Kyljellään, mahallaan vai selällään: tämä on paras asento nukkua

Kyljellään, mahallaan vai selällään: tämä on paras asento nukkua
Kuva: Tânia Mousinho

Teksti:Anna-Leena

Kumpi on parempi vaihtoehto, oikealla vai vasemmalla kyljellä nukkuminen? Onko vatsallaan nukkuminen suositeltavaa ja pitäisikö selällään nukkumista välttää? Vaikka yksiselitteistä tutkimusta siitä, mikä on paras nukkumisasento ei ole, melko moni seikka puoltaa vasemmalla kyljellä nukkumista. Tässä artikkelissa kerromme miksi.

Vältä selällään tai vatsallaan nukkumista

Tieteenkuvalehden mukaan nukumme 37,5 prosenttia ajasta selällämme. Vaikka selällään nukkuminen on hyvä asento niskalle ja selkärangalle, se voi vaikeuttaa hengitystä. Selällään nukkuminen lisää usein kuorsaamista, ja moni huomaa joutavansa tökkimään kuorsaavan kumppaninsa hereille useammin silloin, kun he nukkuvat selällään. Selällään nukkuminen voi myös pahentaa uniapneaa, eli unenaikaista hengityskatkosta.

woman laying on bed
Kuva: Vladislav Muslakov

Raskauden aikana moni haaveilee mahallaan nukkumisesta, koska se on loppuraskaudesta täysin mahdotonta. Tieteenkuvalehden mukaan todellisuudessa nukumme kuitenkin vain 7,3 prosenttia ajasta mahallamme. Vatsallaan nukkuminen voi olla hyvä asento selälle, jos lantion alle laitetaan tyyny asentoa tukemaan. Vatsallaan nukkuessa pään kääntely voi kuitenkin aiheuttaa niskakipuja.

Vasemmalla kyljellä paras

Vaikka yksiselitteistä tutkimusta siitä, mikä on paras nukkumisasento ei ole, moni seikka näyttäisi kuitenkin puoltavan vasemmalla kyljellä nukkumista. 

Vasemmalla puolella nukkuminen voi edistää ruoansulatusta. Esimerkiksi paksusuoli alkaa kehon oikealta puolelta ja kaartaa vasemmalle puolelle. Tutkimuksen mukaan vasemmalla kyljellä nukkuminen saattaisi myös auttaa kehoa käsittelemään elimistön kuona-aineita.

Myös sydämen toiminnan voi katsoa hieman helpottuvan vasemmalla kyljellä makoillessa, sillä tällöin veri pääsee virtaamaan paremmin sydämeen. Muun muassa tästä syystä raskaana ollessa lääkärit suosittelevat nukkumaan vasemmalla kyljellä. 

woman in white dress lying on bed
Kuva: Damir Spanic

Vaikka vasemmalla kyljellä nukkuminen on suositeltavaa, on siinäkin omat riskinsä-ainakin medical daily-sivuston mukaan. Sivustolla varoitellaan, että kyljellään nukkuminen voi aiheuttaa ryppyjä ja ennenaikaista vanhenemista. “Kasvojen toisen puolen painaminen tyynyyn voi aiheuttaa ryppyjä ja [kylkiasento] voi johtaa jopa rintojen riippumiseen.”, sivustolla kerrotaan.

Kuuntele kehoasi 

Jollei lääkärisi tai fysioterapeuttisi ole ohjeistanut sinua nukkumaan tietyssä asennossa, kuuntele kehoasi ja valitse itsellesi paras nukkuma-asento. Jos yö menee oikeasta asennosta huolehtimiseen, heräät lopulta väsyneempänä ja tulet todennäköisemmin kärsimään väsymyksen aiheuttamista haittavaikutuksista enemmän, kuin väärän nukkuma-asennon. Nukkumalla niin kuin itsellesi on mukavinta, saat parhaat unet ja heräät uuteen päivään täynnä energiaa.

Missä asennossa sinä nukut parhaiten?

Lähteet:

tieteenkuvalehti.fi

News.stonybrook.edu

anna.fi

medicaldaily.com

terveyskirjasto.fi

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *