Iltalehti: Liian vähän nukkuvien teinien määrä on kasvussa – “Melkoinen virhe”

woman covered in white blanket sleeping on white bed comforter
Kuva: Kinga Cichewicz

Iltalehdessä kerrotaan monen nuoren saavan vähemmän unta kuin mitä hän tarvitsisi. Aikuisten toiminnalla on asiantuntijan mukaan vaikutusta tilanteeseen.

Moni teini valvoo iltaisin myöhään ja on aamulla väsynyt, kun pitäisi herätä kouluun. Myöhään valvomiselle on monia syitä. Teini-ikään liittyvät hormonaaliset muutokset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat osaltaan siihen, että nuoresta tulee aiempaa iltavirkumpi. Asiaan vaikuttaa usein myös se, että teini-ikäinen nuori saa jo itse päättää nukkumaanmenoajoistaan, toisin kuin nuorempi lapsi, joka puolesta vanhemmat tekevät päätökset.

Myöhään valvominen saattaa tuntua nuoresta ihanalta, mutta hintana on usein voimakas väsymys aamulla, jos unet ovat jääneet liian vähiin. Tutkijatohtori Ilona Merikannon mukaan arkiaamujen aikaiset herätykset kasvattavat univelkaa. Univelan kasvaminen väsyttää ja laskee mielialaa. Noin joka kymmenes nuori kärsii arvioiden mukaan ajoittain unettomuudesta.

“Melkoinen virhe”

Unikouluttaja Johannes Kajava on sitä mieltä, että 13-18 vuotiaille nuorille on annettu paljon vapauksia, mutta hänen mukaansa on melkoinen virhe aikuisilta, että nuorten oletetaan ohjautuvan itsenäisesti. Nuoren ei ole aina helppoa noudattaa annettuja ohjeita tai löytää tarvittavaa motivaatiota univaikeuksien hoito-ohjeiden noudattamiseen. Nuoren iltaan saattaa kuulua esimerkiksi samanaikaista somen selailua ja elokuvien katselua. Jos nuori näiden ohella samaan aikaan vilkuilee unihäiriöiden hoito-ohjeita, ei ohjeita ole lainkaan sisäistetty. Siinä vaiheessa kun täytyisi käydä nukkumaan, teini saattaakin alkaa katsomaan elokuvaa tai vaikka paistamaan lettuja.

Jos nuorella on nukkumisen kanssa ongelmia, muu perhe saattaa olettaa, että riittää kun hänet vie asian tiimoilta hoitoon ja ongelmat korjaantuvat sillä. Kajava muistuttaa, että nuorten uniongelmat ovat koko perheen asia. Tätä ei kuitenkaan aina välttämättä ymmärretä perheessä.

Murrosikässä nuori tarvitsee noin 10 tuntia unta yössä. Tämä ei toteudu, jos nuori valvoo viikonloppuna pitkään ja nukkuu vastaavasti myöhään aamulla. Seurauksena saattaa olla, että maanantaina on päällä raskas jetlag.

Tarkkaavaisuushäiriöt voivat lisätä unihäiriöitä

Jos nuori kärsi tarkkaavaisuushäiriöstä, hänen saattaa olla hyvin vaikeaa rentoutua illalla ja rauhoittua ennen nukkumaan menoa. Psykiatrian erikoislääkäri Juha Markkulan mukaan tarkkaavaisuushäiriöstä kärsivällä teinillä saattaa olla erittäin huono kyky aktivoida itseään tekemään asioita, jotka eivät ole kivoja. Tämän seurauksena nuoren saattaa olla vaikea mennä nukkumaan, koska hänellä on paljon muuta jännempää tekemistä.

Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää ensin huolellisesti kartoittaa syyt nuoren uniongelmaan ja vasta tämän jälkeen tehdä päätös siitä, miten ongelmaa ryhdytään hoitamaan.

Teksti: Sonja

Ei vielä kommentteja

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Aitoa vertaistukea perhearkeen, lempeästi myötäeläen


Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteesta.