Raskauspahoinvoinnista kärsivän olo on tuskainen -Vinkit, jotka voivat helpottaa odottajan oloa!

Raskauspahoinvoinnista kärsivän olo on tuskainen -Vinkit, jotka voivat helpottaa odottajan oloa!
Kuva: Pixabay / nastya_gepp

Teksti: Mami Mixtuura

Raskauspahoinvoinnista kärsii moni odottaja. Suurimmalla osalla vaiva menee hetkessä ohi, mutta osalla se on riesana jopa koko raskauden ajan. Tietyt asiat voivat helpottaa odottajan oloa. Tästä tekstistä löydät vinkkejä, joista voi olla apua odotusajan huonovointisuuteen.

Terveyskirjastossa kerrotaan, että lähes kaikki odottajat (jopa 90 %) kärsivät jossain vaiheessa raskautta pahoinvoinnista ja oksentelusta. Perimmäistä syytä pahoinvoinnille ei tiedetä. Joillakin on vain vähäisiä oireita, mutta muutamalla prosentilla oireilu on rajua. Useimmilla vaiva keskittyy alkuraskauteen ja on pahimmillaan aamuisin. Huojentava tieto on se, että äidin oksentelu ei ole haitallista sikiön voinnille.

Onneksi useimmiten pahoinvointi on ohimenevää, mutta joillekin käy huono tuuri ja sanko on kaverina läpi raskauden. Odottajan olo voi nopeasti mennä todella heikoksi, jos oksenteleva unohtaa juoda riittävästi. Nesteiden nauttiminen on tärkeää, vaikka pahoinvoinnin hetkellä mitään ei tekisikään mieli juoda.

Oman kehon kuunteleminen

Monesti odottaja oppii raskauden aikana kuuntelemaan kehoaan ja huomaa mitkä asiat ovat sellaisia, jotka aiheuttavat huonoa oloa. Jokaiselle odottajalle ei suinkaan samat asiat kuvotusta aiheuta. Myöskään samat asiat eivät apua tuo kaikille, joten siksi kannattaa kokeilla eri asioita. Usein aika auttaa ja raskauden edetessä pahoinvointi loppuu tai vähenee, mutta miksi ei kokeilisi mahdollisia helpottavia asioita, jos niillä voi saada nopeammin helpotuksen oloon.

Ruokavalion muutoksia

Terveyskirjastossa ohjeistetaan, että ruokavalion muutokset voivat auttaa oloon. Muun muassa happamien, tosi mausteisten ja kahvin välttäminen voivat auttaa. On viisasta syödä pieniä ruoka-annoksia usein, muistaa välipalat ja juoda riittävästi. Pahaa oloa aiheuttavia hajuja ja makuja on hyvä vältellä. Lämpöiset ruoat voivat helpommin aiheuttaa pahoinvointia, joten kannattaa kokeilla ruokien nauttimista kylminä.

Moni odottaja joutuu jättämään kahvin väliin ainakin joksikin aikaa. Kuva: Pixabay / Engin_Akyurt

B6-vitamiini

Terveyskirjastossa kerrotaan, että yleensä lääkkeistä ei saa vaivaan apua. Mutta hoidossa käytetään B6-vitamiinia, jota voi ottaa 3 kertaa päivässä 10-25 mg kerralla. Tämä vitamiini auttanee joitakin odottajia, mutta sen tehosta ei ole riittävästi todisteita.

Nämä keinot kannattaa kokeilla

Raskauspahoinvoinnista kärsivän kannattaa kokeilla näitä vinkkejä, jotka voivat tuoda avun. Osa näistä vinkeistä on mainittu Vau.fi-sivustolla ja Liberon sivustolla.

1. Vältä kahvia

2. Vältä tosi maustettuja ruokia

3. Vältä happamia ruokia

4. Vältä rasvaisia ruokia

4. Syö pieniä aterioita usein

5. Muista välipalat

6. Älä päästä oloa liian nälkäiseksi

7. Vältä mahdollisuuksien mukaan tilanteita, joissa törmäät pahoinvointia aiheuttaviin hajuihin

8. Syö muutama keksi ja vähän teetä aamulla rauhassa sängyssä ennen ylös nousemista

9. Juo riittävästi (Tämä erittäin tärkeää, jos oksentelet)

10. Syö hiilihydraattipitoista ruokaa (esim. täysjyväleipää, muroja ja riisiä)

11. Lepää ja yritä nukkua riittävästi

12. Ulkoile päivittäin

13. Vältä stressiä

14. Kokeile kamomillateetä: lisää veteen muutama tippa kamomilla kukan esanssia

15. B6-vitamiini

16. Akupunktio tai akupainanta voi tuoda avun (esim. Sea-Band Mama rannekkeet raskauspahoinvointiin perustuvat akupainantaan)

Milloin on mentävä lääkäriin?

Jos raskauden aikainen oksentelu pitkittyy eikä juodut juomat pysy sisällä, on parasta olla yhteydessä lääkäriin, ohjeistetaan Terveyskirjastossa. Lääkärissä voidaan nesteyttää tai määrätä reseptilääkkeitä. Yhteydessä lääkäriin kannattaa myös silloin, jos odottajalla on kova huoli omasta ja vauvan voinnista.


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.