Tämä hauska iltarutiini helpottaa nukahtamista ja parantaa yöunia

Tämä hauska iltarutiini helpottaa nukahtamista ja parantaa yöunia
Kuva: Daniel Thomas

Teksti: Anna-Leena

Lasten nukkumaanmeno on monissa lapsiperheissä jokapäiväinen taistelu. Kello on jo paljon ja tiedät, että lasten pitäisi jo olla sängyssä. Usein heillä kuitenkin näyttää olevan parhaat leikit kesken juuri silloin, kun pitäisi rauhoittua nukkumaan. Kuinka saada lapset rauhoittumaan ja nukkumaan ilman, että hetki muuttuu taisteluksi? 

Jokaisella perheellä on omat iltarutiininsa. Yhdessä perheessä luetaan satuja, toisessa kuunnellaan rauhoittavia äänitteitä ja kolmannessa luotetaan rauhoittavan iltakylvyn voimaan. Onpa olemassa myös perheitä, joissa lapset saavat juosta, pomppia ja riehua aina nukkumaanmenoon saakka, sillä vanhemmat luottavat siihen, että he kaatuvat aktiivisen päivän jälkeen sänkyynsä suorilta jaloin. Joskus liiallinen väsymys toimii kuitenkin epätoivotulla tavalla, sillä se saattaa listää ärtymystä, kiukkua ja itkua, jotka taas ovat omiansa pitkittämään nukahtamista. Kuinka siis saada lapset nukahtamaan ilman taistelua?

Naurun ihmeellinen voima

Ser padres-sivustolla vakuutetaan, että salaisuus piilee nauramisessa. Sivuston mukaan nauraminen ennen nukkumaanmenoa auttaa lapsia nukahtamaan nopeammin ja nukkumaan paremmin.

Nauraminen yhdistää ja lähentää ihmisiä, ja saa lapsen tuntemaan olonsa turvallisemmaksi. Nauraminen myös vapauttaa hyvänolon hormoneja. Kun tunnemme olomme hyväksi, stressitaso laskee ja rentoutuminen ja nukahtaminen helpottuvat, kerrotaan sivustolla. 

baby in white shirt lying on bed
Kuva: Daniil Silantev. Nauraminen ennen nukkumaanmenoa helpottaa nukahtamista.

Nauraminen myös vapauttaa melatoniini-nimistä hormonia, joka helpottaa nukahtamista. Colchonesaznar-sivustolla kerrotaan tutkimuksesta, jossa imettävien äitien rintamaidosta mitattiin melatoniinitaso. Tutkimuksessa huomattiin, että niiden äitien maidossa, jotka olivat katsoneet komediaa ennen testejä, oli mittauksessa korkeampi melatoniinitaso kuin niiden, jotka olivat katselleet johonkin muuhun genreen kuuluvaa elokuvaa. Nauramisen voikin ajatella olevan kuin luonnollinen unilääke, joka helpottaa nukahtamista, parastaa unen laatua ja vähentää painajaisten määrää.

Kuinka sitten liittää nauraminen osaksi nukahtamisrutiinia? Yksi toimiva idea on valita iltasatu, joka on lapsen mielestä hauska. Aikuinen voi myös keksiä tuttuun satuun hauskoja juonenkäänteitä tai vaihtaa sanoja niin, että tarina saa lapsen nauramaan. Myös leikkimielinen tyynysota tai ilveilykilpailu ennen nukkumaanmenoa takaavat hyvät naurut. Jokainen vanhempi tuntee parhaiten oman lapsensa ja tietää, mikä saa hänet nauramaan.

girl in white and black crew neck shirt
Kuva: Xavi Cabrera. Ilveily-kilpailu takaa hyvät naurut.

Muista kuitenkin, että liiallisella riehumisella ja rajuilla leikeillä saattaa olla lasta aktivoiva vaikutus. Tarkoitus ei siis ole villitä lasta liikaa, vaan päättää päivä hoputtamisen ja jankuttamisen sijasta naurunremakkaan.

Miksi on tärkeää, että lapset nukkuvat hyvin?

Bebés y más-sivuston artikkelissa muistutetaan, että nukkuminen ja riittävä lepo ovat tärkeitä lapsen hyvinvoinnin kannalta. Liian vähäinen yöunen määrä vaikuttaa lapsen oppimiseen, mutta myös käytökseen, mielialaan ja keskittymiskykyyn. Uni on myös olennainen osa muistin toimimista. Unen määrä vaikuttaa myös lapsen fyysiseen kehitykseen ja kasvuun, sillä kasvuhormonia erittyy eniten syvän unen vaiheessa.

Kokeile siis lisätä lyhyt nauruhetki lapsen iltarutiineihin ja nauti itsekin tämän ihmeellisen unilääkkeen vaikutuksista.


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.