Piikkikammo voi olla terveysriski: miten siitä voi päästä eroon?

Piikkikammo voi olla terveysriski: miten siitä voi päästä eroon?
Kuva: CDC

Teksti:Anna-Leena

Lähes jokaisella ihmisellä on jonkun sortin pelko. Yksi kammoaa korkeita paikkoja, toinen ei voi sietää lentämistä ja kolmas välttelee ahtaita paikkoja. Kun pelko on lamaannuttava, sitä kutsutaan fobiaksi. Piikkikammo eli trypanofobia rajoittaa siitä kärsivien arkea monella tapaa ja voi pahimmillaan olla vakava terveysriski. Tämän artikkelin lähteenä on käytetty Mielenihmeet-sivustolla ja Ylen uutissivustolla julkaistuja artikkeleita aiheesta.

Mikä piikeissä pelottaa?

Piikkikammo on haitallinen vaiva, josta kärsii arvion mukaan lähes joka kymmenes suomalainen. Piikkikammon vaara piilee siinä, että siitä kärsivät ihmiset eivät välttämättä pysty hakeutumaan tarvittaviin lääketieteellisiin toimenpiteisiin. Mielenihmeet-sivustolla huomautetaan, että nimestään huolimatta “piikkikammoisten” pelko ei kohdistu ainoastaan neuloihin ja lääkeruiskuihin. Trypanofobiasta kärsivän henkilön kammo nimittäin ulottuu piikkien lisäksi myös haavoihin ja vereen. Sairaalat, rokotukset, verikokeet, jopa elokuvat -ja sarjat joissa esiintyy verta voivat olla neulakammoiselle liikaa.

National Library of Medicine-sivustolla julkaistun tutkimuksen mukaan suurin osa lapsista pelkää neuloja. Teini-ikäisistä pistoksia pelkää 20–50 prosenttia ja nuorista aikuisista 20–30 prosenttia. Tutkimuksesta ilmenee, että sekä piikkipelko että itse fobia ovat yleisempiä naisilla. Mikä piikeissä oikein pelottaa?

Mielenihmeet-sivustolla selitetään, että piikkikammoisilla ihmisillä näyttäisi olevan tavallista suurempi alttius tuntea inhoa. Pelon kohteelle altistuminen aktivoi inhon aiheuttaen pahoinvointia ja muita tyypillisiä oireita, kuten huimausta, hikoilua, kalpeutta: pahimmillaan jopa pyörtymisen.

Voiko piikkikammosta päästä eroon?

Piikkikammo rajoittaa fobiasta kärsivän henkilön elämää monella tapaa ja voi olla pahimmillaan suuri terveysriski. Moni tekeekin parhaansa päästäkseen eroon tästä harmillisesta fobiasta. Mielenihmeet sivustolla kerrotaan, että yksi trypanofobian hoitomuodoista on altistaminen. Piikkikammoinen altistetaan pelon kohteille näyttämällä vereen, haavoihin tai lääkeruiskuihin liittyviä kuvia ja toimenpiteitä. Fobiasta kärsivän henkilön on pysyttävä tilanteessa niin kauan, kunnes hänen ahdistuksensa vähenee. Usein henkilö tajuaa lopulta itse, että hänen pelkäämänsä ärsyke on täysin harmiton, jolloin ahdistus vähitellen katoaa.

Psykoterapeutti Lotta Heiskanen Terveystalolta kertoo Ylen uutisessa vinkkinsä piikkikammosta kärsiville.

  • Kerro pelosta ääneen sinua hoitaville ammattilaisille.
  • Ota halutessasi mukaan tukihenkilö.
  • Kiinnitä huomiota hengitykseesi. Yritä rentouttaa keho ja keskity hengittämään syvään ennen toimenpidettä ja sen aikana.
  • Ajattele mukavia asioita tai yritä jutella hoitajan kanssa jostain muusta.
  • Pidä mielessäsi toimenpiteen hyödyt. Usein vain hetken kestävän toimenpiteen hyöty on tärkeä ja pitkäkestoinen.
  • Piikkikammo helpottaa ainoastaan siedättämällä ja toimenpiteisiin menemällä. Se, että huomaat selviäväsi pelottavasta tilanteesta madaltaa kynnystä mennä tarvittaessa uudestaan. 
  • Keksi joku kiva palkinto, jolla hemmotella itseäsi jännittävästä tilanteesta selvittyäsi.

Kärsitkö sinä piikkikammosta?

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *