovissa. Suklaata alettiin tarjoilla kylmänä, ja chilin sijaan sitä maustettiin sokerilla, kanelilla, manteleilla ja pähkinöillä.

Näistä syistä suklaa on hyväksi sinulle

Suklaan terveysvaikutukset riippuvat kaakaopitoisuudesta ja myös tummien suklaiden välillä on eroja. Mitä tummempi suklaa on kyseessä, sitä enemmän kaakaota se sisältää. Kaakaopitoisuus ilmoitetaan suklaan käärepaperissa prosentteina. Tummimmat suklaat pääsevät noin 85 prosenttiin, kun taas maitosuklaat jäävät keskimäärin 30 prosentin kaakaopitoisuuteen. Valkosuklaa ei itseasiassa ole suklaata lainkaan, sillä siitä puuttuu kokonaan suklaan perusraaka-aine, eli kaakaomassa. Tässä artikkelissa viitataan ainoastaan tumman suklaan hyötyihin.

white and brown labeled chocolate bar
Kuva: Scarlett Alt. Kaakaopitoisuus ilmoitetaan suklaan käärepaperissa prosentteina.
1. Suklaassa on antioksidantteja

Kaakao sisältää muun muassa elimistölle tärkeitä magnesiumia, sinkkiä ja kuparia sekä flavonoideja, kuten katekiineja ja proantosyaaneja, jotka toimivat antioksidantteina. Mitä tummempi suklaa on kyseessä, sitä enemmän sairauksia torjuvia antioksidantteja se sisältää. 

University of Illinoisin tutkimuksessa löydettiin, että päivittäinen tumman suklaan syöminen vähensi myös kolesterolia ja paransi verenpainetta. Tutkimuksessa mainitaan, että joidenkin löytöjen mukaan maitotuotteet saattaisivat vaikuttaa haitallisesti antioksidanttien imeytymiseen: yksi hyvä syy lisää vaihtaa maitosuklaa tummaan suklaaseen.

On huomioitava, että kypsennettynä ja lämmitettynä kaakao menettää osan ravinteistaan. Tämän käsittelyn myötä osa sen antioksidanttisista kyvyistä häviää.

2. Auttaa kuukautisoireisiin

Suklaassa on myös paljon magnesiumia, joka parantaa mielentilaa ja vähentää turvotusta. Suklaa myös vapauttaa rauhoittavia endorfiinejä, jotka vähentävät jännitystä ja lisäävät mielihyvää. 

chocolate bar and powder in bowl
Kuva: Monika Grabkowska. Journal of Neurosciencen tutkimuksen mukaan suklaa voi myös vähentää kipua.

Journal of Neurosciencen tutkimuksen mukaan suklaa voi myös vähentää kipua. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että rotat eivät reagoi niin nopeasti kipuun, kun ne syövät suklaata. Kumman sinä valitset, särkylääkkeen vai suklaalevyn?

3. Vähentää raskausmyrkytyksen riskiä

Tämän tutkimuksen mukaan suklaa voisi jopa pienentää raskausmyrkytyksen riskiä. Taas kerran, mitä tummempi suklaa, sen tehokkaammat sen vaikutukset ovat.

4. Saattaa suojata ihoa UV-säteilyltä

Saksalaisessa Heinrich Heine -yliopistostossa tehdyn tutkimuksen mukaan suklaan syöminen saattaisi suojata ihoa haitalliselta UV-säteilyltä. Toisessa tutkimuksessa suklaan vaikutuksia ihoon ei voitu havaita, joten aurinkorasvaa ei kuitenkaan kannata vielä vaihtaa suklaalevyyn.

5. Toimii yskänlääkkeenä

Kaakaon sisältämän teobromiinin on osoitettu vähentävän sekä akuutin että kroonisen yskän oireita. Teobromiini estää aistihormonien toiminnan, mikä taas puolestaan pysäyttää yskimisrefleksin. Suklaa ei kuitenkaan paranna yskää, sillä oireet palaavat, kun vaikutus lakkaa. Seuraavan kerran, kun yskä vaivaa, kokeile tummaa suklaata!

Syötkö sinä suklaata säännöllisesti?

Lähde: Best Health Magazine

medicalnewstoday.com

Askelterveyteen.com

aces.illinois.edu/news/protect-your-valentines-heart-dark-chocolate

journals.lww.com

wikipedia.com


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.