Tutkimus: Näin sosiaalisen median epärealistiset kauneusihanteet vaikuttavat lapsiin

Tutkimus: Näin sosiaalisen median epärealistiset kauneusihanteet vaikuttavat lapsiin
Kuva: Nora Hutton

Teksti: Anna-Leena

Doven teettämästä tutkimuksesta selviää, että yhä nuoremmilla suomalaisilla tytöillä on paineita näyttää täydelliseltä sosiaalisessa mediassa. Some voi helposti luoda epärealistisia kauneusihanteita, jotka voivat vaikuttaa kasvavan lapsen ja nuoren itsetuntoon. Tutkijat huomauttavat, että kasvavan selfiekulttuurin vuoksi keskusteleminen verkon todellisuudesta ja ulkonäön vääristelystä erilaisten suodattimien avulla on tärkeämpää kuin koskaan. 

Somessa käytetyt filtterit luovat epärealistisen kuvan siitä, miltä ihmisten tulisi näyttää. Suuret silmät, korkeat poskipäät, täyteläiset huulet ja täydellinen iho saavutetaan filttereiden avulla hetkessä. Kun silmät tottuvat muokattuihin, epärealistisiin kuviin, saattaa peilikuva aiheuttaa pettymystä, varoitellaan el periodico-lehdessä. Äärimmäisen vaarallista muokattujen kuvien selailu on lehden mukaan lapsille ja nuorille, jotka eivät vielä täysin käsitä sitä, kuinka epärealistinen paikka some on.

Yhä nuoremmilla ulkonäköpaineita

Doven teettämästä tutkimuksesta selviää, että yhä nuoremmilla suomalaisilla tytöillä on paineita näyttää täydelliseltä sosiaalisessa mediassa. Tutkimustulokset osoittavat, että 10-17-vuotiaista tytöistä 72 prosenttia kokee, että heidän täytyy näyttää kuvassa täydelliseltä, jotta he voisivat jakaa sen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia vastaajista myös kokee, ettei ole kaunis, jos kuva ei saa paljon tykkäyksiä.

Kuvien muokkaamista ja filttereiden käyttöä eivät enää harrasta ainoastaan aikuiset, jotka haluavat piilottaa silmäpussit tai siloitella kulmakarvojen väliin ilmestyneitä huoliryppyjä. Tutkimuksesta selviää, että selfieitä muokkaavat yhä nuoremmat tytöt. Tutkimuksen mukaan jopa puolet (53 %) 10-17-vuotiaista suomalaisista tytöistä käyttää filttereitä, koska haluavat näyttää paremmalta sosiaalisessa mediassa. 35 prosenttia tytöistä muokkaa kuviaan lisäksi erilaisten sovellusten avulla.

woman in white t-shirt and white pants holding black camera
Kuva: Jairo Gonzalez.

Surullista mutta totta, 29 prosenttia pitää itseään kauniimpana sosiaalista mediaa varten muokatuissa kuvissa kuin oikeassa elämässä. Lähes viidesosa (18 %) kokee, että ei näytä tarpeeksi hyvältä ilman kuvanmuokkausta.

Näin puhut lapsesi kanssa somesta

Morelove-sivustolla muistutetaan, että siinä missä vanhempien on tärkeää jutella kasvavien lasten ja nuorten kanssa seksuaalisuudesta, myös some ansaitsee samanlaisen huomion. Kuinka jutella somesta lasten kanssa?

  • Näytä lapselle, mitä kaikkea erilaisilla suodattimilla voi saada aikaan. Erilaisilla filttereillä voi muun muassa siloitella ihoa, suurentaa silmiä tai huulia, muuttaa ihon -ja silmien väriä tai kaventaa vyötäröä -ja nenää.
  • Itsensä vertailu somessa julkaistuun materiaaliin ei kannata. Keskustelkaa siitä, kuinka huolella valikoituja ja suunniteltuja somesta löytyvät kuvat ja postaukset yleensä ovat. Someen postatun kuvan takana voi olla kymmeniä epäonnistuita otoksia.
  • Se, että postaamamme kuva saa suuren määrän tykkäyksiä, saa morelove-sivuston mukaan aikaan varsinaisen dopaaminiryöpyn. Toisaalta se, että seuraava postaus ei menestykään yhtä hyvin, voi tehdä meidät alakuloisiksi. Keskustelkaa siitä, että tykkäysten aiheuttama mielihyvä ei ole kestävää ja kuinka se voi johtaa vertailuun. Kuvaan ilmestyneiden sydänten määrä ei määritä sitä, kuinka arvokkaita, kauniita tai rakastettavia olemme.

Vaikka somessa on paljon hyviä puolia, vanhempien tulee auttaa lapsiaan ymmärtämään, kuinka epätodellinen paikka sosiaalinen media on. Verkon todellisuudesta ja ulkonäön vääristelystä keskusteleminen lasten ja nuorten kanssa on tärkeämpää kuin koskaan. Lasten ja nuorten on tärkeää oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja muistaa, että upeiden somekuvien takana on usein liuta epäonnistuneita otoksia, jotka jäävät puhelimen muistiin piiloon katseilta.


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.