Vireystila optimaaliseksi! -Näillä asioilla voit vaikuttaa omaan ja lasten vireyteen

Vireystila optimaaliseksi! -Näillä asioilla voit vaikuttaa omaan ja lasten vireyteen
Kuva: Unsplash / Garrett Jackson

Teksti: Mami Mixtuura

Sopiva päivittäinen vireystila on tärkeää, jotta päivä sujuu rattoisasti ja parhaalla mahdollisella tavalla. Pienet lapset tarvitsevat usein aikuisen apua ja ohjausta vireystilan säätelyyn. Tietyillä asioilla voi nostaa tai laskea vireyttä. Tästä kirjoituksesta löytyy keinoja miten voi vaikuttaa omaan ja lasten vireystasoon, jotta se olisi kulloinkin tilanteeseen nähden ihanteellisella tasolla. Niin että virtaa on sopivasti -ei liikaa eikä liian vähän.

Varmasti jokainen tietää sen olon, kun ei ole riittävästi virtaa suorittaa jotain tiettyä asiaa. Huonosti nukutun yön jälkeen on normaalia, että voimat ovat vähissä, joten silloin olo on useimmiten nuutunut. Mutta jos tuntuu, että useimmiten olo on alivireinen, kannattaa tarkkailla omia elämäntapojaan ja miettiä olisiko mahdollista tehdä niihin jotain muutoksia. Suurin osa vanhemmista on varmasti kokenut sen hetken, kun lapsella on virtaa liiaksikin ja vanhempi saa juosta viimeisillä voimillaan Duracell-pupun perässä, vaikka todellisuudessa on nukkumaanmenoaika. Miten voisi saada lisää virtaa silloin, kun sitä tarvitaan? Ja millä keinoilla on mahdollista vähentää liiallista virtaa, kun on aika rauhoittua?

Vireystila

Helsingin Sanomien kirjoituksessa tietokirjailija, psykoterapeutti Hanna Markuksela kertoo, että “vireystila tarkoittaa hermoston aktivaatiotasoa suhteessa tilanteeseen”. Omaan vireystilaan on mahdollista vaikuttaa. Paras tilanne on silloin, kun suurimman osan päivästä on optimivireyden tilassa. Tämä ei kuitenkaan ole kaikille helppoa ympäristön ärsykkeiden vuoksi, toteaa Markuksela. Myös lasten on mahdollista vaikuttaa omaan vireystilaan, mutta he tarvitsevat siihen monesti aikuisen ohjausta ja apua. Pienemmät lapset tarvitsevat enemmän ulkopuolista apua.

”Säätely tähtää turhan levottomuuden, alakulon, väsymyksen ja stressipiikkien välttämiseen. Mieliala pysyy myönteisempänä, kun vireys ei koko ajan sahaa voimakkaasti”, todetaan Helsingin Sanomissa.

Säännöllinen uni- ja ruokailurytmi ovat tärkeitä

Säännöllinen uni- ja ruokailurytmi ovat tärkeimpiä asioita, joilla voi vaikuttaa vireystilaan, todetaan Helsingin sanomien kirjoituksessa. Riittävä lepo on tärkeää kaikille ihmisille, mutta unen tarve on yksilöllistä. Säännöllinen syöminen on tärkeää. Joillakin ihmisillä verensokerin heilahtelut vaikuttavat nopeasti olotilaan ja vireystasoon.

Säännöllinen ruokailurytmi on tärkeä vireystilan kannalta. Kuva: Pixabay / avitalchn

Lasten vireystilan säätelyn tasapaino

Helsingin toimintaterapia Oy:n kirjoituksessa kerrotaan kehon ja aistien avusta vireystilan säätelyssä. Tekstissä kuvaillaan vireystilan olevan kuin moottori, jonka kierrostaajuus vaihtelee päivän aikana toimintojen mukaan. Välillä kierrokset ovat liian isot ja välillä liian alhaiset ja tällöin moottori sammuu. Tärkeää on, että vireystila on sopiva kulloiseenkin tilanteeseen nähden. Tämä mahdollistaa parhaan suoriutumisen eri tilanteissa. Päiväohjelman suunnitellussa kannattaa huomioida, että siihen sisältyy sopivasti vireyttä lisääviä (esim. liikunta) ja laskevia (lepo, rauhoittuminen ja silittelyt) asioita.

Opas lapsen vireystilan säätelyyn

Saimaan ammattikorkeakoulun toimintaterapian opinnäytetyössä, Marianna Kankkunen, on kirjoittanut oppaan auttamaan lapsen vireystilan säätelyssä. Opuksen on tarkoitus auttaa lasten vanhempia ja eri alojen ammattilaisia lasten vireystilan säätelyssä. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös ehkäistä mahdollista erilaisuudesta johtuvaa lasten syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia. Kankkusen opinnäytetyöstä selviää, että pienten lasten kohdalla unen puutteesta seuraa levottomuutta ja ylivilkkautta. Kouluikäisillä lapsilla liian vähäisestä unesta seuraa yleensä uneliaisuutta, keskittymisen vaikeutta ja tunteiden säätelyn hankaluutta.

Vireystilaan on mahdollista vaikuttaa muun muassa näillä asioilla:

Vireystilaa laskevia asioita:

  • Lämmin kylpy
  • Lämpimään peittoon kääriytyminen
  • Venytteleminen
  • Voimakas hieronta
  • Rauhallinen keinuttelu
  • Mukavat ihonmyötäiset, puristamattomat vaatteet
  • Painoliivi tms.
  • Rauhoittavat tuoksut (vanilja, banaani, laventeli tms.)
  • Omaan “piilopaikkaan” meneminen
  • Käsissä näprättävät lelut
  • Halaaminen
  • Valojen sammutus
  • Äänten hiljentäminen
Lepääminen lämpöisen peiton alla laskee vireystilaa. Kuva: Pixabay / GM-VA

Vireystilaa nostavia asioita:

  • Kirkas valaistus
  • Viileä ja raitis ilma
  • Nopea keinuminen
  • Nopeat ennalta-arvaamattomat liikkeet (esim. trampoliinilla hyppiminen)
  • Kylmän juoman juominen
  • Kylmällä vedellä leikkiminen
  • Juokseminen
  • Hippaleikit
  • Äänekäs musiikki
  • Voimakkaat tuoksut
Juokseminen nostaa vireystilaa. Kuva: Pixabay / mcconnmama

Vireystilan säätelyn ongelmat

Marianna Kankkusen opinnäytetyössä todetaan, että vireystilan säätelyn ongelmat voivat vaikeuttaa lapsen keskittymiskykyyn ja tarkkaavaisuuden säätelyyn. Nämä voivat vaikuttaa esimerkiksi koulussa menestymiseen.

Mitkä ovat hyviä keinoja säädellä vireystilaa? Mikä on paras tapa saada liian virkeä lapsi rauhoittumaan yöunille?



Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.