Palkitsetko lasta saaduista arvoisanoista? Näistä syistä tällainen toiminta ei kannata

Osassa perheitä on tapana palkita lapsia siitä, kun he saavat hyviä arvosanoja kokeista. Espanjalainen Bebés y más -sivusto on kuitenkin sitä mieltä, että näin ei kannattaisi toimia. Jatka lukemista eteenpäin, niin tiedät miksi sivustolla ollaan tätä mieltä.
Kun lapsi saa arvosanan 10 kokeesta, saa hän 10 euroa. Arvosanasta 9, tiedossa on viiden euron seteli. Kuulostaako tutulta? Moni lapsi on tottunut siihen, että saa hyvin menneistä kokeista tai lukuvuodesta palkintoja vanhemmiltaan. Näin toimitaan monessa perheessä. Tapa saattaa olla tuttu vanhempien omasta lapsuudenkodista tai he ovat miettineet, että millä keinolla lasta voisi kannustaa tekemään parhaansa koulussa.
Bebés y más -sivuston kirjoituksessa kerrotaan, että hyvään opintosuoritukseen liittyvä palkinto voi olla monenlainen. Se voi olla esimerkiksi uusi polkupyörä, luistimet, matka tai muu elämys. Kirjoituksessa kerrotaan syitä, joiden vuoksi palkitsemisen linkittyminen koulumenestykseen ei ole hyvä asia. Jos lasta halutaan palkita, tulisi se pitää erillään saaduista numeerisista arvoista.
1. Miten voi määritellä “hyvän arvosanan”?
Miten tulisi määritellä se, että jokin suoritus tai arvosana on riittävän hyvä? Voiko vain päättää, että joku tietty numero on riittävän hyvä? Onko palkitseminen oikein, jos saa hyvän arvosanan, vaikka ei tee mitään sen eteen? Jos tekee paljon työtä saadun numeron eteen, mutta se ei ole “riittävän hyvä”, kasvattaako se jatkossa motivaatiota opiskelulle? Vanhempi toimii tällöin tuomarina, mutta ei ota riittävästi kokonaisuutta huomioon ja lapsen tekemää työmäärää.
2. On tärkeää, että lapsi osaa arvioida itseään
Vanhemman palkkioiden sijasta, lapsen tulisi olla se, joka pohtii kuinka on onnistunut. Vastaako tehty työmäärä saatua lopputulosta ja kokeeko, että saatu arvosana riittää itselle. Olisiko voinut tehdä vielä enemmän, jotta olisi lopputulokseen tyytyväisempi? Tämä voi innostaa lasta opiskelemaan jatkossa ahkerammin ja tavoitteellisemmin.
3. Lopputulos kertoo, että vaivannäkö on kannattanut
Lapsi kannattaa opettaa näkemään tekemänsä työn lopputulos. Näin he oppivat sen, että minkä takia töitä kannattaa tehdä ja mitä opiskelemalla voi saavuttaa. Tämä opetus on hyväksi myös monessa muussa elämän asiassa. Lasta kannattaa opettaa ja kannustaa tekemään parhaansa. Kun näkee vaivaa ja opiskelee, on saatu numero itsellään jo riittävä palkinto.
4. Vastuu opiskelusta ilman ulkoisia motivaattoreita
Jos lapsi on saatu opiskelemaan palkinnon tavoittelemisen innostamana, ei perusta ole kestävä. Opiskeluinto voi loppua, jos tavoiteltava palkinto lakkaa kiinnostamasta. Tärkeämpää olisi opettaa lasta ottamaan opiskelustaan vastuuta ja ymmärtämään, että mitä hyötyjä hän voi saavuttaa, kun tekee asiat kunnolla omasta halustaan ilman ulkoisia motivaattoreita.
Palkitaanko teillä koulumenestyksestä?
Teksti: Mami Mixtuura