Onko haaveissasi raskaus tai odotatko jo? -Huomioi nämä asiat!

Onko haaveissasi raskaus tai odotatko jo? -Huomioi nämä asiat!
Kuva: Hans Mendoza / Unsplash

Jos haaveilet raskaaksi tulemisesta, on tiettyjä asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Neuvolasta saa hyvin ohjeita sitten, kun raskaus on jo alkanut ja tulee ensikäynnin aika. Tiettyjä asioita kannattaa kuitenkin miettiä jo ennen sitä, jos toiveissa on perheenlisäys. Suositukset ja ohjeet ovat muuttuneet vuosien saatossa myös tässä asiassa. Aina on siis tärkeää tarkistaa ajantasaisin tieto.

Ruokavalio

Jo raskauden suunnitteluvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon. Energiantarve raskauden aikana ei loppupeleissä kovin paljon suurene, kerrotaan Terveyskirjastossa. “Raskaana olevien ravitsemussuositukset perustuvat suositeltuun terveyttä edistävään ruokavalioon”, selviää kirjoituksesta. Erityisruokavaliota noudattavien (esim. kasvis- ja vegaaniruokavalio) on tärkeää varmistaa tarkemmin, että mitä vitamiinilisiä heidän tarvitsee syödä.

Tiettyjä ruokiin ja juomiin liittyviä rajoituksia on olemassa, selviää Terveyskirjaston tekstistä. Alkoholia ei pidä käyttää raskaana ollessa, koska turvallinen käyttömäärä ei ole tiedossa. Kofeiinia ei pidä litkiä litrakaupalla vaan kannattaa pitäytyä korkeintaan parissa kupissa päivää kohden. Energiajuomat, lakritsi ja salmiakki kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllylle. Ruokasuolaa olisi hyvä vähentää eikä ripotella maun vuoksi ruokiin. Maksaruoat sisältävät paljon A-vitamiinia, joten niitä ei kannata raskaana ollessa syödä.

Vitamiinit

Raskaudesta haaveilevan tai raskaana jo olevan ei kannata valita summanmutikassa vitamiinipurkkia itselleen. Varmin keino on valita sellainen purnukka, joka on suunniteltu raskaana oleville. Terve.fi-sivuston artikkelista selviää, että raskaana olevien ei ole suositeltavaa syödä A-vitamiinia ravintolisänä vitamiinipurkista. Normaalista ruokavaliosta saa tarvittavan määrän tätä rasvaliukoista vitamiinia. Liiallinen A-vitamiini voi kertyä elimistöön ja olla haitallista sikiölle.

Foolihappo on tärkeä vitamiini raskauden aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kirjoituksesta selviää, että jo raskauden suunnitteluvaiheessa kannattaa varmistaa riittävä folaatin (B-ryhmän vitamiini) saaminen. Foolihappolisää olisi hyvä alkaa syömään jo muutama kuukausi ennen raskaaksi tulemista. Riittämätön folaatin saanti voi johtaa ongelmiin sikiön hermostoputken kiinni menemisessä, Selviää Terveyskirjastosta.

Lääkkeet

Lääkkeiden käyttäminen on yksi asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Osa sairauksista on sellaisia, että niihin tarvitaan lääkehoito myös raskauden aikana, selviää Terveyskirjastosta. Omin päin ei pidä muuttaa tai lopettaa lääkärin määräämiä lääkityksiä, vaan hoitavan lääkärin kanssa on tärkeää keskustella raskaushaaveista mahdollisuuksien mukaan jo ennen raskautta. Lääkäri on se henkilö, joka arvioi ja suunnittelee raskauden aikaiset lääkehoidot.

Itsehoitolääkkeiden käyttämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Ensinnäkään niitä ei kannata turhaan syödä ja toisekseen kaikki lääkkeet eivät sovi raskauden aikana otettavaksi. Apteekista tai lääkäriltä kannattaa aina varmistaa, onko tarvitsemasi lääkkeen syöminen turvallista raskauden aikana.

Teksti: Mami Mixtuura


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.