10 luonnollista keinoa synnytyksen käynnistämiseen: oletko sinäkin kokeillut näitä?

10 luonnollista keinoa synnytyksen käynnistämiseen: oletko sinäkin kokeillut näitä?
Kuva: lucas Favre

Teksti:Anna-Leena

Raskauden viimeiset viikot tuntuvat matelevan hitaasti ja kestävän pidempään, kun koko raskaus yhteensä. Olo voi olla tukala ja kipeä, ja odottavan aika saattaa käydä pitkäksi. Kun raskaus on täysiaikainen, mutta vauvaa ei kuulu, moni turvautuu erilaisiin luonnollisiin ja turvallisiin keinoihin synnytyksen käynnistämiseksi. 

On tärkeää muistaa, että vaikka olo olisi kuinka tukala ja odottaisit jo kovasti pienokaisen syntymää, vauvan täytyy antaa kehittyä täysiaikaiseksi, ennen kuin synnytystä yritetään lähteä käynnistämään kotikonstein. Kun keho on valmis synnytykseen, synnytys käynnistyy yleensä spontaanisti. Jos raskaus on kuitenkin edennyt niin pitkälle, että edessä on lääkkeellinen käynnistys, voi synnytystä yrittää edistää myös kotikonstein.

Vaikka erilaisten luonnollisten synnytyksenkäynnistystapojen toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä, jo pelkkä ajatus siitä, että tekee jotain, auttaa odotuksen aiheuttamaan turhautumiseen.  

10 luonnollista keinoa synnytyksen käynnistämiseen

1. Rentoutuminen

Hyödynnä erilaisia rentoutustekniikoita vapauttaaksesi kehosi ja lihaksesi jännityksestä. Meditoi, käy hierojalla tai rentoudu sohvalla makoillen. Jännittyneenä ja stressaantuneena lihakset ovat jatkuvasti jännityksessä ja tämä ei ainakaan helpota synnytystä. Hermostuneena ja ahdistuneena keho myös tuottaa adrenaliinia, joka estää oksitosiinin erittymisen. Synnytys etenee parhaiten, kun keho on mahdollisimman rento.

woman in white ceramic bathtub with sliced orange fruits
Kuva: Apostolos Vamvouras

2. Liikunta

Liikunta voi auttaa käynnistämään synnytyksen, sillä fyysinen rasitus voi tuottaa supistuksia ja liikunnan tuottama endorfiini lisää hyvän olon tunnetta kehossa. Endorfiiniryöpyn lisäksi liikunta myös auttaa vauvaa laskeutumaan synnytyskanavaan. Moni vannoo portaiden nousemisen nimeen. Myös kävelylenkit ovat mainio liikuntamuoto raskaana ollessa. Älä kuitenkaan rasita itseäsi liikaa, sillä suurin koetus on vielä edessä.

3. Seksi

Seksi on varmasti yksi tunnetuimmista kotikonsteista käynnistää synnytys. Sperman sisältämät prostaglandiinit voivat aiheuttaa supistuksia  kohdun lihaksistossa. Lääketieteessä näitä hormoneja käytetään usein synnytyksen käynnistämisessä. Orgasmi johtaa oksitosiinin vapautumiseen, mikä voi sekin saada kohdun supistelemaan.

4. Vadelmanlehtitee

Vadelmanlehtiteen sanotaan lyhentävän synnytyksen kestoa ja vähentävän synnytyksen aikaisen lääkityksen tarvetta. Vaikka vadelmanlehtiteen synnytystä käynnistäviä tai edistäviä vaikutuksia ei ole tutkimuksissa pystytty vahvistamaan, ei teen juonnista ole mitään haittaakaan. Teetä suositellaan juomaan kolmannen raskauskolmanneksen alussa kupillinen päivässä, ja lisäämään määrää vähitellen 3-4 kupilliseen.

5. Akupunktio

Akupunktio on turvallinen hoitomenetelmä sekä äidille että vauvalle, ja suosittu apu synnytyksen käynnistämisessä etenkin monissa Aasian maissa. Joidenkin tutkimusten mukaan osa hoitoa saaneista koki akupunktion edistäneen synnytystä. 

person holding silver and white pen
Kuva: Katherine Hanlon

6. Akupainanta

Akupainantaa käytetään supistusten vahvistamiseen, mutta myös kivunlievitykseen synnytyksessä. Akupainanta on kuin akupunktio, mutta hoidossa akupisteitä hierotaan ja painellaan sen sijaan, että niihin pistettäisi neuloja.

7. Nännien stimulointi

Nännien stimulointi voi saada kehon vapauttamaan oksitosiinihormonia ja kohdun supistelemaan.

8. Siivoaminen

Siivoaminen on liikunnan tapaan fyysistä toimintaa, joka pitää sisällään kyykistelyä, konttaamista ja kävelyä. Kaikki fyysinen aktiviteetti voi edistää vauvan laskeutumista ja hakeutumista oikeaan asentoon kohdussa. Siivoaminen on myös tapa valmistaa kotia vauvan syntymään varten. Äiti saattaa rentoutua, kun koti vihdoin kiiltää puhtaana ja rentoutuminen taas edesauttaa synnytyksen käynnistymistä.

woman holding green textile
Kuva: Volha Flaxeco.

9. Nauraminen

Nauraminen lievittää jännitystä, auttaa rentoutumaan ja saa kehon erittämään oksitosiinia. Naurusta ei ainakaan ole haittaa, joten linnoittaudu sohvalle ja pidä komediamaratooni tai pyydä puolisoasi kertomaan sinulle parhaat vitsinsä.

10. Tulinen ruoka

Tulinen ruoka toimii liikunnan tavoin erittämällä endorfiineja ja tämä rentouttava hyvän olon hormoni lisää mahdollisuuksia synnytyksen käynnistymiseen. Jotkut lisäävätkin ruokaansa reippaasti tulisia mausteita, kun synnytyksen käynnistyminen on toiveissa. Tulinen ruoka voi myös saada vatsan toimimaan ja stimuloida kohdun supistelua.

Käynnistymiseen vaikuttavat useat tekijät, mutta siihen, mikä todellisuudessa auttaisi synnytyksen käynnistymiseen kotioloissa, ei vastausta ole kenelläkään. Vaikka olo voi raskauden loppumetreillä olla tukala, paras tapa edistää synnytyksen käynnistymistä on koettaa rentoutua ja nauttia viimeisistä hetkistä ennen uuden alkua.

Oletko sinä kokeillut jotain näistä?

Lähteet:

nytimes.com

Iltalehti.fi

äitiydenihme.fi

äitiydenihme.fi

oamk.fi/akupunktio

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *