Vanhemmuus ja unettomuus

Vanhemmuus ja unettomuus

Unettomuus on vakava asia, joka vaikuttaa jokaiseen elämän osa-alueeseen. Unettomuudesta kärsivä ihminen ei aina välttämättä tunnista unettomuuden vaikutuksia päivittäisessä suorituskyvyssään.

Unettomuus vaikuttaa elämään laaja-alaisesti. Monesti unettomuudesta kärsivä ihminen ei osaa yhdistää muutoksia käytöksessään unettomuuteen, varsinkin jos unettomuus on kestänyt vasta vähän aikaa. Kuitenkin jo parilla vähäunisella yöllä on merkittäviä vaikutuksia kognitiiivisiin toimintoihin ja sitä myöten käytökseen. Tämän tosiseikan tiedostaminen auttaa vanhempia ymmärtämään paremmin omia tuntemuksiaan ja antaa työkaluja arjen sujuvoittamiseen, kun ymmärretään, miten kriittisen tärkeää jaksamisen kannalta riittävä yöuni on. Tähän artikkeliin on koottu vinkkejä tuoreille vanhemmille, joilla unet jäävät vähiin.

Käytä hyväksesi pienet tilaisuudet nopeisiin päiväuniin

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo 10-20 minuutin mittaiset “pikaunet” nostavat vireystilaa. Jos mahdollista, kannattaa sulkea silmät ja yrittää nukkua samalla kun vauva nukkuu. Tällaisten “mikrounien” on osoitettu vähentävän kehon yleistä stressitasoa.

Älä pelkää sanoa ei

Varsinkin kun lapsi on nuori, monet sukulaiset ja tuttavat haluaisivat mielellään tulla usein kyläilemään ja lasta tapaamaan. Sosiaaliset tapaamiset ovat tärkeitä jaksamisen kannalta, mutta mikäli näiden hinta on, että vieirailupäivän jälkeen vanhempi on entistä väsyneempi, vierailu ei välttämättä ole ajanut asiaansa. On hyvä tunnistaa oma väsymystaso ja sanoa tarvittaessa ei vierailupyyntöihin. Kyläilyt ovat paljon miellyttävämpiä tapahtumia, kun ne eivät ole “pakkopullaa”, vaan vanhemmatkin pystyvät aidosti nauttimaan vieraiden seurasta.

Varmista itsellesi rauhallinen nukkumisympäristö

On tärkeää, että nukkumatila on riittävän viileä, pimeä ja rauhallinen. Jos vanhempia on kaksi ja he heräävät hoitamaan vauvaa vuoroöin, saattaa olla toimiva ratkaisu, että toinen vanhempi nukkuu joko korvatulpat korvilla tai toisessa tilassa, jotta “lepovuorossa” oleva vanhempi ei havahdu “vahtivuorossa” olevan vanhemman herätessä hoitamaan vauvaa.

Tällainen tietyn kehitysvaiheen aikainen erillään nukkuminen ei ole mikään häpeä, eikä merkitse, että parisuhteessa olisi jotain vialla. Päinvastoin, tällainen järjestely saattaa pitää parisuhteen paremmassa kunnossa kuin sellaisilla vanhemmilla, jotka sinnittelevät samassa vuoteessa, sillä seurauksella että molemmat havahtuvat vauvan herätessä ja molemmat ovat seuraavana päivänä väsyneitä. Väsyneenä parisuhteen pienet riitatilanteet ja vastoinkäymiset tuntuvat usein suuremmilta kuin ne ovatkaan.

Pyydä tarvittaessa apua

Älä epäröi pyytää apua ystäviltä ja läheisiltä, jos alkaa tuntua siltä, että oma jaksaminen on äärirajoilla. Riittävä uni on ihmisen hyvinvoinnin perusta. Kukaan meistä ei ole oma itsensä väsyneenä. Unen vaikutus mielen ja kehon hyvinvointiin on kriittisen tärkeä, samoin kuin riittävän ravinnon saanti.

Parasta mitä voimme tehdä itsellemme ja läheisillemme onkin huolehtia, että saamme riittävästi unta. Tarvittaessa voimme auttaa unettomuudesta kärsiviä läheisiämme esimerkiksi hoitamalla välillä yksinhuoltaja-tutun lasta, sekä muilla arjen hyvillä teoilla. 

Lähde: Sleep Foundation

Teksti: Sonja


Ruuhkavuodet suosittelee

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.