Vinkit vanhemmille: 10 x näin voit lisätä omaa onnellisuuttasi

Vinkit vanhemmille: 10 x näin voit lisätä omaa onnellisuuttasi

Mitä on onni tai onnellisuus? Jokin ikuisesti kestävä tila, jonne kerran päästyään siellä pysyy ikuisesti? Ehei, tuskin. Ennemmin kyse on arjen pienistä ilonpilkahduksista ja hetkistä.

Kuinka sitten onnellisuutta voisi parantaa? Motherhood Sprouting vinkkaa kymmenen keinoa tulla onnellisemmaksi vanhemmaksi ja ihmiseksi.

1. Aloita meditointi

Yksi tehokkaimmista keinoista hillitä stressiä ja ahdistusta on itsensä ja hengityksensä rauhoittaminen meditaation keinoin. On olemassa runsaasti tutkimuksia. joiden mukaan ahdistuksen hillitsemisen lisäksi meditointi kasvattaa itsetuntemusta, lisää yleistä hyväntahtoisuutta ja auttaa myös fyysisesti kehon ja mielen hyvinvointia – ehkä enemmän kuin etukäteen uskotkaan. Kannattaa siis kokeilla.

2. Älä vertaa itseäsi muihin vanhempiin

Ollaksesi onnellinen äiti tai isä sinun täytyy yksinkertaisesti lopettaa itsesi vertaaminen muihin. Joka kerta, kun pohdit jotain itseäsi “parempaa” vanhempaa, lähteenä esimerkiksi sosiaalinen media, kerrot samalla itsellesi, ettet ole tarpeeksi etkä riitä, olet siis huono ihminen. Toisin sanoen olet jatkuvasti epäkunnioittava itseäsi kohtaan. Ethän puhuisi noin loukkaavasti muillekaan, joten miksi sitten koko ajan itsellesi? Lopeta jo.

3. Ylistä ja kehu itseäsi

Me äidit ja naiset ja ihmiset ylipäätään olemme erityisen hyviä haukkumaan itseämme, ulkonäköämme ja jopa tapaamme edes olla. Kun aina tosiaan löytyy niitä “täydellisempiäkin” verrokkeja. On kuitenkin tiedossa, että ajatukset, joilla itseämme ruokimme, ovat pian myös todellisuuttamme. Entä, jos kehuisitkin itseäsi vaikka siitä, mitä pientä kivaa teit tänään lapsesi kanssa?

4. Vaienna turha syyllisyys

Heitä se maailmantuska jo pois harteiltasi. On universaali totuus, että vanhemmaksi tultuaan ihminen alkaa kantaa entistä enemmän huolta milloin mistäkin, etenkin omien lapsiensa hyvinvoinnista. Siksi syyllisyyden saa kehitettyä melkein mistä vain: en rintaruoki vauvaani tai olen jatkanut sitä liian pitkään, lapseni on liikaa sitterissä/älypuhelimella, en kokkaa kotiruokaa tai tarjoa tarpeeksi kasviksia tai vaikkapa siitä, että eteisen nurkassa on taas pari hiekanmurua enkä ole ehtinyt pestä pyykkiäkään.

Noh, emme me vanhemmatkaan ole mitään superihmisiä, eli emme pysty tuntemaan onnellisuutta, ellemme koskaan ole tyytyväisiä mihinkään tekemisiimme ja ala hieman laskea omia standardejamme.

5. Jätä aikaa toteuttaa itseäsi

Tämä voi ruuhkavuosien aikana olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta keskity silti pohtimaan asiaa. Mitä asioita puuhailit tai mistä tekemisestä tykkäsit, ennen kuin sinusta tuli vanhempi? Mikä oli se “sun juttusi”?

Kyse voi olla isosta tai pienestä asiasta, kuten viikoittain toistuvasta harrastuksesta, luontoretkestä tai vaikka kokkailusta. Tärkeintä on, että tekisit välillä jotakin, jonka tekemisestä nautit.

6. Vanha totuus: Olet mitä syöt

Väsyneenä ja stressaantuneena ihmisen keho alkaa suorastaan huutaa sokeria ja rasvaa. Roskaruoka on monesti myös helppo ja nopea ratkaisu perheen ruokahetkiin ja sitä syövät lapsetkin. Tästä on kuitenkin monenlaista haittaa, eikä “jätteen” mättäminen ainakaan edistä omaa tai lastesi hyvinvointia. Tutkimukset sen sijaan osoittavat, että oikeilla ruokavalinnoilla voit lisätä varsin nopeasti onnellisuuttasi ja mielesi virkeyttä, Everyday Health tiivistää. On osoitettu, että mitä enemmän tyydyttyneitä rasvoja ruoka sisältää ja mitä enemmän prosessoitua se on, sitä helpommin sitä syövä ihminen myös väsyy ja masentuu.

7. Nuku enemmän

Oikotie onneen voi myös olla ihan vain nukkumisen lisääminen, niin vitsiltä kuin tämä kuulostaakin. Aikuinen tarvitsee noin 7 – 9 tuntia unta vuorokaudessa. Varsinkaan vastasyntyneen vanhemmille moista luksusta harvoin suodaan, mutta mitä lähemmäksi tavoitetta pääset, sen parempi. Joskus jo muutama tunti lisää unta viikossa voi tehdä ihmeitä. Jos apukäsiä ei löydy, voit myös yrittää alkaa mennä sänkyyn aiemmin edes muutaman päivänä viikossa eli samaan aikaan kuin lapsetkin, vaikka tämä niinä iltoina olisikin pois “omasta ajastasi” eli ajasta, jona lapset nukkuvat.

8. Pyhitä lepopäiväsi

Ihmiset, niin äidit kuin isätkin, tarvitsevat välillä taukoa. Siksi kannattaakin edes silloin tällöin pitää päivä, jona et tee yhtään mitään. Sen kuin vain olet ilman, että tunnet itsesi heti laiskaksi ja saamattomaksi. Tarkoituksena ei ole unohtaa kaikkia velvollisuuksiaan elämässä, vaan huokaista silloin tällöin edes muutama tunti tai jopa kokonainen päivä.

9. Ole läsnä

Pysähdy hetkeksi ja keskity pelkkään hengittämiseen. Sen jälkeen voit siirtää huomion lapsiisi ja alkaa rauhallisesti seurailemaan heidän touhujaan. Ota vaikka kymmenen minuuttia, jonka aikana pelkästään istut ja katselet, kuinka lapsesi vaikkapa pelaavat tai rakentavat palapeliä. Pian voitkin jo huomata hymyn kasvoillasi: kuinka suloiset kasvot ja huiman pitkät silmäripset pienokaisellani olikaan!

10. Lähde luontoon

Luonnossa, kuten metsässä tai järven rannalla, sydämen syke laskee kuin itsestään ja asiat asettuvat taas oikeisiin mittasuhteisiinsa. Tätä väitettä tukee myös tiede.

Ensi kerran, kun sinua taas ahdistaa, pakkaa vaikka eväät reppuun, ja lähde luontoon. Jo pelkät erilaiset äänet, hajut, kasvit ja joka päivä väriä vaihtava taivas auttavat sinua vähentämään negatiivista ajattelua. Keskity myös metsän tuoksuihin.

Teksti: Petra

Avatar photo

Ruuhkavuodet toimitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *