Teksti: Anna-Leena
Käytöstavat ovat opittuja tapoja, jotka auttavat meitä toimimaan muiden ihmisten seurassa. Tervehtiminen, asioiden pyytäminen kohteliaasti ja kiittäminen ovat muutamia esimerkkejä käytöstavoista, joita jo pienenkin lapsen kanssa voi harjoitella.
Lapset eivät synny tietoisina siitä, kuinka heidän erinäköisissä sosiaalisissa tilanteissa odotetaan toimivan. Siksi vanhempien on tärkeää näyttää esimerkillään, kuinka heidän toivotaan toimivan. Vaikka pieneltä lapselta ei voikaan vielä pyytää paljoa, koskaan ei ole liian aikaista aloittaa hyvien tapojen harjoittelua.
Tervehtiminen ja hyvästely
Tervehtiminen, kun törmäämme tuttavaan, kun nousemme bussiin, astumme sisään kauppaan -tai toimistoon, tai kun naapuri tulee rappukäytävässä vastaan. Tervehtiminen on yksi ensimmäistä oppimistamme käytöstavoista. Nyrkkisääntö on, että jos mietit tulisiko tervehtiä vai ei, on aina kohteliaampaa tervehtiä kun olla tervehtimättä.
Myös hyvästely poistuessamme paikalta on yhtä tärkeää. Yleensä hyvästelyn yhteydessä myös kiitetään mahdollisesta saadusta palvelusta.
Pyytäminen
Asioiden kohteliaasti pyytämistä voi myös harjoitella aivan pienestä pitäen. “Anna maitoa” ja “saisinko maitoa” antavat täysin eri kuvan puhujasta. Lapselle voi muistuttaa jokaisen pyynnön yhteydessä, kuinka pyydetään kohteliaasti ja toista ihmistä kunnioittaen. Asioiden kohteliaasti pyytämistä on tärkeää harjoitella myös ihan omankin perheen kesken.
Kiittäminen
Kiitos on yksinkertainen sana, jonka merkitys on suuri. Kiittäminen on toisen ihmisen avun arvostamista. Lapsia on tärkeää opettaa kiittämään avusta, mutta myös arvostamaan ja olemaan kiitollisia kaikesta siitä, mitä heillä on. Asiat eivät ilmesty teidän elämäänsä taikaiskusta, vaan niiden eteen on tehtävä töitä.
Pahoittelu
Anteeksi pyydetään silloin, kun teemme virheen, olemme väärässä tai kun tekemisemme tai sanomisemme vaikuttaa fyysisesti tai henkisesti toiseen ihmiseen negatiivisella tavalla. Anteeksi pyytäminen on taito, joka vaatii omien virheiden myöntämistä ja empatiaa. Paras tapa opettaa anteeksi pyytämistä on pahoitella omia virheitään aidosti. Myös anteeksi antaminen on tärkeä taito, sillä katkeroituminen aiheuttaa lopulta eniten haittaa meille itsellemme
Vuoron odottaminen
Toisten keskeyttäminen on hyvin tyypillistä lapsille. Lapset ovat impulsiivisia ja spontaaneja luonnostaan ja oman puheenvuoron odottaminen voi olla todella vaikeaa.
Tästä syystä lasten on erityisen tärkeää oppia seuraavat taidot:
- Kuunnella muita, eikä keskeyttää.
- Katsoa silmiin ja keskittyä keskusteluun.
- Vastata, kun on oma vuoro puhua.
- Odottaa omaa vuoroaan jonossa ohittelematta.
Kunnioitus
Muiden ihmisten kunnioittaminen pitää sisällään monenlaisia taitoja.
- Muiden ideoiden ja mielipiteiden kunnioittaminen.
- Muiden uskonnon, tapojen ja kulttuurin kunnioittaminen.
- Muiden kunnioittaminen fyysisesti ja henkisesti.
- Muiden salaisuuksien säilyttäminen.
- Heikompien puolustaminen.
- Muiden puolesta iloitseminen.
Myös muiden omaisuuden kunnioittamista on tärkeää harjoitella. Kun pieni lapsi nappaa lelun toisen kädestä, hän ei tarkoita pahaa, vaan ainoastaan toimii häntä ohjaavan impulssin mukaan. Lapsille on kuitenkin tärkeää opettaa kärsivällisesti aivan pienestä pitäen, että leluja ei viedä toisen kädestä lupaa pyytämättä. Lapsen tulee myös oppia, että toisen tavaroihin ei kosketa ilman lupaa. Toisten tavaroita käsitellään varovaisesti ja ne palautetaan takaisin omistajalleen käytön jälkeen.
Tämä koskee myös julkisia tiloja, kuten puistoja, kiikkuja, penkkejä, talojen seiniä, ja niiden tahallista vahingoittamista.
Avuliaisuus ja muiden huomioiminen
Kun lapsi oppii pienestä pitäen auttamaan ja ajattelemaan muita, hänestä kasvaa onnellinen ja menestyvä ihminen. Kuinka muita voi huomioida arjessa?
- Istumapaikan tarjoaminen julkisessa liikenteessä liikuntarajoitteiselle, iäkkäälle, lapsen kanssa liikkuvalle tai raskaana olevalle.
- Siirtyä sivummalle, jos toinen ihminen ei mahdu menemään ohi.
- Jakaminen.
- Hyväntekeväisyys ja lahjoitukset aina kun mahdollista
- Toisten elämästä kiinnostuminen, kuunteleminen, avun tarjoaminen.
Mikä näistä taidoista on sinun mielestäsi se kaikkein tärkein?