Asuuko teilläkin lapsi, joka ei vaan nuku? Kokeile näitä 

Asuuko teilläkin lapsi, joka ei vaan nuku? Kokeile näitä 
Kuva: Kinga Cichewicz

Teksti: Anna-Leena

Pitkän ja rankan päivän jälkeen vanhemmat ovat täysin valmiita kaatumaan suorilta jaloin sänkyyn, mutta lapsi ei vaan nukahda. Miten ihmeessä sillä riittää virtaa? Ja ennen kaikkea: miten ihmeessä saisin lapseni nukkumaan? 

Nukkumiseen liittyy useita valintoja, jotka riippuvat perheestä. Siinä missä yhdessä perheessä kaikki nukkuvat samassa huoneessa tai sängyssä, toisessa yhteinen perhepeti ei vaan yksinkertaisesti toimi. Joku nukuttaa lapsensa aina ulos rattaisiin, toinen pimeään makuuhuoneeseen. Nukkua voi sylissä, kantoliinassa, tutti suussa tai ilman, pehmolelu kainalossa tai yksin omassa pinnasängyssä. Vaikka tapoja nukkua on yhtä monta kuin perheitä, kaikkia yhdistää sama toive: hyvät yöunet.

Ratkaisu löytyy kokeilemalla

THL:n sivustolla muistutetaan, että unen tarve on yksilöllistä jo lapsena: toiset tarvitsevat enemmän unta, kun taas toiset pärjäävät vallan mainiosti lyhyemmilläkin yöunilla. 

Vauvaa voi valvottaa esimerkiksi hampaat, kipeä vatsa, nälkä, hulinat, erinäköiset loputtomat vaiheet, liikkumaan lähteminen tai läheisyyden kaipuu. Mutta mikä valvottaa isompaa lasta ja mikä avuksi?

Koska nukahtamiseen ja nukkumiseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, paras tapa saada koko perhe nukkumaan löytyy ainoastaan kokeilemalla. Kun nukkuminen tai nukahtaminen on lapselle vaikeaa ja toiveena on löytää tilanteeseen ratkaisu, kannattaa heti alkuun varmistaa, että perusasiat on kunnossa:  

  • Liikkuuko lapsi tarpeeksi päivän aikana? 
  • Syökö lapsi tarpeeksi? 
  • Ulkoileeko lapsi tarpeeksi? 
  • Tuleeko ruutuaikaa huomaamatta liikaa?

Kun kaikki perusasiat on kunnossa, kokeilkaa näitä: 

Rauhoittava musiikki/äänitteet

Mieli-sivustolle on kerätty lapsille sopivia, rauhoittavia äänitteitä, joiden tarkoituksena on auttaa lasta rentoutumaan. Sammuttakaa valot tai himmentäkää makuuhuoneen valaistusta. Pyydä lasta ottamaan mukava asento sängyssä. Aluksi äänitteiden kuuntelemiseen keskittyminen voi tuntua haastavalta, mutta vähitellen lapsi oppii rentoutumaan ja keskittymään hengitykseensä. Joskus pelkkä rauhoittava taustamusiikki tai kohisevat äänet, kuten sateen ropina tai meren äänet, voivat auttaa lasta rentoutumaan ja lopulta nukahtamaan.

two girls wearing brown and gray knitted sweaters lying on gray textile
Kuva: Annie Spratt. Rauhoittava musiikki voi auttaa lasta rentoutumaan ja lopulta nukahtamaan.

Miten meni tänään? 

Oletko huomannut, että lapsilla tuntuu olevan eniten asiaa juuri silloin, kun on aika mennä nukkumaan? Joskus nukahtaminen voi olla vaikeaa, koska kaikki jännitävät päivän aikana tapahtuneet asiat tulevat mieleen juuri sinä hetkenä, kun sulkee silmänsä. Kokeilkaa mennä sänkyyn 15 minuuttia aiemmin, että lapsi kerkeää kertoa päivän aikana tapahtuneista tärkeistä asioista ennen nukahtamista. 

Syvätuntoaistimukset 

Lasta voi kokeilla rentouttaa hieromalla, painelemalla ja silitellemällä häntä päästä varpaisiin rauhallisin, mutta voimakkain liikkein, neuvotaan eksote-terapiapalveluiden tiedotteessa. Sivuston mukaan tämän kaltaisista syvätuntoaistimuksista voi olla apua varsinkin levottomien ja aktiivisten lasten kanssa. Tiedotteessa neuvotaan, että avuksi hierontaan voi ottaa esimerkiksi harjan tai nystypallon. Myös painopeitosta saattaa tiedotteen mukaan olla apua lapsille, joilla on paljon energiaa ja vaikeuksia rauhoittua.

Missä lapsi nukkuu?

Moni lapsi nukkuu sikeämmin ja rauhallisemmin, kun saa nukkua vanhemman kanssa. Onko yhdessä nukkuminen mahdollista? Joskus pelkkä vanhemman läsnäolo voi parantaa lapsen yöunia, koska lapsi tuntee olonsa turvalliseksi vanhemman vieressä.

Toiset lapset taas tarvitsevat omaa tilaa nukkuakseen hyvin. Jos perhe on tottunut nukkumaan perhepedissä yhden lasten kanssa ja se on toiminut hyvin, voi olla vaikeaa uskoa, että toinen lapsi saattaakin kaivata omaa tilaa yöllä. Jos lapsi kuitenkin pyörii ja on levoton perhepedissä, kokeilkaa nukuttaa hänet omaan sänkyyn. Vain kokeilemalla huomaat, mikä lapselle sopii parhaiten.

Tehkää sängystä mahdollisimman houkutteleva unipesä. Oma tyyny, hauskat pussilakanat ja muhkea peitto houkuttelevat lasta kömpimään sänkyyn. Myös makuuhuoneen lämpötila vaikuttaa unenlaatuun. Uni tulee paremmin raikkaassa huoneessa, muistakaa siis tuulettaa makuuhuone ennen nukkumaanmenoa. 

Voi olla, että vanhemmat kokeilevat jokaista mahdollista keinoa ja tekevät kaikkensa helpottaakseen nukahtamista ja parantaakseen yöunia, mutta mikään ei tunnu auttavan. Joskus onkin todettava, että ainut mikä auttaa on aika. Jos lapsen valvominen kuitenkin aiheuttaa huolta tai stressiä koko perheelle, kannattaa asia ottaa puheeksi neuvolassa.

Kuinka teillä nukutaan?


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.