Nuorten väsymys ja uupumus on lisääntynyt huolestuttavissa määrin. Millaiset syyt voivat johtaa tähän? Riittääkö se, että oireita hoidetaan, mutta taustalla olevat syyt jäävät ehkä selvittämättä ja korjaamatta?
Viimeisten vuosien aikana koronakriisi on tuonut tähän asiaan oman lisänsä. Lähiopetus muuttui etäkouluksi ja harrastusmahdollisuuksia suljettiin. Jokainen tietää varmasti nämä rajoitukset ja niiden seuraukset. Viime aikoina on uutisoitu myös, että lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Siitä voit lukea enemmän tästä artikkelistamme.
Tällaiset asiat väsyttävät opiskelijoita
Iltalehden artikkelissa on kerrottu tamperelaisen opinto-ohjaajan Liisa Huhdan havaintoja liittyen nuorten pahaan oloon. Hän on työssään huomannut, että monesti nuorilla on valtavan paljon tekemistä siinä, että he selviävät arjesta. Heidän elämästä on kaukana huolettomuus ja keveys. Lukiostakin on tullut kuin aikuisten työpaikka, joka luo nuorille paljon paineita ja tarvetta olla jatkuvasti tehokas. Omalta osaltaan monenlaiset viime aikoina tapahtuneet uudistukset ja niiden omaksuminen väsyttävät opiskelijoita. Kouluun liittyvää uupumusta on monenlaista: uupumusasteista väsymystä, riittämättömyyden tunnetta opiskelijana ja vähentynyttä selkeyttä opintojen merkityksellisyydestä. Kirjoituksesta käy ilmi, että puolet Suomen lukiolaisista on uupuneita! Ajattele – siis 50 % eli joka toinen opiskelija.
Arto Köykkä lähtisi parantamaan näitä asioita
Yle Uutisten kirjoituksessa on kerrottu eläkkeellä olevan papin, Arto Köykän, ajatuksia liittyen nuorten kokemaan ahdistukseen. Hän ihmettelee etenkin sitä, että ei keskitytä juurisyiden löytämiseen ja tehdä niihin tarvittavia muutoksia. Köykkä on julkaissut omassa blogissaan kirjoituksen, johon hän on listannut kahdeksan parannusta kaipaavaa kohtaa. Muun muassa seuraavanlaisia parannuskohteita löytyy hänen kirjoituksestaan:
-”Hyväksytään, että lukioikäiseltä kuluu aikaa ja voimia myös aikuiseksi kasvamiseen”
-Ei oleteta, että kaikki oppilaat tietävät peruskoulun jälkeen tulevaisuudensuunnitelmansa
-”Luodaan tunne siitä, että viimeistä mahdollisuutta ei ole. Toisin sanoen rakennetaan järjestelmä, jossa tulevaisuus pysyy avoimena, vaikka koulussa ei onnistuisikaan.”
-Lukiolaisille olisi tarpeen palauttaa kokemus luokkayhteisöstä
-Kaikilla oppilailla ei tarvitsisi olla samanlainen painoarvo matematiikan oppimisessa. Monesti vähempikin voisi riittää tässä asiassa.
-Myös muissa aineissa voisi pudottaa oppimistavoitteita.
Mitä sinä ajattelet – Mistä nuorten uupumus johtuu ja miten sitä voisi helpottaa?
Teksti: Liisa