Myötätunto lisää hyvinvointia, mutta mitä myötätuntoon vaaditaan?

Myötätunto lisää hyvinvointia, mutta mitä myötätuntoon vaaditaan?
Kuva: Duy Pham

Teksti:Anna-Leena

Myötätunto on taito ottaa huomioon toisen tunteet. Myötäelää vierellä vaikeana hetkenä ja yrittää helpottaa toisen oloa. Joskus kaikista myötätuntoisinkin ihminen unohtaa kuitenkin sen tärkeimmän: olla myötätuntoinen myös itseään kohtaan.

Myötätuntoon tarvitaan kykyä tunnistaa erilaisia tunteita, sekä halua auttaa ja toimia niiden mukaan. Myötätunto ja empatia ovat käsitteinä lähekkäisiä ja osin myös sama asia, muistutetaan Self compassion-sivustolla. Myötätunnon kuitenkin ajatellaan usein olevan vielä enemmän kuin empatiakyky, sillä myötätuntoon kuuluu olennaisesti pyrkimys toimintaan. 

Kuinka tiedän, olenko myötätuntoinen?

Mistä tiedän, olenko myötätuntoinen ihminen? Positiivinen kasvatus-sivustolla neuvotaan pohtimaan seuraavia asioita:

Oletko hyvä havaitsemaan toisten tunnetiloja ja osaatko elää niissä mukana?

Osaatko asettua toisten ihmisten asemaan?

Välitätkö myös tuntemattomista ihmisistä ja heidän tunteistaan?

Teetkö tekoja toisten ihmisten auttamiseksi?

Tarjoatko apuasi muille?

Oletko ymmärtäväinen muita kohtaan?

Osaatko antaa anteeksi muille ja itsellesi?

Osaatko olla armollinen ja tunnet myötätuntoa myös itseäsi kohtaan?

Myötätunto on yhtä aikaa sekä luontainen kyky, että opittu taito. Jotkut ovat luonnostaan myötätuntoisempia ja sensitiivisempiä toisten tunteita kohtaan. Myötunto on kuitenkin taito, jota voi halutessaan tietoisesti harjoitella. Kuinka harjoittaa myötätuntoa arjessa?

Myötätunto on tekoja

Nyyti-sivustolla huomautetaan, että myötätuntoon tarvitaan tekoja. Myötätuntoon ei siis riitä pelkkä toisen tilanteen ymmärtäminen, vaan osa myötätuntoa on se, mitä teemme, kun huomaamme toisen tunnetilan. Toisen oloa voi yrittää helpottaa esimerkiksi kuuntelemalla, tukemalla tai halaamalla.

Kuva: Jeet Dhanoa

Anna anteeksi

Tutkimusten mukaan myötätuntoa ja anteeksiantoa harjoitelleet kärsivät harvemmin stressistä, masennuksesta ja ahdistuksesta, muistutetaan mieli-sivustolla.

Kun joku kohtelee meitä väärin tai loukkaa meitä, on tavallista tuntea negatiivisia tunteita tätä ihmistä tai jopa koko elämää kohtaan, huomautetaan sivustolla. Antamalla anteeksi voimme helpottaa omaa oloamme ja teemme näin tilaa myönteisille tunteille. Myötätunto onkin myös anteeksiantoa.

Älä unohda itseäsi 

Itsemyötätunnon taito-sivustolla muistutetaan, kuinka tärkeää on muistaa olla myötätuntoinen myös itseämme kohtaan. Tätä taitoa kutsutaan itsemyötätunnoksi. Sivuston mukaan ihminen tuntee luonnostaan myötätuntoa rakkaan ystävän kärsimyksestä. Vaikka osaamme olla tukena, lohduttaa, ja auttaa ystävää, saatamme vaikeinakin hetkinä olla ankaria itseämme kohtaan.

woman in white vest and black bikini with hand on chest
Kuva: Darius Bashar. Muista itsemyötätunto.

Kuinka helposti ruoskimmekaan itseämme vaikeana hetkenä. Kuinka helppoa onkaan puhua itselleen rumasti, vaatia liikaa ja tuntea riittämättömyyden tunnetta. Voidaksemme hyvin on tärkeää muistaa olla lempeä myös itseämme kohtaan. Muistaa pitää huolta omasta hyvinvoinnistamme, asettaa rajoja ja kuunnella omaa jaksamista. Meidän ei tarvitse jaksaa tehdä kaikkea ja joskus on viisautta osata hidastaa.

Mieli-sivustolla huomautetaan, että myötätunto itseä kohtaan on tärkeää, jotta pystymme olemaan myötätuntoisia myös toisia kohtaan. On vaikeaa ymmärtää toisen tunteita, jos emme ensin hyväksy näitä tunteita itsessämme.

Aloita myötätuntoisuuden harjoittelu kohtelemalla itseäsi lämpimästi ja rakastavasti. Ennen kun puhut rumasti itsellesi tai itsestäsi, mieti, sanoisitko samoja asioita parhaasta ystävästäsi. Muut ihmiset kohdatessasi yritä tunnistaa heidän tunnetilansa ja miettiä, kuinka itse toivoisit tulevasi kohdatuksi, jos olisit samankaltaisessa tilanteessa.


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.