Palauttava loma – Pyri keskittymään lepoon ja miellyttäviin asioihin

Palauttava loma – Pyri keskittymään lepoon ja miellyttäviin asioihin
Kuva: Helena Lopes/Pexels

Työterveyslääkäri Pirjo Rintala korostaa loman tärkeyttä terveyden ylläpitäjänä kirjoituksessaan Pihlajalinnan sivuilla. Valmistautuminen ja suunnitelmallisuus tukevat palautumista lomalla mahdollistaen työstä irtautumisen ja mukavamman arjen aloittamisen.

Rintala kehottaa hidastamaan työtahtia ennen lomaa ja ennakoimaan töihin palaamisen. Työn määrän vähentäminen edistää palautumista ja suunnitelmallisuus sujuvaa arkeen paluuta. Työterveyslääkäri kannustaa lomalla olemaan töiden suhteen tavoittamattomissa, unohtamaan työt kokonaan.

Lomaa tulisi voida pitää yhtäjaksoisesti 2–3 viikkoa. Palautuminen alkaa vasta toisella viikolla, jolloin työterveyslääkäri kehottaa tekemään itselle mieluisia asioita, nauttimaan aikatauluttomuudesta ja suhtautumaan rennosti suunnitelmiin, toteutuivat ne tai eivät.

Rintala suosittelee palaamaan töihin keskellä viikkoa, jotta arkeen siirtyminen olisi lyhyen viikon ansiosta mahdollisimman kevyt. Hän muistuttaa tiimin tuen merkityksellisyydestä, sillä töihin paluu voi tuntua haastavalta valmistautumisesta huolimatta.

Minimoi paineet ja odotukset

Ylen artikkeli kertoo koronarajoitusten lisänneen mahdollisesti lomailijoiden paineita. Asiantuntijat muistuttavat omien voimavarojen huomioimisen tärkeydestä. He arvioivat, että rentoutuminen ja lepo voivat kärsiä viimeisen parin vuoden tekemättömyyden ja menemättömyyden vuoksi.

Tutkija, psykologi Anniina Virtanen ja valmentaja, lääkäri Lari Karjula kehottavat huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja palautumisesta ympäri vuoden. Heidän mukaansa arjen huomioiminen on jaksamisen kannalta lomia tärkeämpää, mikä ehkäisee myös lomiin kohdistuvia liiallisia odotuksia.

Virtanen sanoo tekemisen ja rentoutumisen tasapainon tukevan parhaiten palautumista. Aktiivisuuden ja levon tasapaino löytyy kuuntelemalla itseään. Mieluisiin asioihin keskittymisen lisäksi Virtanen kannustaa unohtamaan lomalla ulkopuoliset odotukset ja muiden miellyttämisen.

Loma lapsiperheessä

Ruuhkavuodet opettavat sen, että suositukset ovat suosituksia, harvemmin täysin toteutettavissa. Palautuminen on monelle etäinen muisto, eikä läheskään kaikki työssäkäyvät pysty vaikuttamaan lomansa alkuun tai töihin palaamiseen, hyvä jos lomansa ajankohtaan tai pitämään lomaa ylipäänsä.

Muutama asia on kuitenkin hyvä muistaa. Nauti omasta ajasta mahdollisimman paljon, jos se on mahdollista. Keskity itselle mieleisiin asioihin ja unohda muiden tarpeet. Keskity kerrankin edes hetkeksi tavalla tai toisella itseesi.

Unohda työt, vähennä ainakin niiden pohtimista. Kodin hulina tuskin vähenee. Keskity kuitenkin perheesi seuraan työkiireiden hellitettyä, mahdollisesti enemmän läsnä olevana. Jos ei ole rahaa tehdä mitään, saattaa olla onnekkaampi kuin stressaantuneet reissaajat. Kotona voi tehdä jotain arjesta poikkeavaa.

Hyvinvoinnista huolehtiminen ja arjessa palautuminen on hyvä painaa mieleen ja pyrkiä palauttamaan itseään tukevia tekoja rutiineihinsa, jos niistä on täysin vieraantunut. Muista myös, ettei onnistunut loma ole keneltäkään muulta pois. Siitä voi ja saa iloita!

Teksti: Anna


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.