Top-5 uuden vuoden lupaukset: oletko sinäkin joskus luvannut itsellesi jotain näistä?

Top-5 uuden vuoden lupaukset: oletko sinäkin joskus luvannut itsellesi jotain näistä?
Kuva: Tim Mossholder

Teksti:Anna-Leena

Liian ankarat lupaukset ja tarkat säännöt voivat olla ahdistavia tai rajoittavia. Lupaukset tuottavat harvoin tulosta ja niihin väsyy nopeasti. Lupauksesta lipsuminen saattaa johtaa itsesyytöksiin tai epäonnistumisen tunteeseen. Millaisia lupauksia uutena vuotena yleensä tehdään?

Top-5 uuden vuoden lupaukset

  1. Laihduttaminen

Aika moni on joskus päättänyt tiputtaa 5, 10 tai jopa 20 kiloa. Joulukuun herkuttelujen jälkeen olo on monesti turvonnut ja väsynyt, ja uusi vuosi saattaa tuntua täydelliseltä hetkeltä ottaa itseään niskasta kiinni. Siispä kaapit tyhjiksi herkuista ja katse kohti kesää ja upeaa bikinivartaloa!

Tiukat laihdutuskuurit tuottavat kuitenkin tulosta harvoin ja repsahtamisen mahdollisuus on korkea. Kaikesta kieltäytyminen saattaa toimia hetkellisesti, mutta oletko valmis elämään koko loppu elämäsi kieltäytymällä kaikesta? Jos haluat pysyviä tuloksia, ole lempeä itseäsi kohtaan ja tee muutoksia, joista pystyt pitämään kiinni.  

  1. Tipaton tammikuu

Tipaton tammikuu on ehkä yksi suosituimmista uuden vuoden lupauksista suomalaisten keskuudessa. Alkoholia kuluu usein joulukuussa tavallista enemmän ja tipaton tammikuu on hyvä tilaisuus pysähtyä pohtimaan omaa alkoholin käyttöä. Tammikuu on siinä mielessä hyvä kuukausi kokeilla alkoholitonta elämää, että tipaton tammikuu on kaikille tuttu käsite, ja vältyt ylimääräisiltä “miksi et juo” kyselyiltä ja kiusallisilta raskausuteluilta. 

  1. Säästäminen

Joulukuussa rahaa palaa lahjoihin, jouluruokiin, pikkujouluihin ja juhlavaatteisiin. Moni päättääkin vuoden keventynyt lompakko takataskussaan. Jos tammikuu tuntuu hyvältä hetkeltä aukaista säästötili tai ostaa säästöpossu, päätä tarkka tavoite ja käännä katseesi sen toteuttamiseen. 

white printer paper on brown wooden table
Kuva: Tim Mossholder. Laada tarkka suunnitelma, mutta muista, että joskus elämä yllättää.

Laadi tarkka säästösuunnitelma ja sen sijaan, että päättäisit “rikastua tämän vuoden aikana”, jaa tavoitteesi pienempiin osiin. Muista myös, että joskus elämä yllättää. Laadi siis myös suunnitelma mahdollisia vastoinkäymisiä varten.

  1. Tupakoinnin lopettaminen

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Mitä aiemmin lopetat, sitä enemmän terveyshyötyjä saavutat. Tupakoinnin lopettaminen parantaa kuitenkin terveyttä ja hyvinvointia kaiken ikäisenä. Joillekin lopettaminen on helpompaa kuin toisille. Tupakoinnin lopettaminen on kuitenkin aina päätös, jota ei tarvitse katua. Jos uusi vuosi tuntuu oikealta hetkeltä viskata tupakka-askit lopullisesti roskikseen, saatat löytää apua esimerkiksi täältä. 

Muista, että pitkään jatkunut tupakointi lyhentää elinikää jopa kymmenellä vuodella. Lopettamalla tupakoinnin pienennät monen vakavan, pitkäaikaista hoitoa vaativan tai ennenaikaiseen kuolemaan johtavan sairauden riskiä. 

  1. Liikunnan lisääminen

Tammikuussa kuntosaleilla ja laduilla on ruuhkaa, sillä yksi tyypillisimmistä uuden vuoden lupauksista on liikunnan lisääminen. Liikunnan lisääminen elämään on loistava päätös. Siihen kuitenkin pätee sama nyrkkisääntö, kuin mihin tahansa muuhunkin elämäntapaan liittyvään lupaukseen: hiljaa hyvä tulee. Kun aiemmin liikuntaa vältellyt henkilö ostaa kuntosalikortin ja käy ensimmäisen viikon ajan salilla 5 kertaa, tulee stoppi hyvin nopeasti vastaan. Lihakset ovat jumissa, treeni ei kulje ja motivaatio laskee ensimmäisten viikkojen jälkeen kuin lehmän häntä. 

Selkeät tavoitteet ja tietoisuus siitä, mitä liikunnalla saavutetaan auttavat ylläpitämään motivaatioita. Kirjoita tavoitteesi ylös ja varmista, että pystyt vaikeinakin hetkinä palauttamaan mieleen tavoitteesi ja sen, miksi olet lähtenyt elämäntapamuutokseen.

Teetkö sinä lupauksia uutena vuotena?

Lähteet:

stumppi.fi

seura.fi

kotiliesi.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *